Hysterectomie: ja of nee?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hysterectomie: ja of nee?

Bericht door Matijs »

Josh schreef: 24 feb 2023, 10:51 Voor mij is de hysterectomie voornamelijk gelinkt aan meta of phallo. Buiten dat het ook een oplossing zou zijn voor mij specifiek als de testosteron de problemen met PMDD niet oplost.

Mijn voorkeur is dan ook om het via de robot-operatie te laten doen waarbij alles-in-1 (hysterectomie, colpectomie en eventueel ook eierstokken verwijderen optioneel) wordt gedaan ter voorbereiding op eventueel meta of phallo. Maar dit is dus persoonlijke voorkeur voor iedereen. Het ligt er maar net aan wat voor jou zelf belangrijk is qua medische transitie.

Daarnaast lijkt het combineren van mastectomie en hysterectomie voor mij, iemand die nog nooit een operatie heeft ondergaan en zeer weinig op medisch vlak heeft meegemaakt, erg heftig om dat allemaal in 1 keer te doen. Ik wil dus ook eerst zien hoe ik ermee omga na de mastectomie en hoe dat herstel is.

Ik heb destijds een website gevonden van Amsterdam UMC: Keuzehulp genitale operaties voor transmannen

Dat geeft een goed overzicht van de mogelijkheden, bovendien geeft het de argumenten voor en tegen elke operatie op gebieden: behandeling & resultaat, kwaliteit van leven, omgeving, seksualiteit, overtuiging.

Ik zal deze link ook op de T-wiki plaatsen.
Het lijkt mij ook heftig om de mastectomie en de hysterectomie tegelijk te doen. Al kan ik me wel voorstellen waarom men dat deed, twee vliegen in één klap; je hoeft niet twee keer te herstellen. Maar ja, tegenwoordig willen mensen niet nog een halfjaar langer wachten voor de masto.

Het hangt ook af bij wie de meta of phallo wil laten doen. Anderhalf jaar geleden ben ik naar een arts geweest voor het verkrijgen van informatie, ik twijfelde toen of ik de hysterectomie en de colpectomie tegelijk zou doen. Deze arts heeft de colpectomie nodig voor de meta/phallo, om het zo maar ff te zeggen ;)
###
Matijs
Berichten: 843
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Hysterectomie: ja of nee?

Bericht door Matijs »

Daan_3 schreef: 24 feb 2023, 11:56 Interessant dit.

Bij mij persoonlijk staat een hysterectomie wel hoog op mijn lijstje. Ik heb er genoeg dysforie van dat, onafhankelijk van andere keuzes die ik nog moet maken, die hele handel er van mij uit mag. Op het moment heb ik geen interesse in verdere genitale operaties, en ik denk niet dat dat gaat veranderen, maar wie weet.
F*ckd up dat je er veel dysforie van hebt..
###