Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

Bericht door Venka »

Dat is waar Daniela,mijn dochter vroeg ook al hoe zij mij moest noemen.Ik zei zeg in het openbaar maar HEY( normaal wil ik dat helemaal niet hebben dat ze hey zeggen) en thuis zeg maar gewoon wat je gewend bent.echt hilarische momenten als zij toch Aafke zegt :D
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

Bericht door J1nny »

Ik kan me in je verhaal vinden Daniella.
Mijn kinderen gebruiken te pas en te onpas Jinny, en zelden nog pa of pappa.
Uit zichzelf overigens.
Zonder erom vragen.
Gebruikersavatar
Gwendolyn
Berichten: 457
Lid geworden op: 27 aug 2012, 00:29
Gender: Vrouw
Locatie: Stiens

Re: Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

Bericht door Gwendolyn »

Quote van Joyy, "maar je kan ook voor een compromis kiezen om het jezelf makelijker te maken" Als dat je ding is, vooral doen.

Maar je kunt geen compromis sluiten met wie je bent, en dan mijnerzijds waarom dan wel met je naam? In mijn beleving maakt het niets uit hoe je je noemt, als je maar zoals Daniela zei, "om" gaat, en dan is het de naam en persoon één. Anderen nemen je aan zoals je bent, of niet. dat is volledig hun probleem. Denk niet dat jij daar wat aan moet doen, dat doe je / deed je waarschijnlijk anders ook niet..... Of je liet je leven door anderen. Daar stap je vanaf als je beseft ik ben een transseksueel en GA het traject in. Je leven in eigen handen nemen kan eng zijn, maar dat is nu juist "leven" in mijn boek. Anderen willen normalerwijs gewoon weten waar ze aan toe zijn, en als "jij" je presenteert zoals je dat zelf voorstelt, zonder enige concessies naar welk ander toe dan ook, kunnen anderen niet anders dan jou vervolgens te accepteren zoals je bent.

Concessies doen de meeste van ons eerst, in onze aanvankelijk leven, dat kan een jaar zijn, kan wel een halve eeuw zijn! :fpalm: Als je de transitie ingaat moet het afgelopen met die concessies, dat denk ik. Dat blijkt echter voor aankomende transseksuelen, zoals ik dat veel aanhoor en lees, mensen die nog bezig zijn hun verleden achter zich te laten, en de ruimte die dat geeft, met hun ware ik invullen, nog een moeilijk te aanvaarden gegeven. Kies voor jezelf, en wees een vrij mens.

Voor de goede orde, ieder "moet" doen wat hij / zij goed dunkt. Maar trek wel lering van anderen, en doe er je voordeel mee.

Gwendolyn

P.s. Mijn kinderen noemen mij nog dikwijls "heit", maar daar ben ik niet zo blij mee, ik heb liever dat ze gewoon Gwendolyn zeggen.
Gebruikersavatar
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

Bericht door J1nny »

Je leven in eigen handen nemen kan eng zijn, maar dat is nu juist "leven" in mijn boek.
Heel juist.
Ik heb mijn leven heel lang geleden al in eigen hand genomen.
Door omstandigheden daartoe gedwongen.
En daar heb ik in deze situatie alleen maar profijt van.
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

Bericht door Harro »

Interessante posts, toch wil ik nog even terug naar de vraag van Kim.
Ik kan me jouw frustratie namelijk goed voorstellen. Wat ik me afvraag is of je al eens in een persoonlijk gesprek met mensen uit je omgeving hebt kunnen uitleggen hoe frustrerend dat 'hij/hem' voor jou is. Mogelijk helpt dat om het begrip vanuit je omgeving te vergroten.

Veel sterkte in ieder geval, en geniet van de momenten waarop je wel op de juiste manier wordt aangesproken. Mij geven die momenten een erg goed gevoel
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn omgeving lijkt het niet te begrijpen

Bericht door Fay »

Ieder zhaar proces Gwendolyn

Joyy