Nieuwe chat! Zie dit topic.

Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Psychologen en procedures
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Brownie »

Emma schreef: 08 jun 2022, 22:23 De Kwartiermaker Transgenderzorg heeft recent een overzicht van de Transgenderzorg in Nederland gepubliceerd waar ook wachttijden vermeld staan. Het linkje stond al eerder in een post van @Lise maar ik denk dat dit een eigen topic verdient.

Zie overzicht-transgenderzorg-in-nederland-5.pdf
Daar staat: Wachttijd Endo AUMC: 4 weken.
Ik heb me gemeld in mei 2019. Het is nu juni 2022. Nog geen Endo gezien, laat staan al iets van hormonen gehad. Klopt dus voor geen meter.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Brownie »

Irene_de_Vreede schreef: 09 jun 2022, 21:35
Anna83113 schreef: 09 jun 2022, 20:14 Wat ik raar vind is dat T-Cedent in het overzicht expliciet erbij staat als "Maakt geen onderdeel uit van een erkend genderteam". Hiermee legitimeer je haast de weerstand in medewerking vanuit zorgverzekeraars naar deze aanbieder en trajecten die hier gestart zijn. Wie hier (of bij een van de partners in het Benelux genderteam) in behandeling is, kan hier de gevolgen van ondervinden. Ik had van de kwartiermaker iets meer zorgvuldigheid verwacht.
Gezien de ervaringen uit het verleden vind ik dat niet zo gek.
Ok dan is de argumentatie dat er veel negatieve ervaringen zijn met T-Cendent. Door het te hangen aan erkend genderteam krijg je een drogreden, die verzekeraars idd de kans geeft al die extra hobbels in stand te houden terwijl er juist van alle kanten wordt aangedrongen op ketenzorg. Wie is eigenlijk de autoriteit die 'erkend genderteam' bepaalt? Waar vind ik de criteria?
Gebruikersavatar
Anna83113
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 mar 2020, 00:01
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Middelburg

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Anna83113 »

Brownie schreef: 15 jun 2022, 12:49 Wie is eigenlijk de autoriteit die 'erkend genderteam' bepaalt? Waar vind ik de criteria?
Na mijn ongenoegen kenbaar te maken heb ik dit ook gevraagd aan de kwartiermaker. Als ik daar reactie op krijg, post ik dat hier.

Ik vind het overigens erg vervelend dat mensen een slechte ervaring hebben gehad bij deze zorgverlener en wil hier niets aan afdoen... problemen met zorg kan niemand gebruiken in iets wat zo moeilijk is als een transitie.

Ik snap alleen wel dat veel mensen (net als ik) voor T-Cedent of een andere zorgverlener in het Benelux genderteam gekozen hebben omdat tijdige zorg met een kanttekening vaak beter is dan geen zorg of meerdere jaren wachten daarop. Probleemvrije zorg is ook vaak nog niet zeker als je naar een 'erkend' genderteam stapt.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Lise »

Brownie schreef: 15 jun 2022, 12:45
Emma schreef: 08 jun 2022, 22:23 De Kwartiermaker Transgenderzorg heeft recent een overzicht van de Transgenderzorg in Nederland gepubliceerd waar ook wachttijden vermeld staan. Het linkje stond al eerder in een post van @Lise maar ik denk dat dit een eigen topic verdient.

Zie overzicht-transgenderzorg-in-nederland-5.pdf
Daar staat: Wachttijd Endo AUMC: 4 weken.
Ik heb me gemeld in mei 2019. Het is nu juni 2022. Nog geen Endo gezien, laat staan al iets van hormonen gehad. Klopt dus voor geen meter.
Het document gaat uit van een stappentraject van Psychologische Zorg -> Endocrinologische Zorg. En dat je niet aan 2 mag beginnen als je niet eerst langs 1 gaat. Wachttijd voor psych zorg AUMC is volgens het document 129 weken (klopt trouwens ook niet, maar goed).
Gebruikersavatar
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Vethrvolnir »

ik heb rijksoverheid gemaild: "Op de website van de rijksoverheid staat een rapport van de kwartiermaker transgenderzorg die zegt te werken in opdracht van zorgverzekeraars . door diens rapport op de rijksoverheid website te zetten wordt ten onrechte de indruk gewekt dat het rapport in opdracht van de rijksoverheid is opgesteld. het rapport bevat meningen in plaats van feiten. zo wordt gesteld dat t-cendent geen deel uit maakt van een erkend genderteam. er bestaat geen overheidsdienst die genderteams erkent of keurt. er zijn geen wettelijke criteria vastgelegd die bepalen wat een de term ' erkend genderteam' betekent. de term zoals gebruikt door de kwartiermaker is een mening van de zorgverzekeraars. deze informatie hoort niet thuis op een website van de Rijksoverheid...."

de reden voor de term " niet erkend" schijnt te kwartiermaker te hebben gebruikt omdat hij schijnt te beweren onvoldoende inzicht te hebben wie allemaal bij de keten hoort van de ketenzorg van genderteam midden nederland en omdat sommige mensen die hij sprak gezegd zouden hebben dat behandelingen niet altijd door verzekeraars vergoed werden en zij daar van te voren niet voldoende over geinformeerd zouden zijn.

( n.b. zorgverzekeraars zijn al een aantal keer na weigeren van vergoedingen aan clienten van t cendent door de rechter teruggefloten. - verzekeraars houden niet van ketenzorg - maar ketenzorg mag gewoon. de weerstand van zorgverzekeraars betekent wel dat je je als client van een ketenzorg genderteam moet voorzien van een rechtsbijstands verzekering en een restitutie polis )
:shock:
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door xxman »

Zelf zit ik bij de Vaart. Moest een half jaar wachten voor de intake, maar daarna weer een half jaar. Wachttijd van 23 weken vind ik een beetje vertekenend beeld geven.
Pan-Tastique
Berichten: 73
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:45
Gender: Trans FtM

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Pan-Tastique »

Deze lijst valt zeker in twijfel te trekken, want de wachttijd bij van Loenen is (inmiddels?) ook 11 weken (na intake, wachttijd voor de intake was voor mij ook weer 15 weken, maar die was extra lang door de vakantie, dus denk aan 12 weken).

Dus vrijwel het dubbele van wat hier genoemd wordt (en 4x als je de wachttijd tot de intake meerekent, wat ze bij de genoemde wachttijden voor psychologische zorg duidelijk ook niet doen) Dat bij elke kliniek *alleen* de wachttijd van de mastectomie genoemd wordt en geen enkele andere operatie vind ik sowieso apart, maar goed, dat is mijn mening.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Brownie »

Lise schreef: 15 jun 2022, 14:27
Brownie schreef: 15 jun 2022, 12:45
Emma schreef: 08 jun 2022, 22:23 De Kwartiermaker Transgenderzorg heeft recent een overzicht van de Transgenderzorg in Nederland gepubliceerd waar ook wachttijden vermeld staan. Het linkje stond al eerder in een post van @Lise maar ik denk dat dit een eigen topic verdient.

Zie overzicht-transgenderzorg-in-nederland-5.pdf
Daar staat: Wachttijd Endo AUMC: 4 weken.
Ik heb me gemeld in mei 2019. Het is nu juni 2022. Nog geen Endo gezien, laat staan al iets van hormonen gehad. Klopt dus voor geen meter.
Het document gaat uit van een stappentraject van Psychologische Zorg -> Endocrinologische Zorg. En dat je niet aan 2 mag beginnen als je niet eerst langs 1 gaat. Wachttijd voor psych zorg AUMC is volgens het document 129 weken (klopt trouwens ook niet, maar goed).
Leuk dat ze dat opknippen maar zo kan ik de wachttijden ook terugbrengen. Ik heb me bij het ziekenhuis aangemeld voor medische behandelingen, niet voor een psych traject.
Simon82
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2022, 13:33
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Overzicht Transgenderzorg in Nederland

Bericht door Simon82 »

Ik sta een jaar ingeschreven bij het genderteam zuid-Nederland (OOG-psychologen) en kreeg afgelopen week een mail dat ze een stop op de intakes hebben. De wachttijd, die al ruim twee jaar is, loopt daarmee nog verder op. Pff..
20-01-2023: intake BuroJij
14-09-2023: mdo gender clinic
12-12-2023: start androgel