Nafluiten. Leuk of niet?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Serena »

Nafluiten of even kort toeteren helemaal prima.

"Mooi kontje", "he meisje", sissen, volgen, verlekkerd staren, seksueel getinte opmerkingen etc. is onacceptabel.
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Serena »

Emma schreef: 18 jul 2022, 13:34 Het gaat niet zozeer om het hebben van een mening over iemands uiterlijk. Nafluiten gaat over seksime en macht, over cisnormativiteit en heteronormativiteit. Nou kan het zijn dat die laatste twee je niet zoveel doen, maar die eerste is weldegelijk een probleem. Je kunt een specifiek iemand aantrekkelijk vinden en dar wel eens het bed mee willen induiken, dat hebben veel mensen wel eens, dan is het persoonlijk, dikke kans dat je elkaar nooit zult ontmoeten en als het wel gebeurt, dan komt die seks er toch niet van.
Met nafluiten wordt de persoon tot object gemaakt, en hoef je je niet te bekommeren over de gevoelens van de ander. Daarmee ga je een grens over. Want als je in een menigte loopt kun je fluiten wel vergeten, maar wel stiekem iemand in de bil of borst knijpen, nietwaar? EN als je niet in een menigte loopt maar in een stil straatje, kun je toch ook je lul er wel even inhangen?
Voor de meesten liggen er duidelijke grenzen tussen nafluiten, aanranden en verkrachten. Maar bij ieder individu liggen ze anders. Waar er maar weinigen tot verkrachting zullen overgaan, zijn er velen die nafluiten helemaal geen punt vinden. Het is echter allemaal symptoom vasn hetzelfde: mannelijke toxiciteit. Dat cultuurtje, dat sfeertje waar veel transvrouwen in hun oude leven voor hun coming out de buik van vol hadden.

En dan zou ik dat nu wel best moeten gaan vinden? Nooit van mijn leven.

En over dat knijpincident: ik kan me wel voor de kop slaan dat ik blijkbaar te verbouwereerd was dat het gebeurde. Ik wist wie het deed, hij kwam me daarna voorbijgelopen en zei nog wat om me aan te kijken om te zien wie hij nu eigenlijk geknepen had. Maar ik deed niets, ik liep gewoon door. Ik heb niet zijn arm uit de kom gedraaid zodat hij de volgende niet kon knijpen, geen trap in zijn ballen gegeven en hem ook niet laten struikelen zodat ik zijn tronie eens flink over het beton heen en weer kon halen. Sowieso was het geen goed idee om het met geweld terug te betalen. Ik ben geloof ik vooral boos op mezelf dat ik niets heb gedaan, terwijl daar rationeel geen enkele reden voor is. Zelfverwijt is een raar verschijnsel en het overkomt slachtoffers van zwaar seksueel geweld nog harder. Raar om daar iets, ook al is het maar een fractie, van mee te krijgen.
En vrouwen die iets van "lekker bezig mannen!" "ziet er goed uit" naar gespierde bouwvakkers roepen als die met warm weer zonder shirt werken?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Emma »

Serena schreef: 30 jul 2022, 20:41 En vrouwen die iets van "lekker bezig mannen!" "ziet er goed uit" naar gespierde bouwvakkers roepen als die met warm weer zonder shirt werken?
Die eerste is toch een graadje minder erg. Kan ook een compliment over de werkzaamheden zijn. Maar in het algemeen ben ik een aanhanger van "wat ge niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet!"
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Fargesia »

Blijft toch een interessant onderwerp... ben benieuwd wat (cis)mannen daar nu eigenlijk zelf over te zeggen hebben ?
Ik heb dat fluiten nooit begrepen. Maar goed, ik snap mannen sowieso niet. Vrouwen ook niet altijd, maar mannen zijn soms helemaal alsof je met een alien in gesprek bent.

@Serena dat vrouwen ook wel eens gedrag vertonen wat op het randje zit of net daar voorbij wil ik absoluut niet ontkennen. Dat is echter toch een andere discussie. Gewoon even gekeken naar de schrikbarende getallen van (seksueel) geweld naar vrouwen, getallen die ik andersom nergens tegen kom, denk ik dat we het gedrag van mannen toch echt als een probleem moeten zien. En dat er tussen een verkrachting in een donker steegje en het nafluiten een erg groot verschil zit moge duidelijk zijn, maar anderzijds zijn beiden een gedrag op het zelfde spectrum...
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Lise »

Fargesia schreef: 31 jul 2022, 09:35 ben benieuwd wat (cis)mannen daar nu eigenlijk zelf over te zeggen hebben ?
Laten we niet gaan generaliseren en de (cis)man als soort ter verantwoording roepen ofzo. 99% van de (cis)mannen heeft wel beter fatsoen dan vrouwen nafluiten. In het algemeen is "de man" of "de vrouw" wel of niet snappen natuurlijk een beetje dubieus. Veel mannen en veel vrouwen verschillen onderling veel meer van elkaar dan mannen van vrouwen verschillen.
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door MichelleB »

Lise schreef: 31 jul 2022, 12:33 99% van de (cis)mannen heeft wel beter fatsoen dan vrouwen nafluiten.
In dat geval is het jammer dat die gehele 1% hier in mijn omgeving is dan 😅

Het gebeurt echt superveel en zal nooit snappen waarom dat niet geloofd wordt
-Life is a work in progress-
Fargesia
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jul 2022, 13:50
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: maakt me niet uit

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Fargesia »

Lise schreef: 31 jul 2022, 12:33 Laten we niet gaan generaliseren en de (cis)man als soort ter verantwoording roepen ofzo.
Hoezo "ter verantwoording roepen" ?
Ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe hun er over denken... en gezien mijn eigen brein nou ook niet echt God's prototype voor het mannelijk brein is, lijkt input van cismannen me onontbeerlijk :-)
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Lise »

Fargesia schreef: 31 jul 2022, 20:40 Ik ben gewoon oprecht benieuwd hoe hun er over denken...
Willen weten hoe "zij" erover denken is toch best generaliserend? Alsof het een vast omkaderd groepje is ofzo.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Lise »

MichelleB schreef: 31 jul 2022, 13:30 In dat geval is het jammer dat die gehele 1% hier in mijn omgeving is dan 😅
Het is geen kwestie van niet geloven hoor. Je gaat denk ik uit van je eigen ervaring: als ik waar ik woon op straat loop zag ik het pakweg 20 jaar geleden wel om me heen (je weet wel, de bouwvakkers op een steiger), en nu niet meer. Misschien woon ik idd ergens anders dan.
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Nafluiten. Leuk of niet?

Bericht door Hal »

Lise schreef: 01 aug 2022, 11:33
Willen weten hoe "zij" erover denken is toch best generaliserend? Alsof het een vast omkaderd groepje is ofzo.
Alleen als je er vanuit gaat dat ze allemaal 1 en dezelfde mening zouden (moeten) hebben. Maar dat lijkt me nu juist niet het geval.

Er zullen fluiters en bewust niet-fluiters bij zitten en lui die vroeger wel floten maar nu niet en ook lui die nog nooit over fluiten hebben gedacht. Juist met die groep kun je vaak heel veel.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Plaats reactie