Nieuwe chat! Zie dit topic.

Griep

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Griep

Bericht door Hal »

Een van de dingen die volgens mij wel goed bewezen is, is dat oestrogeen het immunsysteem sterker / actiever maakt. Dat is een van de factoren die erachter zit dat alhoewel meer vrouwen (d.w.z. mensen met oesterogeen-dominante systemen) corona kregen (o.m. omdat er veel vrouwen in de zorg werken), er juist meer mannen (mensen met testosteron-dominante systemen) aan overleden. Tegelijk ook een reden dan autoimmuunstoornissen (waarbij het immuunsysteem dus overactief is en op de verkeerde dingen reageert) vaker voorkomen bij vrouwen, en dat bij sommige trans mannen (dit is anecdata) autoimmuunklachten lijken te verminderen nadat ze aan de testo gaan.

Zelf merk ik wel een verschil. Kan natuurlijk toeval zijn, of een gevolg van stress, maar voor mijn gevoel ben ik vrij vaak ziek geweest sinds ik aan de testo ben waar ik dat vroeger maar heel weinig was. Ook heb ik nu vaker en hogere koorts en vooral veel meer last van pijn. Waar voorheen een griep vooral ongemakkelijk was met vooral koorts en dus veel slapen, doet het nu genoeg zeer dat ik er zelfs met flinke koorts wakker van lig. Kan me niet voorstellen dat ik nou ook echt veel kinderachtiger / kleinzeriger geworden ben, maar jullie mogen me evengoed wel uitlachen om de mannengriep, als dat helpt :P
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Emma Andrea
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2022, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Den Haag

Re: Griep

Bericht door Emma Andrea »

Interessant hoe dat een verschil uit kan maken :)
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Griep

Bericht door Annabel »

Hal schreef: 10 sep 2022, 14:54 Een van de dingen die volgens mij wel goed bewezen is, is dat oestrogeen het immunsysteem sterker / actiever maakt. (...) Tegelijk ook een reden dan autoimmuunstoornissen (waarbij het immuunsysteem dus overactief is en op de verkeerde dingen reageert) vaker voorkomen bij vrouwen, en dat bij sommige trans mannen (dit is anecdata) autoimmuunklachten lijken te verminderen nadat ze aan de testo gaan.
Volgens mij was het juist andersom (Androgen-Induced Immunosuppression).
In addition to determining biological sex, sex hormones are known to influence health and disease via regulation of immune cell activities and modulation of target-organ susceptibility to immune-mediated damage. Systemic autoimmune disorders, such as systemic lupus erythematosus, rheumatoid arthritis, and multiple sclerosis are more prevalent in females, while cancer shows the opposite pattern. Sex hormones have been repeatedly suggested to play a part in these biases. In this review, we will discuss how androgens and the expression of functional androgen receptor affect immune cells and how this may dampen or alter immune response(s) and affect autoimmune disease incidences and progression.
Het zijn dus juist de androgenen die er voor zorgen dat je immuunsysteem minder actief wordt. Bij een auto-immuunziekte valt tenslotte het eigen lichaam gezonde cellen aan. Dit komt inderdaad meer voor bij vrouwen dan bij mannen, maar als mannen een auto-immuunziekte hebben is deze meestal wel agressiever. Een veel gebruikt medicijn is b.v. Prednison welke onder de corticosteroïden valt.

Het uiteindelijke resultaat is dan uiteraard wel hetzelfde :)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Griep

Bericht door Hal »

Oh, kan zijn dat ik het verkeerd onthouden heb en dat het idd de testo is die onderdrukt in plaats van de oestrogeen die stimuleert. Dank voor de toelichting.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Callixo
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 aug 2022, 19:39
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hen, hun

Re: Griep

Bericht door Callixo »

Dat meer mensen met mannelijke geslachtskenmerken aan covid sterven komt dacht ik doordat hun vet meer rond de organen zit. Obesitas bij hen is een risicofactor en bij mensen met vrouwelijke geslachtskenmerken niet. Die laatsten krijgen wel vaker Long Covid door hun idd slechter werkende immuunsysteem.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Griep

Bericht door Simão »

Serieus: sommige mensen kunnen geen griep krijgen en anderen wel. Het is dus meer of je in een van deze groepen hoort.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark