Omdat het zulke grote stappen zijn zul je altijd even stil staan om na te denken of dit het wel echt is. Voor mijn mastectomie keek ik mijn borsten ook nog even stevig "in de ogen aan" om te kijken of ik ze zou gaan missen. Uiteindelijk blijkt dat totaal niet zo. Ik ben heel blij met mijn keuze.
Als de twijfels zo sterk zijn dat je bang bent dat je echt spijt zal hebben, echter, dan is het misschien beter om dat met de genderpsycholoog te bespreken.
Regelmatige twijfels
-
- Voornaamwoorden: die/hun
Re: Regelmatige twijfels
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

-
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Alle twijfels zijn normaal. Volgens mij alleen voor erg radicale operaties kan je helemaal geen twijfels hebben. Klinieken, die, bijvoorbeeld, SRS doen, zeggen vaak op hun websites dat je moet beloven dat je geen spijt zal hebben. Zelfs de kleinste twijfel over je organen moet je met artsen bespreken.
Ik ben een transvrouwelijke non-binair (as male assigned at birth). Ik besloot een maand geleden mijn SRS te annuleren, nadat ik tegen mijn psycholoog had gezegd dat ik een sterke twijfel over de noodzaak van nieuwe geslachtsorganen had.
6 jaar van hormonen + laserbehandelingen hebben mij veel leuker en jonger gemaakt (looking 20, while being 26, almost 27). Plastische operaties hebben mij heel veel mooier en vrouwelijker gemaakt. Zeker geen spijt erover. Maar een moeilijke SRS kan toch niet te veel met genderdysforie helpen in mijn geval. Dan kan SRS mijn privéleven voor altijd kapot maken, want ik val alleen op vrouwen, en ik wordt verliefd altijd op heteroseksuele meisjes (soms heel erg sterk verliefd, als nu). Echte lesbische relaties waren nooit interessant voor mij. Dus dat was mijn laatste argument voor het annuleren.
Ik ben een transvrouwelijke non-binair (as male assigned at birth). Ik besloot een maand geleden mijn SRS te annuleren, nadat ik tegen mijn psycholoog had gezegd dat ik een sterke twijfel over de noodzaak van nieuwe geslachtsorganen had.
6 jaar van hormonen + laserbehandelingen hebben mij veel leuker en jonger gemaakt (looking 20, while being 26, almost 27). Plastische operaties hebben mij heel veel mooier en vrouwelijker gemaakt. Zeker geen spijt erover. Maar een moeilijke SRS kan toch niet te veel met genderdysforie helpen in mijn geval. Dan kan SRS mijn privéleven voor altijd kapot maken, want ik val alleen op vrouwen, en ik wordt verliefd altijd op heteroseksuele meisjes (soms heel erg sterk verliefd, als nu). Echte lesbische relaties waren nooit interessant voor mij. Dus dat was mijn laatste argument voor het annuleren.
Never give up!
-
- Voornaamwoorden: Zij
M to F, de hoeveelheid 'gebakkelei' in het hoofd stijgt aanzienlijk door de hrt 
Man man wat kan ik twijfelen over alles, dank aan de moontjes
Voor de hrt was ik toch wat resoluter

Man man wat kan ik twijfelen over alles, dank aan de moontjes
Voor de hrt was ik toch wat resoluter

-
- Voornaamwoorden: Jeste
Je twijfelt dus als je stappen maakt in je transitie zoals vrouwlijker kleden of andere haarstijlen. Maar je doet die dingen wel, dus het lijkt mij dat die behoefte er uiteindelijk wel is.
Het gaan nemen van hormonen kan inderdaad wel een grote stap lijken die tot twijfelen aanzet. Een geruststelling is het dan om te bedenken dat je lichaam niet van het ene op het andere moment helemaal veranderd. Je kan dus rustig erachter zien te komen of het goed voelt. Bespreek het inderdaad wel eerlijk met je behandelaar.
Het soort twijfels waar jij het nu over hebt had ik nooit gehad. Twijfels had ik wel. Dat ging echter over hoe te beginnen aan een transitieproces als, zoals dat tegenwoordig heet, non-binair persoon. Toen die twijfels weg waren was het makkelijk om het gewenste transitieproces te beginnen. Daar ben ik nu ontzettend blij mee.
Het gaan nemen van hormonen kan inderdaad wel een grote stap lijken die tot twijfelen aanzet. Een geruststelling is het dan om te bedenken dat je lichaam niet van het ene op het andere moment helemaal veranderd. Je kan dus rustig erachter zien te komen of het goed voelt. Bespreek het inderdaad wel eerlijk met je behandelaar.
Het soort twijfels waar jij het nu over hebt had ik nooit gehad. Twijfels had ik wel. Dat ging echter over hoe te beginnen aan een transitieproces als, zoals dat tegenwoordig heet, non-binair persoon. Toen die twijfels weg waren was het makkelijk om het gewenste transitieproces te beginnen. Daar ben ik nu ontzettend blij mee.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
- Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun
Hormonen zijn geen snoepjes. Dus rustig aan proberen, snap ik. Maar er zitten wel degelijk (permanente) risico’s aan vast. Zeker als je van f naar m gaat en je stem permanent kan verlagen. Of blijvende lichamelijke bijwerkingen. Dus ik zou dit alles, ook de risico’s, heel goed met een arts doorspreken.