Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Sanne123
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 okt 2022, 21:20
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij

Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Sanne123 »

Hallo,
Vandeweek was ik met m'n zoon van 18 bij de huisarts, in de hoop dat zij hem - onder begeleiding - zou helpen om zelf z'n testo te zetten in zijn bovenbeen spier.
Dat weigerde ze echter, omdat dit volgens haar een 'voorbehouden handeling' is. Nu zet de praktijk assistente (van de huisarts) deze telkens. Dat is niet handig m.b.t. de tijd (overdag). En hij moet dit natuurlijk de rest van zijn leven krijgen..
Hij heeft de testo via de endocrinoloog bij MC Leeuwarden gekregen. Nu wil de huisarts (bij ons bollenstreek) dat de endocrinoloog het hem gaat aanleren.
Gisteren gebeld; zij doen dat eigenlijk niet. De huisarts wil het niet aanleren, omdat diegene die het voorgeschreven heeft, dit moet doen zegt zij. Daar is ze heel duidelijk in. Maar de endocrinoloog doet/wil/kan/mag dit ook niet!????
Hoe nu verder? Hij kan toch niet de rest van zijn leven iedere 14 dagen langs de huisarts assistente?
Hoe hebben jullie dat aangeleerd gekregen?
De huisarts benadrukte dat hij het zeker zichzelf niet via YouTube mocht aanleren. Hij zou in een bloedvat kunnen spuiten.
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Josh »

Ik moet mijn eerste injectie nog krijgen, waarschijnlijk volgende week.
Mijn endocrinoloog (Maasstad) zei hetzelfde, de huisarts kon hierbij helpen. Je kon het ook zelf doen. En je kon de huisarts of assistente vragen om het een aantal keren te doen en dan dat je het een keer zelf doet waar ze bij zijn zodat ze het inderdaad kunnen begeleiden zodat je het daarna thuis zou kunnen doen.
Mijn endocrinoloog heeft ook een brief gestuurd aan mijn huisarts hierover.

Indien ik de eerste injectie heb gekregen zal ik nog een update geven hoe dat is gegaan en wat mijn huisarts/assistente erover te zeggen heeft.

Misschien dat je de endocrinoloog dus kunt verzoeken om ook een brief aan de huisarts te sturen en/of direct contact op te nemen voor overleg?
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door San(ne) »

En huisartsen maar klagen dat ze het zo druk hebben..

De huisarts kan je dit gewoon leren. Je kunt ook video's opzoeken op youtube, ik weet dat veel mensen dit doen, omdat ze ook zo'n weinig meedenkende huisarts hebben.
Uit ervaring van een vriend: zijn huisarts wilde dit hem ook niet aanleren. Hij heeft toen aangegeven dat hij het hoe dan ook zelf ging doen, evt m.b.v. filmpjes van internet, of ze hem nu wilde helpen of niet. Toen heeft de huisarts hem toch maar schoorvoetend geholpen met het aanleren, omdat ze er nog wel van overtuigd was dat ze het beter zelf kon doen dan dat hij het van youtube ging aanleren.

Het is toch te zot voor woorden dat je van iemand verwacht dat ze elke twee weken langs komen.. Zo moeilijk is dat prikken niet. verwacht de huisarts van diabetespatiënten ook dat ze voor elk insulineshot een aantal keer per dag even langs komen?
Timo3
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 mei 2019, 15:44
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Timo3 »

Mijn huisarts weigerde eerst ook. Mijn endocrinoloog heeft daarom een brief gestuurd met het verzoek om het mij te leren. De huisarts assistente gaf al een tijdje de injecties en zij heeft het toen ook aan mij geleerd. (Met de eerste keer het helemaal zelf doen was de huisarts er wel bij.) Voor mij was dit fijner dan dat de huisarts het me zou leren, want zij kon alle tijd nemen die ik nodig had. Ik injecteer inmiddels zelf, maar ik mag altijd langskomen als dat nodig is.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Annabel »

Weet niet of het 100% relevant is, maar het AUMC heeft zelf instructievideo's staan op hun Youtube kanaal. Deze is voor Sustanon:

eew
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 jun 2020, 11:35
Gender: Trans FtM

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door eew »

Bij mij heeft de huisarts assistente het mij geleerd, onder wat geklaag dat ze vonden dat de VU dat eigenlijk moest doen. Ik had eerst een oudere assistente die het allemaal maar moeilijk vond, en het echt wel een paar keer wilde zien.

De 2e keer was er een andere, en die vond het wel prima.

Hij gaat echt niet de rest van zijn leven iedere paar weken naar de huisarts, en je wilt ook af en toe op vakantie enzo. Dus ze kunnen maat beter meewerken.

Overigens zijn de juiste YouTube filmpjes niet eens zo een slechte bron, en de kans dat je in het midden van je buitenste bovenbeen spier in een bloedvat prikt is praktisch nul.

Ik hoop dat je de huisarts kan overtuigen, dit is heel vervelend.


Daniël
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 mar 2022, 20:05
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Daniël »

Ik zal dit voorleggen bij jouw arts in het ziekenhuis. Ik heb zelf niet te maken met dit probleem omdat ik al in de zorg werk en het dus kan en mag. Ze kunnen jou in het ziekenhuis wel dit leren als het goed is (of ze zeggen dat jouw huisarts dit met jou kan doen)
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Josh »

Eerste injectie is gedaan in de bil. Ze wilde het niet in het bovenbeen doen omdat ik dan last zou hebben van de spier.

De assistente zei ook dat ik het beter niet zelf kon doen, omdat de risico's groot zijn als je het fout zou doen.
Zij had het over dat ik een 'klapvoet' kon krijgen als ik het verkeerd deed.

Ik ga het na de 3e keer o.i.d nog een keer voorleggen om het zelf te leren, met reden dat indien zij op vakantie zijn of de praktijk gesloten is of als ik zelf op vakantie ben, dan moet ik wel een alternatief hebben en dus ook de mogelijkheid hebben om het zelf een keer te doen.

De risico's zijn inderdaad wel groot indien het verkeerd gedaan wordt, ik heb het opgezocht:
Als je bloed in de spuit krijgt bij aspireren, kun je de hele dosis niet meer gebruiken.
Als je in een bloedvat spuit is dat heel gevaarlijk, shock of coma.
Als je verkeerd prikt in de zenuw, kan je inderdaad verlamming veroorzaken.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door xxman »

Van huisarts wisselen helaas, als deze weigert te helpen. Misschien kun je wel nog een klacht indienen. Dat alleen als ze echt niet willen helpen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Lux
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 mei 2019, 15:52
Gender: Trans FtM

Re: Waar leren jezelf testosteron te injecteren?

Bericht door Lux »

Nebido wordt sinds deze maand ook vergoed, ik weet niet of er voor jullie een andere reden is om Sustanon te blijven gebruiken? Eens in de 3 maanden ipv 2-3 weken scheelt een hoop.