Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Geke76 »

Nog een aanvulling op mijn vraag in het onderwerp.

Vandaag wederom bij de vrouwenpraatgroep in Nieuwegein van Transvisie geweest.
Daar deze vraag ook gesteld. De helft van de jongere transvrouwen aldaar, tot ruwweg 35jaar, heeft (de) interesse in mannelijk personen, waarbij de aanwezigen in de leeftijd daarboven geen interesse heeft hierin, maar juist in de vrouw(elijk) persoon.

Dit deed mij goed, dat er meerdere anderen dit ook zo voelen.

Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Lise »

Ik voel me persoonlijk altijd erg ongemakkelijk bij al dit soort categoriseringen. De leeftijd waarop ik uiteindelijk in transitie ga heeft weinig te maken met de leeftijd waarop ik dit zelf wilde, en waar ik op val is voor mijzelf inmiddels best duidelijk maar niet zomaar te definiëren in een m-etje of een v-etje (en los daarvan, gaat het niemand wat aan).
Blanchard is een bewezen kwakzalver, maar blijft toch maar weer elke keer geciteerd worden, ook door transen zelf. Ik heb door de jaren dat ik hier rondhang op dit forum al gemerkt dat transgenders onderling zo ontzettend van elkaar verschillen, inclusief de reden waarom zij uiteindelijk in transitie gaan, dat je er eigenlijk echt niets algemeens over kan zeggen. Het hokje is eigenlijk helemaal geen hokje.
Succes aan de wetenschapper die denkt, bijvoorbeeld in de hersenen, "een transgenderdeeltje" (of een andere overeenkomst) te kunnen vinden; ik weet wel zeker dat dat niet bestaat.
Marije
Berichten: 1322
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Marije »

Eens met het meeste. Ik krijg heel veel jeuk van dit onderwerp en het idee om dingen in hokjes te stoppen.

Als data analyst in hart en nieren zie ik ook heus wel patronen en ik denk dat velen die wel zien. Maar iedereen is uniek en wordt gevormd door zijn of haar ervaringen.

Ik voel me aangetrokken tot mannen, maar op dit moment moet ik er echt absoluut niet aan denken om aan een relatie te beginnen. Ik zoek meer in een relatie dan alleen het lichamelijke en met mijn vrouw heb ik momenteel precies wat ik zoek en heb ik verder geen neiging tot wat anders/meer.

Volg je hart. Expirimenteer. Geniet.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door MichelleB »

Dus ik merk dat zelf als mensen tegen me zeggen "Ah maar je valt wel gewoon op mannen?". Naar mijn idee is de acceptatie naar lesbische trans vrouwen nog net een stapje verder. Sowieso zijn trans mensen veel verschillend. Denken dat we allemaal hetzelfde zijn en dus in maar twee categorieën te gooien zijn is een schadelijke gedachtengang. Dat is een beetje denken als: "Er zijn twee soorten mannen: met snor en zonder snor". Daar blijft het niet bij of zo haha

Overigens val ik op mannen en ben 35, dus ik kan Geke's hypothese niet helemaal tegenspreken haha

(interessant gesprek trouwens)
-Life is a work in progress-
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door _sanne_ »

MichelleB schreef: 16 mei 2022, 12:20 "Ah maar je valt wel gewoon op mannen?". Naar mijn idee is de acceptatie naar lesbische trans vrouwen nog net een stapje verder.

Huh wacht, nu snap ik hem even niet meer?

Ik las hier in eerste instantie “vrouwen” en had al een reactie klaar dat die “acceptatie” dan alsnog cisheteronormatief is…
AnneCeleste
Berichten: 336
Lid geworden op: 16 okt 2017, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door AnneCeleste »

SanneCW schreef: 16 mei 2022, 14:46 Huh wacht, nu snap ik hem even niet meer?

Ik las hier in eerste instantie “vrouwen” en had al een reactie klaar dat die “acceptatie” dan alsnog cisheteronormatief is…
Haha ja allebei de opmerkingen zouden best raar zijn. Het woordje gewoon doet het hem 😅

"Je valt wel gewoon op mannen?": heteronormatief! (vrouwen vallen nou eenmaal op mannen)
"Je valt wel gewoon op vrouwen?": transfoob! (je bent eigenlijk een man)
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door MichelleB »

Ja dat inderdaad haha. Ik hoor vaak dat het "normaal" is dat als ik me identificeer als vrouw ik dan automatisch op mannen moet vallen. Dat wordt dus sneller geaccepteerd dan de lesbische trans vrouwen
-Life is a work in progress-
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Geke76 »

Lise schreef: 16 mei 2022, 09:06 Ik voel me persoonlijk altijd erg ongemakkelijk bij al dit soort categoriseringen....
Dank voor jouw reactie Lise.

Het voelt voor mij niet als categorisering, ik werd door iets getriggert en dat resulteerde in mijn onderwerpsvraag. Dat is persoonlijk voor één ieder te beantwoorden en die reacties hebben antwoorden voor mij opgeleverd waar ik wat aan heb in het meer begrijpen van mijzelf. :hbeat:

Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:
Geke76
Berichten: 543
Lid geworden op: 02 nov 2021, 20:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Zuid-Holland

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Geke76 »

Aan alle andere voorgaande reacties, dank jullie wel.

De reacties lopen wel verder uit van mijn, dacht ik simpele vraag om herkenning hierin, alleen de aanleiding tot het stellen van die vraag, brengt méér reacties teweeg. :shifty:

Wat ook prima is! :D

Gr. Geke
Als trans wordt je niet iemand anders, je stopt met het zijn van iemand anders. :hbeat:
Hal
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Ben jij ook een transvrouw, die op vrouwen valt?

Bericht door Hal »

Ik vraag me af of je het concept 'compulsive heterosexuality' (ook wel: comphet - de maatschappelijke druk om heteroseksueel te zijn / doen / het onderwaarderen van niet-heterorelaties, vooral die tussen vrouwen) interessant vindt.

Als trans man die op mannen valt, wist ik voor ik snapte dat ik transgender was, al donders goed dat ik niet hetero was... maar lesbisch... nee dat was het ook niet. Ik heb best heel erg lang geprobeerd om (ook) vrouwen te daten, maar kreeg dat echt ruk voor elkaar. Pas nu ik de genderidentiteit kan plaatsen, klopt ook het seksualiteitsplaatje.

Kan me voorstellen dat de druk op het speelveld anders is als iemand heteroseksueel is. Dat je dan toch al eerder met je gender aan de stoei moet ofzo, omdat je daar vanwege je partnerkeuze al op wordt afgerekend.

Nog niet zo heel erg lang geleden was post-transitie homoseksueel zijn ook nog een diskwalificatie bij het VU - dat zal wellicht niet helpen?

Kan me voorstellen dat als ik een heteroseksuele trans man was geweest,
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Plaats reactie