Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door SuzanneLemm »

Vraag:
Ik ben op zoek naar informatie en een vb brief om de afwijzing van Zilveren Kruis voor aanvraag ontharen gezicht, aan te vechten.

Achtergrond:
Ik heb al 4x een vergoeding gehad en aanvraag voor 5e tranche door huidtherapeute heeft ze niet overtuigd.
Sinds 2017 150 uur elektrische epilatie gehad, waarvan ik ruim de helft zelf betaald heb ( vergoeding is1750,- per jaar). Er wordt van moderne apparatuur gebruik gemaakt ( diathermisch met Flash). Bepaalde gezichtsdelen zijn nog nooit aan de beurt geweest, vandaar.

Argument ZK:
- geen schrikreactie van omstanders
- zelf ontharing (scheren) als advies

Dat scheren voor een transvrouw genderdysforisch is heb ik ze al meegegeven.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Irene_de_Vreede »

viewtopic.php?t=8177&hilit=bezwaar&start=30

Hier staat een brief van een advocaat.
Irene
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door SuzanneLemm »

Irene_de_Vreede schreef: 27 apr 2022, 11:20 viewtopic.php?t=8177&hilit=bezwaar&start=30

Hier staat een brief van een advocaat.
Dank je !!!
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Marije »

De verzekeraar moet natuurlijk gewoon over de brug komen, maar of een heel klein beetje scheren met een mesje speciaal voor vrouwen nou een probleem is denk ik niet. Bijna alle cis-vrouwen scheren zich met enige regelmaat en de laserklinieken worden tot voornamelijk bezocht door cisvrouwen die iets aan de beharing willen doen omdat ze het niet echt leuk vinden.

Ik scheer me elke ochtend heel even met een mesje dat ik onder warm water houd. Ietsje boven de bovenlip en de kin. Als ik een of twee dagen oversla ziet niemand het gelijk ofzo. De rest van mijn gezicht moet hooguit eens per week ietsje. Ik vind dat al redelijk normaal voor een vrouw.

Natuurlijk ga ik door met behandelen...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Marije schreef: 27 apr 2022, 17:01 De verzekeraar moet natuurlijk gewoon over de brug komen, maar of een heel klein beetje scheren met een mesje speciaal voor vrouwen nou een probleem is denk ik niet. Bijna alle cis-vrouwen scheren zich met enige regelmaat en de laserklinieken worden tot voornamelijk bezocht door cisvrouwen die iets aan de beharing willen doen omdat ze het niet echt leuk vinden.

Ik scheer me elke ochtend heel even met een mesje dat ik onder warm water houd. Ietsje boven de bovenlip en de kin. Als ik een of twee dagen oversla ziet niemand het gelijk ofzo. De rest van mijn gezicht moet hooguit eens per week ietsje. Ik vind dat al redelijk normaal voor een vrouw.

Natuurlijk ga ik door met behandelen...
Oksels en benen ja, maar gezicht? Ik ken echt niemand die zich daar scheert.
Irene
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Marije »

Dan geven ze dat waarschijnlijk niet toe, want dat doen ze wel hoor. Echt heel veel. Anders staat het ook niet op de prijslijst van de laserkliniek.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Marije »

:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Lise »

Marije schreef: 27 apr 2022, 18:06 Dan geven ze dat waarschijnlijk niet toe, want dat doen ze wel hoor. Echt heel veel. Anders staat het ook niet op de prijslijst van de laserkliniek.
Ik ken weinig cisvrouwen zo goed dat ik dat zeker kan weten, maar diegene die ik ken hoeven dat ook écht niet te doen. Misschien een verdwaalde haar, maar niet zodanig dat je moet scheren (wat dan weer voor stoppels zorgt, enz.). Ik denk dat vooral vrouwen uit bijvoorbeeld Mediteraanse gebieden (of met hormonale problemen) daar wat vaker last van hebben. Dat het op de prijslijst van een laserkliniek staat betekent natuurlijk niet dat bijna alle cisvrouwen hier in die mate last van hebben.

Maar terug OT: ik blijf het maar een raar argument vinden van een verzekeraar om tegen een transvrouw te zeggen dat ze net goed kan scheren of harsen. Waarom vergoedde je als verzekeraar dan de eerste sessie wel? Harsen was toch altijd al een optie?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dat van het harsen is echt een dooddoener, harsen in het gezicht is echt geen optie zonder je gezicht te beschadigen.
Irene
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Info/voorbeeld brief gezocht bezwaar afwijzing elektrische epilatie

Bericht door wolvster »

Ik ben AFAB en ik scheer me dagelijks in mijn gezicht (heb nog geen testosteron), dus het zal bij cisvrouwen zeker voorkomen.

Los daarvan kan ik me heel goed voorstellen dat het voor trans vrouwen dysforisch voelt om te moeten scheren. Ik begrijp dus ook niet dat het nu opeens niet meer vergoed werd en eerder wel, terwijl het nog niet voldoende is opgelost.
Ik hoop dat je bezwaar zal werken!