Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wat terug te zeggen?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Wat terug te zeggen?

Bericht door Daan_3 »

Hoe is het uiteindelijk afgelopen @Maartje-nb? Heb je nog de kans gehad om er op terug te komen?
Maartje-nb
Berichten: 246
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Wat terug te zeggen?

Bericht door Maartje-nb »

Hi Daan,
Wat lief dat je daarom vraagt.
Ik ben er uiteindelijk niet op teruggekomen, maar heb er vooral voor mezelf vee van geleerd.
Omdat het me vertelt wat en hoe ik over mijn identiteit iets wil vertellen (als ik dat al wil)
En tegelijkertijd troggelt zo’n vraag natuurlijk ook mijn eigen onzekerheid dat er nog wel eens zit dat gaat over “maar ben ik niet gewoon ziek?” Denk dat veel mensen hier die vraag zich toch we eens hebben afgevraagd? Tenminste, ik wel. Zeker omdat ik op mijn eigen manier non-binair ben is dat soms nog wel lastig om taal te geven aan gevoel.
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Wat terug te zeggen?

Bericht door Daan_3 »

Begrijpelijk, die gevoelens. Het is toch iets wat de meeste mensen niet zo snappen, dat er meer is dan alleen mannen en vrouwen. Gelukkig komt er wel steeds meer aandacht voor, en dan wordt het misschien wat makkelijker om uit te leggen.
NNB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2021, 19:01
Gender: Non-binair

Re: Wat terug te zeggen?

Bericht door NNB »

Ik heb het ook wel gehoord, dat het gewoon een geestesziekte is, die aldus behandeld moet worden - 'want er zijn alleen maar mannen en vrouwen, punt, dat weet iedereen toch?' En als je dan zegt dat je je beledigd voelt: 'Iedereen voelt zich tegenwoordig maar zo snel gekwetst.'

Ja, zelf kwetsen doen ze intussen maar al te graag, maar o wee als je iets over hun belevingswereld zegt. Het is inderdaad pure bekrompenheid: hun waarheid is dé waarheid. Tja, dan moet je gewoon heel snel wegwezen.

En wat nog erger is: ik heb het zelfs gehoord uit de mond van mensen in de LHB-hoek van de regenboogwereld, want die kunnen natuurlijk net zo extreem cis zijn. Een beetje op deze toon ging dat: 'Door die trans mensen en non-binaire types gaan wij in ónze emancipatie weer 20 jaar terug in de tijd. We hebben alleen maar last van ze, terwijl het eigenlijk gewoon geesteszieken zijn.' Het is echt een beetje 'naar beneden schoppen' om jezelf beter te voelen en erbij te willen horen. Ik moest echt enorm schrikken toen ik dat hoorde. Hoezo één vrolijke regenboogwereld?

Maar soms is het ook gewoon onwetendheid, het hangt er inderdaad vanaf hoe het is gezegd. Meestal zie je de intentie er wel vanaf. Soms is het juist het startpunt van een mooi gesprek.