Nieuwe chat! Zie dit topic.

HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Psychologen en procedures
CarlaJansen
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

Lise schreef: 13 feb 2023, 20:02
Ik merkte binnen die paar maanden psychisch niet zo veel qua gemoedstoestand los van de eerste euforie, niet in positieve zin en niet in negatieve zin, en volgens mijn psycholoog is dat normaal. Ik denk dat je er niet op kan rekenen dat een externe invloed (zoals medicatie en hoe je daarop reageert) jou gaat vertellen of je een goede kandidaat bent voor transitie, dat zal je toch echt zelf uit moeten vogelen.
OK, dank voor je inzicht. Op zich verrassend omdat ik het veranderen van je biochemie niet meteen een externe invloed zou noemen.
CarlaJansen
Berichten: 51
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door CarlaJansen »

Rutka schreef: 13 feb 2023, 23:15 Het deed erg veel voor me, maar voor mij is het ingewikkeld om de grens te leggen, tussen wat veroorzaakt werd door mijn nieuwe biochemie en wat kwam door het feit dat ik eindelijk mezelf durfde te zijn, waarbij hoorde dat ik de gevoelens toestond en het daaruit volgende gedrag, dat bij mijn gender identiteit past. ...
Ja, het is natuurlijk een ingewikkeld samenspel van factoren. Fijn dat het voor jou zo goed voelt.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Lise »

CarlaJansen schreef: 15 feb 2023, 07:57
Lise schreef: 13 feb 2023, 20:02
Ik merkte binnen die paar maanden psychisch niet zo veel qua gemoedstoestand los van de eerste euforie, niet in positieve zin en niet in negatieve zin, en volgens mijn psycholoog is dat normaal. Ik denk dat je er niet op kan rekenen dat een externe invloed (zoals medicatie en hoe je daarop reageert) jou gaat vertellen of je een goede kandidaat bent voor transitie, dat zal je toch echt zelf uit moeten vogelen.
OK, dank voor je inzicht. Op zich verrassend omdat ik het veranderen van je biochemie niet meteen een externe invloed zou noemen.
Misschien was "externe invloed" ook niet het goede woord. Zoals ik het heb ervaren is het belangrijk dat je voor je met HRT begint voor jezelf hebt bedacht dat dit een goed idee is. En tuurlijk, gaandeweg kan het toch een slecht idee blijken te zijn, niets is in steen wat dat betreft. Maar ik zou zelf niet met veel twijfels beginnen aan HRT in de hoop dat die HRT die twijfels dan wel voor je weg gaat nemen; zo'n game-changer was het, voor mij althans, niet. Die twijfels zou ik aanpakken in mezelf voor ik begin en niet laten afhangen van iets dat je extern toe gaat voegen (de hormonen). Hopelijk verwoord ik het zo beter.
Evy1946
Berichten: 218
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Evy1946 »

Vraag je ook af hoe moeilijk het ook is hoe je sociale leven er uit gaat zien.
Ik 76 jaar heb ook getwijfeld, hoe zie ik er over ....jaar uit. En borsten eenmaal er aan geen weg terug.
Gebruikersavatar
xxman
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 apr 2022, 18:14
Gender: Man
Voornaamwoorden: hij/hem/zijn
Locatie: Gelderland

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door xxman »

Ik voelde gelijk effect van de testosteron. Ik had meer seksdrive en voelde me assertiever. Mijn hoofd voelt helderder en ik kan me beter concentreren.

Alleen kan ik bijna niet meer huilen nu, dat mis ik soms wel
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: HRT: mentaal/emotionele effecten, ervaringen?

Bericht door Fay Ola di jee »

Verlate duit, binnen 2 weken voelde ik me voor het eerst van mijn leven intern ontspannen, en begon me een normaal mens te voelen.

Ook leek het alsof ik knetterstoned was, kundalini concludeerde ik later.( Look it up)

Het voelde superfijn, daarna werd het een normale staat van zijn, soms op het saaie af.

De Andro duwde me echter later een depressie in, en ik heb me bij het vu kapot geknokt om spironolacton te krijgen en na 5 maanden lukte dat ( 5 ergste suïcidale maanden van mijn leven, want ik nam geen Andro meer en de testo barstte los na een half jaar onderdrukking).

Sinds de spironolacton gaat het prima, al vlakt het emoties wat af heb ik het id.

Ik vraag me dan ook af of de srs iets verandert in gevoel.

Gr Fay