Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door Hal »

Ik denk dat het het verkleinwoord is waardoor 'baasje' al best genderneutraal voelt terwijl 'baas' dat niet is. Veelal worden verkleinwoorden toegepast waar ze met vrouwelijke zaken te maken hebben (baantje, autootje, collegaatje, etc.), en dat verzacht de 'male default'.

In de wat modernere Engelstalige dierverzorgingswereld wordt ook nog wel eens de term 'guardian' gebruikt, maar die vertaling 'voogd' of 'beheerder', is dan weer heel ongebruikelijk als je het in NL over huisdieren hebt. Misschien dat 'verzorger' of 'eigenaar' dus beter past? Verzorger vind ik zelf ook sympathieker klinken - het idee dat je de 'baas' van je hond moet zijn, is volgens mij al een poos best wel achterhaald.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door San(ne) »

Marije schreef: 31 jan 2023, 16:10 Nou ja zeg, iemand probeert haar best te doen en dan krijg je dat soort reacties...
Maar.. men denkt toch gewoon mee?
Alleen de mening is anders dan verwacht misschien?

Mijn reactie is goedbedoeld hoor. Ik vind het goed dat diegene er over nadenkt. Zie alleen geen bezwaar in baas/baasje, zoals beargumenteerd. En de rest ook niet.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1352
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door Marije »

Nee dat niet... ging meer over Annabel, maar dat snapt ze wel. ;-). Ik had haar even moeten quoten.

Het maakt mij niet uit, ik wil alleen mijn moeder helpen.

Mijn persoonlijke mening: Ik heb mijn hele volwassen leven honden gehad. Ik was het baasje, mijn partner was het vrouwtje. Voor mij is baasje super binair en ik wil nu ook absoluut niet als baasje worden aangesproken, maar noem mezelf vrouwtje.

Mijn dochter van bijna 19 staat daar heel anders in... die is gewoon baasje.

Ik vind verzorger mooi...

Verder laten we de ideeen lekker lopen...
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door Annabel »

Sorry @Marije, de opmerking was inderdaad wat flauw (daarom zei ik ook dat ik het niet kon laten), maar bij baasje heb ik dus absoluut geen directe associatie met geslacht, net zoals de andere min of meer zeiden.

Wat ik wel apart vind, is dat er dus feedback op het boek is gekomen van meerdere personen; dit zegt, of iets over ons dat we dat woord niet gendergevoelig vinden, of iets over de doelgroep van het boek, dat vind ik dan wel weer interessant.

De hele maatschappij zit vol met deze stomme genderstereotypen; denk maar aan wat men over het algemeen denkt wat het geslacht is van de persoon die professor of dokter is, en wie de assistent is. Bij directeur denkt het gros van mensen nog steeds aan een man (maar gelukkig zie je dat woord directrice bijna nooit meer).

Goed dus om na te denken over woorden, nadeel is alleen als je te ver gaat (of te snel te ver gaat en ik vind persoonlijk deze daar toch wel in vallen) je grotere weerstand krijgt van de grote massa mensen die het geen ene reet interesseert, en helaas kunnen die harder schreeuwen :fpalm:

Je vraag daarentegen hoort zeker thuis hier en hopelijk heb je iets aan onze meningen :hbeat:
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door Daan_3 »

Hal schreef: 31 jan 2023, 16:48 Verzorger vind ik zelf ook sympathieker klinken - het idee dat je de 'baas' van je hond moet zijn, is volgens mij al een poos best wel achterhaald.
Misschien is het met katten anders, maar ik zie mezelf meer als "ouder" van mijn twee katten.

"Baasje" vind ik persoonlijk ook niet erg binair, maar ik heb dan ook nooit zelf honden gehad. Ik heb "vrouwtje" ook wel vaker gehoord. Ik vond het altijd walgelijk, maar daar zat achteraf gezien misschien wat meer achter :P
Secret24
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2022, 09:50
Gender: Non-binair

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door Secret24 »

Als een hond gedragsproblemen heeft, dan denk ik dat een baas beter is dan een baasje.
Bella.k
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2022, 20:22
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Genderneutrale aanspreekvorm voor "baasje"

Bericht door Bella.k »

̶N̶e̶d̶e̶r̶l̶a̶n̶d̶s̶ ̶h̶e̶e̶f̶t̶ ̶g̶e̶e̶n̶ ̶g̶r̶a̶m̶m̶a̶t̶i̶s̶c̶h̶e̶ ̶s̶c̶h̶e̶i̶d̶i̶n̶g̶ ̶t̶u̶s̶s̶e̶n̶ ̶m̶a̶n̶ ̶e̶n̶ ̶v̶r̶o̶u̶w̶,̶ ̶d̶i̶t̶ ̶w̶a̶s̶ ̶e̶e̶r̶s̶t̶ ̶w̶e̶l̶ ̶z̶o̶ ̶m̶a̶a̶r̶ ̶i̶n̶ ̶d̶e̶ ̶l̶o̶o̶p̶ ̶v̶a̶n̶ ̶t̶i̶j̶d̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶m̶a̶n̶n̶e̶l̶i̶j̶k̶e̶ ̶e̶n̶ ̶v̶r̶o̶u̶w̶e̶l̶i̶j̶k̶e̶ ̶g̶r̶a̶m̶m̶a̶t̶i̶s̶c̶h̶e̶ ̶g̶e̶s̶l̶a̶c̶h̶t̶ ̶s̶a̶m̶e̶n̶g̶e̶v̶o̶e̶g̶d̶ ̶t̶o̶t̶ ̶é̶é̶n̶ ̶g̶e̶s̶l̶a̶c̶h̶t̶.̶ ̶I̶n̶ ̶s̶c̶h̶o̶l̶e̶n̶ ̶w̶o̶r̶d̶t̶ ̶n̶o̶g̶ ̶v̶a̶a̶k̶ ̶g̶e̶l̶e̶e̶r̶d̶ ̶d̶a̶t̶ ̶h̶e̶t̶ ̶o̶n̶d̶e̶r̶s̶c̶h̶e̶i̶d̶ ̶n̶o̶g̶ ̶w̶e̶l̶ ̶b̶e̶s̶t̶a̶a̶n̶,̶ ̶m̶a̶a̶r̶ ̶o̶m̶d̶a̶t̶ ̶"̶m̶a̶n̶n̶e̶l̶i̶j̶k̶e̶"̶ ̶e̶n̶ ̶"̶v̶r̶o̶u̶w̶e̶l̶i̶j̶k̶e̶"̶ ̶w̶o̶o̶r̶d̶e̶n̶ ̶b̶e̶i̶d̶e̶ ̶"̶d̶e̶"̶ ̶g̶e̶b̶r̶u̶i̶k̶e̶n̶ ̶a̶l̶s̶ ̶v̶o̶o̶r̶v̶o̶e̶g̶s̶e̶l̶ ̶i̶s̶ ̶d̶a̶t̶ ̶e̶i̶g̶e̶n̶l̶i̶j̶k̶ ̶o̶n̶z̶i̶n̶.̶ ̶W̶a̶a̶r̶o̶m̶ ̶w̶o̶r̶d̶t̶ ̶h̶e̶t̶ ̶d̶a̶n̶ ̶n̶o̶g̶ ̶s̶t̶e̶e̶d̶s̶ ̶s̶o̶ ̶g̶e̶l̶e̶e̶r̶d̶?̶ ̶I̶k̶ ̶h̶e̶b̶ ̶g̶e̶e̶n̶ ̶i̶d̶e̶e̶,̶ ̶m̶a̶a̶r̶ ̶v̶e̶r̶u̶i̶t̶ ̶d̶e̶ ̶m̶e̶e̶s̶t̶e̶ ̶t̶a̶a̶l̶k̶u̶n̶d̶i̶g̶e̶ ̶z̶i̶j̶n̶ ̶e̶r̶ ̶m̶e̶e̶ ̶e̶e̶n̶s̶ ̶d̶a̶t̶ ̶i̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶N̶e̶d̶e̶r̶l̶a̶n̶d̶s̶ ̶g̶e̶e̶n̶ ̶h̶e̶t̶ ̶o̶n̶d̶e̶r̶s̶c̶h̶e̶i̶d̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶m̶e̶e̶r̶ ̶b̶e̶s̶t̶a̶a̶t̶.̶
̶
̶P̶l̶u̶s̶ ̶z̶e̶l̶f̶s̶ ̶a̶l̶s̶ ̶h̶e̶t̶ ̶o̶n̶d̶e̶r̶s̶c̶h̶e̶i̶d̶ ̶b̶e̶s̶t̶o̶n̶d̶ ̶i̶s̶ ̶h̶e̶t̶ ̶b̶e̶l̶a̶n̶g̶r̶i̶j̶k̶ ̶o̶m̶ ̶t̶e̶ ̶h̶e̶r̶i̶n̶n̶e̶r̶e̶n̶ ̶d̶a̶t̶ ̶g̶r̶a̶m̶m̶a̶t̶i̶s̶c̶h̶ ̶g̶e̶s̶l̶a̶c̶h̶t̶ ̶e̶n̶ ̶b̶i̶o̶l̶o̶g̶i̶s̶c̶h̶/̶c̶u̶l̶t̶u̶r̶e̶e̶l̶ ̶g̶e̶s̶l̶a̶c̶h̶t̶ ̶a̶p̶a̶r̶t̶ ̶v̶a̶n̶ ̶e̶l̶k̶a̶a̶r̶ ̶z̶i̶j̶n̶,̶ ̶"̶h̶e̶t̶ ̶m̶e̶i̶s̶j̶e̶"̶ ̶i̶s̶ ̶b̶i̶j̶v̶o̶o̶r̶b̶e̶e̶l̶d̶ ̶o̶n̶z̶i̶j̶d̶i̶g̶,̶ ̶e̶n̶ ̶n̶i̶e̶t̶ ̶m̶a̶n̶n̶e̶l̶i̶j̶k̶/̶v̶r̶o̶u̶w̶e̶l̶i̶j̶k̶.̶
̶
̶d̶u̶s̶ ̶i̶n̶ ̶m̶i̶j̶n̶ ̶m̶e̶n̶i̶n̶g̶ ̶i̶s̶ ̶"̶h̶e̶t̶ ̶b̶a̶a̶s̶j̶e̶"̶ ̶g̶e̶n̶d̶e̶r̶n̶e̶u̶t̶r̶a̶a̶l̶ ̶g̶e̶n̶o̶e̶g̶ ̶:̶)̶
̶
̶p̶s̶,̶ ̶S̶o̶r̶r̶y̶ ̶v̶o̶o̶r̶ ̶m̶i̶j̶n̶ ̶s̶l̶e̶c̶h̶t̶e̶ ̶s̶p̶e̶l̶l̶i̶n̶g̶ ̶e̶n̶ ̶g̶r̶a̶m̶m̶a̶t̶i̶c̶a̶,̶ ̶i̶k̶ ̶h̶e̶b̶ ̶d̶i̶t̶ ̶g̶e̶t̶y̶p̶t̶ ̶o̶m̶ ̶1̶2̶ ̶u̶u̶r̶ ̶'̶s̶ ̶n̶a̶c̶h̶t̶s̶

Laat maar, nu dat ik nog een keer naar uw vraag kijk heeft het helemaal niks te maken met mijn infodump. Ik heb persoonlijk geen connotaties met "het baasje" dat het een term maakt voor mannen of voor vrouwen, dus voor mij persoonlijk is het genderneutraal.