Mastectomie: Wie en waar?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Pan-Tastique »

Is terugreizen na de operatie met het openbaar vervoer trouwens een probleem? Ik weet dat je zes weken niet mag tillen en had ook iets over rechtop slapen gelezen (de eerste paar nachten iig), maar kun je gewoon zelf goed uit de voeten na de operatie? De dichtsbijzijnde kliniek is 2 uur bij mij vandaan (dat is dus Bloemendaal, Van Loenen), en mijn vader werkt continuedienst dus is niet altijd beschikbaar.
Josh
Berichten: 387
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Josh »

San(ne) schreef: 12 mei 2022, 21:30 Nice! Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb al eens geprobeerd eea van gender clinic resultaten te vinden, maar is nooit gelukt. Alleen van Van Loenen.

Is inderdaad niet top. Ik begin nu ook te twijfelen.
Persoonlijk zou ik Dr. Smit verzoeken als chirurg wanneer je kiest voor Gender Clinic en hem vragen om de littekens niet zo hoog te plaatsen door foto's te laten zien van resultaten die je wel mooi vindt.

Maar dat is afhankelijk van hoe je denkt zelf om te kunnen gaan met een persoon als Dr. Bouman.
Ik kan bijvoorbeeld niet met zo'n persoonlijkheid omgaan, dus dan zoek ik het liever ook niet op.

Sowieso ben je natuurlijk niet verplicht om daar je operatie uit te laten voeren als je na je eerste gesprek er geen goed gevoel aan over houdt.

Ik heb nog wat resultaten kunnen vinden (moet goed zoeken haha):

Dr. Smit:
https://www.reddit.com/r/TopSurgery/com ... er_clinic/
https://www.reddit.com/r/TopSurgery/com ... om_gender/

Dr. Bouman:
https://www.reddit.com/r/ftm/comments/l ... r_bouman/
https://old.reddit.com/r/ftm/comments/q ... linic_the/

Ook eentje van Dr. Schäfer, maar dan batwing:
https://www.reddit.com/r/ftm/comments/u ... %C3%A4fer/


Pan-Tastique schreef: 12 mei 2022, 22:49 Is terugreizen na de operatie met het openbaar vervoer trouwens een probleem? Ik weet dat je zes weken niet mag tillen en had ook iets over rechtop slapen gelezen (de eerste paar nachten iig), maar kun je gewoon zelf goed uit de voeten na de operatie? De dichtsbijzijnde kliniek is 2 uur bij mij vandaan (dat is dus Bloemendaal, Van Loenen), en mijn vader werkt continuedienst dus is niet altijd beschikbaar.
Het is niet aan te raden om terug te reizen met OV. Je bent waarschijnlijk nog erg afwezig/slaperig de volgende dag.
Buiten dat als het druk is dat mensen in het OV geen rekening met je houden en gewoon tegen je aan lopen. Als je nog drains hebt is het zeker niet handig.

Inderdaad is het aangeraden om op je rug te slapen en dat hoeft niet helemaal rechtop, je kan wel enigszins achterover liggen, dat is meer om te zorgen dat je niet op je zij draait. Velen maken gebruik van zo'n wigvormig kussen en een nekkkussen.

Je mag je armen niet optillen en geen dingen tillen etc. dus het is makkelijker als er iemand aanwezig is de eerste paar dagen om je een beetje te verzorgen en te helpen met de verbanden verschonen. Het is wel mogelijk om zelf wel dingen te doen, maar veel makkelijker als je hulp hebt.

Misschien kun je kijken wat een Uber kost voor de terugreis? Of iemand anders die bereid is je in ieder geval op te halen voor de terugreis?
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Hal »

Pan-Tastique schreef: 12 mei 2022, 22:49 Is terugreizen na de operatie met het openbaar vervoer trouwens een probleem? Ik weet dat je zes weken niet mag tillen en had ook iets over rechtop slapen gelezen (de eerste paar nachten iig), maar kun je gewoon zelf goed uit de voeten na de operatie? De dichtsbijzijnde kliniek is 2 uur bij mij vandaan (dat is dus Bloemendaal, Van Loenen), en mijn vader werkt continuedienst dus is niet altijd beschikbaar.
Als je naar Van Loenen gaat zul je of in Bloemendaal of in Amstelveen geopereerd worden. Een overnachting in een nabijgelegen hotel is bij de procedure inbegrepen - zo ben je in de buurt als er 's nachts complicaties optreden, en hoef je de volgende ochtend, als je drains eruit gehaald worden, niet ver te reizen.

Het is verplicht dat je iemand meeneemt die bij je blijft, en alhoewel het volgens mij niet verboden is om met het OV terug te reizen, zou ik het je niet aanraden en lijkt het me eigenlijk onhaalbaar. Je gaat zeer beperkt zijn in het gebruiken van je armen, dus een tas tillen is lastig en je kunt het echt wel vergeten dat je staande zult kunt houden tijdens een bus- of treinrit. Plus, van algehele narcose kun je best heel naar, misselijk en moe zijn. Als je je vader wilt vragen of hij met je mee gaat, dan zou ik hem vragen om vrij te nemen. Kan dat niet, dan zul je iemand anders moeten vragen die die nacht bij je blijft en die je weer naar huis brengt.

Houd er rekening mee dat je na een week ook nog een keer terug moet, en dat je dan nog steeds behoorlijk beperkt bent in wat je met je armen kunt doen. Van Loenen was enorm onder de indruk van hoeveel bewegingsbereik / gemak ik had, maar ik had ook bij die controle-afspraak een trein- / busreis echt niet gered.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door San(ne) »

https://www.zorgkaartnederland.nl/zorgv ... 4882747f5b

Ook deze review van Smit tegengekomen (gender clinic).
Maar eens de vaart vragen of ze de verwijzing toch maar naar van Loenen kunnen doen.. Dan maar uitstellen tot volgend jaar en ik een restitutiepolis heb.

Ik begreep van De Vaart dat zij meestal doorverwijzen naar kanhai (mc velsen) voor de mastectomie. Wist überhaupt niet dat ze dat daar deden. Daar kan ik helemaal geen resultaten van vinden. Iemand met betere detective skills wel? Of heeft iemand er ervaring mee?
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Pan-Tastique »

San(ne) schreef: 15 mei 2022, 16:55
Ik begreep van De Vaart dat zij meestal doorverwijzen naar kanhai (mc velsen) voor de mastectomie. Wist überhaupt niet dat ze dat daar deden. Daar kan ik helemaal geen resultaten van vinden. Iemand met betere detective skills wel? Of heeft iemand er ervaring mee?
Als je op de website op subcutane mastectomie klikt om je op een lege pagina, heel apart haha

Wel deze review gevonden.

https://www.zorgkaartnederland.nl/zorgv ... 9df3df5d77

//

Hoeveel kost Van Loenen? Heeft iemand een schatting voor wat mijn eigen bijdrage mogelijk wordt (buiten eigen risico)? Ik heb een restitutiepolis + aanvullend Jongeren van de CZ. Moet ik overigens bij de psychiater gelijk aageven dat ik naar Van Loenen wil?

Genderhealthcare doet namelijk maar wat en ik wil voorkomen dat ik afgewezen word omdat ik een open verwijsbrief heb oid of weet ik het hoe ze er nu weer in gaan slagen om het te verziekstralen.
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Marije »

De verwijzingen bij mij liepen via PsyTrans. De psychiater zet alleen een handtekening voor toestemming/machtiging. Met PsyTrans had ik later een gesprek over welke endo, en over een paar weken over welke kliniek voor de SRS. Zal dus waarschijnlijk (helaas) weer via je psycholoog lopen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Pan-Tastique »

Bij Stepwork was alles van te voren geregeld, voordat ik naar de psychiater ging. Psycholoog heeft al gezegd dat ik zelf mag kiezen.

Die bovenstaande review is overigens van een transvrouw, kan zelf ook geen mastectomie resultaten vinden...
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door Annabel »

Wat betreft Kanhai; Deze draad zegt daar misschien iets meer over? viewtopic.php?t=7459&start=10
San(ne)
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door San(ne) »

Pan-Tastique schreef: 16 mei 2022, 19:54
San(ne) schreef: 15 mei 2022, 16:55
Ik begreep van De Vaart dat zij meestal doorverwijzen naar kanhai (mc velsen) voor de mastectomie. Wist überhaupt niet dat ze dat daar deden. Daar kan ik helemaal geen resultaten van vinden. Iemand met betere detective skills wel? Of heeft iemand er ervaring mee?
Als je op de website op subcutane mastectomie klikt om je op een lege pagina, heel apart haha

Wel deze review gevonden.

https://www.zorgkaartnederland.nl/zorgv ... 9df3df5d77

//

Hoeveel kost Van Loenen? Heeft iemand een schatting voor wat mijn eigen bijdrage mogelijk wordt (buiten eigen risico)? Ik heb een restitutiepolis + aanvullend Jongeren van de CZ. Moet ik overigens bij de psychiater gelijk aageven dat ik naar Van Loenen wil?

Genderhealthcare doet namelijk maar wat en ik wil voorkomen dat ik afgewezen word omdat ik een open verwijsbrief heb oid of weet ik het hoe ze er nu weer in gaan slagen om het te verziekstralen.
Van Loenen is rond de €6000. Je krijgt dan maar 65% vergoed (soms 75, ligt aan je verzekering) van het marktconforme tarief dat je verzekering heeft bepaald. Dus kan bv zelfs nog zo zijn dat ze v Loenen te duur vinden en maar 65% van €5000 vergoeden. Je moet dan dus aan een zelf te betalen bedrag van €2000 denken.

Ik heb besloten het dan maar naar 2023 te schuiven. €2000 voor “ongeduldigheid” (in mijn geval, want ik kan me voorstellen dat het voor sommigen wel echt snel moet, als je er heel erg last van hebt) het niet waard is. Kan wel wat anders leuks doen met dat geld.

Verder is een verwijzing over het algemeen een half jaar geldig. Ik ga dit nog even precies bespreken met de vaart/mc Bloemendaal. De wachttijd bij van Loenen is namelijk ook een aantal maanden wordt gezegd. Dus ik ga kijken of het zo kan, dat ik dan wel meteen begin 2023 ergens aan de beurt ben met de intake en niet vanaf dan nog maanden moet wachten.
AlexanderV
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 nov 2020, 12:49
Gender: Man

Re: Mastectomie: Wie en waar?

Bericht door AlexanderV »

San(ne) schreef: 17 mei 2022, 07:42

Van Loenen is rond de €6000. Je krijgt dan maar 65% vergoed (soms 75, ligt aan je verzekering) van het marktconforme tarief dat je verzekering heeft bepaald. Dus kan bv zelfs nog zo zijn dat ze v Loenen te duur vinden en maar 65% van €5000 vergoeden. Je moet dan dus aan een zelf te betalen bedrag van €2000 denken.
Dit geldt niet voor een restitutiepolis. Je krjjgt dan de gehele marktconforme tarief vergoedt en van Loenen zorgt ervoor dat haar tarief er niet bovenuit komt. Dus je hoeft geen eigen geld bij te leggen. De vraagsteller gaf aan een restitutiepolis te hebben. Jij dus niet, neem ik aan?
Plaats reactie