Trans en sport

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Trans en sport

Bericht door Irene_de_Vreede »

Irene
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door Lise »

Het zou fijn zijn als in deze discussie topsport wat meer zou worden losgekoppeld van breedtesport.
Gebruikersavatar
Sweta
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2023, 07:54
Gender: Vrouw

Re: Trans en sport

Bericht door Sweta »

Ik heb er een verdeelde mening over als het gaat om de topsport waarin je grote titels kunt winnen. Ja en nee. Ja, omdat transvrouwen en cisvrouwen beiden vrouwen zijn. En nee als het erom gaat dat transvrouwen die de mannelijke puberteit hebben doorstaan bewezen meer voordelen hebben ten opzichte van cisvrouwen. Tenzij het tegendeel bewezen kan worden.
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Trans en sport

Bericht door Annabel »

Er is onlangs een uitgebreid wetenschappelijk rapport uitgekomen:

Transgender women athletes and elite sport: a scientific review

Conclusies:
Key Biomedical Findings
  • Biological data are severely limited, and often methodologically flawed.
  • There is limited evidence regarding the impact of testosterone suppression (through, for example, gender-affirming hormone therapy or surgical gonad removal) on transgender women athletes’ performance.
  • Available evidence indicates trans women who have undergone testosterone suppression have no clear biological advantages over cis women in elite sport.
Key Sociocultural Findings
  • Biomedical studies are overvalued in sports policies in comparison to social sciences studies.
  • Policies that impact trans women’s participation in elite sport are the continuation of a long history of exclusion of women from competitive sport – an exclusion that resulted in the introduction of a ‘women’s’ category of sport in the first place.
  • Many trans “inclusion” sport policies use arbitrary bounds that are not evidence based.
  • Cissexism, transphobia, transmisogyny and overlapping systems of oppression need to be recognized and addressed for trans women to participate in elite sport.

En zoek eens naar 'Google images' met de zoekterm: "Progression of men's and women's world records". Wat je dan ziet is dat het verschil tussen 'mannen' en 'vrouwen' alsmaar minder wordt en bijna gelijk aan elkaar is, in ieder geval voor de meeste sporten.


Oh ja disclaimer: Persoonlijk heb ik totaal niks met professionele sport!
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door San(ne) »

Sweta schreef: 07 mei 2023, 02:48 Ik heb er een verdeelde mening over als het gaat om de topsport waarin je grote titels kunt winnen. Ja en nee. Ja, omdat transvrouwen en cisvrouwen beiden vrouwen zijn. En nee als het erom gaat dat transvrouwen die de mannelijke puberteit hebben doorstaan bewezen meer voordelen hebben ten opzichte van cisvrouwen. Tenzij het tegendeel bewezen kan worden.
Je statement dat vaststaat dat trans vrouwen een voordeel hebben t.o.v. cis vrouwen omdat ze door testosterondominante puberteit zijn gegaan klopt sowieso niet. Dit is niet wetenschappelijk bewezen en lijkt een paradigma te zijn dat is ontstaan door sociale verontwaardiging en transfobie.

Er zijn tal van onderzoeken die juist NIET hebben kunnen aantonen dat er een voordeel is. Zie o.a.: https://www.cces.ca/sites/default/files ... final.pdf/

Edit: pas ook op met rapporten die je vindt waarin wordt "bewezen" dat trans vrouwen wel een voordeel hebben. Kijk goed naar de geldschieters van deze onderzoeken en de personen die het onderzoek hebben gedaan. Ze zijn meer dan je zou hopen in verband te brengen met een anti trans lobby/organisatie/politieke partij.
Gebruikersavatar
Sweta
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2023, 07:54
Gender: Vrouw

Re: Trans en sport

Bericht door Sweta »

Daar hoort hoe dan ook op een zo eerlijk mogelijke manier naar worden gekeken. Belangrijkste voor mij is dat het transgenders in het algemeen niet schaad.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door Lise »

San(ne) schreef: 08 mei 2023, 13:18
Sweta schreef: 07 mei 2023, 02:48 Ik heb er een verdeelde mening over als het gaat om de topsport waarin je grote titels kunt winnen. Ja en nee. Ja, omdat transvrouwen en cisvrouwen beiden vrouwen zijn. En nee als het erom gaat dat transvrouwen die de mannelijke puberteit hebben doorstaan bewezen meer voordelen hebben ten opzichte van cisvrouwen. Tenzij het tegendeel bewezen kan worden.
Je statement dat vaststaat dat trans vrouwen een voordeel hebben t.o.v. cis vrouwen omdat ze door testosterondominante puberteit zijn gegaan klopt sowieso niet. Dit is niet wetenschappelijk bewezen en lijkt een paradigma te zijn dat is ontstaan door sociale verontwaardiging en transfobie.

Er zijn tal van onderzoeken die juist NIET hebben kunnen aantonen dat er een voordeel is. Zie o.a.: https://www.cces.ca/sites/default/files ... final.pdf/

Edit: pas ook op met rapporten die je vindt waarin wordt "bewezen" dat trans vrouwen wel een voordeel hebben. Kijk goed naar de geldschieters van deze onderzoeken en de personen die het onderzoek hebben gedaan. Ze zijn meer dan je zou hopen in verband te brengen met een anti trans lobby/organisatie/politieke partij.
Ik denk dat de Lia Thomas-en van deze wereld wel aantonen dat er een voordeel is, in ieder geval in bepaalde sporten. Dat voordeel hoeft niet eens per se (helemaal) biologisch te zijn. Als je 'als jongen' bent opgegroeid heb je misschien wel toegang tot betere competitie, beter trainingsfaciliteiten, enz in de jonge jaren dat je topsportbasis gevormd wordt. Daarnaast misschien wel een omgeving die je meer aanmoedigt, de wereld is natuurlijk nog steeds hartstikke seksistisch. Ook dan, als je verder kijkt dan biologie, blijft de vraag of dat dan 'eerlijk' is. Nu is topsport sowieso niet eerlijk, vrijwel iedereen komt er niet voor in aanmerking en je hebt een uniek genenpakket nodig, maar ik blijf me afvragen of dit voor de transgemeenschap nu echt een 'hill to die on' is. Er zijn zoveel andere kwesties zoveel duidelijker en relevanter voor zoveel meer van ons.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Trans en sport

Bericht door Hal »

De prestaties van Lia Thomas zijn helemaal niet zo enorm bijzonder. Ze heeft echt niet veel gewonnen, en haar prestaties nu zijn vertekend doordat ze een poos nog bij de mannen meegezwommen heeft toern ze al aan de hormonen zat (toen zijn haar resultaten dus enorm gekelderd). Daarom lijken ze nu ze tegen andere vrouwen zwemt, ineens veel beter. Neem je die periode niet mee, dan doet ze het nu bij de vrouwen ongeveer even goed als destijds bij de mannen.

En mja, zelfs al zou je willen claimen dat topsport misschien geen prioriteit heeft, dan blijft het daar voor de tegenstanders niet bij: ook transgender kinderen en tieners (en dus ook kids die al voor de puberteit in transitie gingen) wordt nu in de amateursport het meedoen steeds verder onmogelijk gemaakt op basis van het soort aannames "dat er wel wat van waar zal zijn".

Laten we wel wezen - als trans vrouwen echt een voordeel gehad zouden hebben in de topsport, dan kon je er donder op zeggen dat ze links en rechts op allerhande manieren geworven zouden worden. Sinds 2004 mogen transgender atleten volgens mij meedoen aan de Olympische spelen... hoeveel hebben we er al op het podium gehad? Volgens mij eentje - in een teamsport.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door Lise »

Hal schreef: 22 jun 2023, 21:48 Laten we wel wezen - als trans vrouwen echt een voordeel gehad zouden hebben in de topsport, dan kon je er donder op zeggen dat ze links en rechts op allerhande manieren geworven zouden worden. Sinds 2004 mogen transgender atleten volgens mij meedoen aan de Olympische spelen... hoeveel hebben we er al op het podium gehad? Volgens mij eentje - in een teamsport.
Ik weet het niet. Een podium in een Olympische sport, voor hoeveel % van de bevolking is dat weggelegd? Zelfs met dat kleine beetje voordeel dat een transvrouw misschien heeft, is vrijwel iedereen, man of vrouw, kansloos in mannen- of vrouwencategorie. Altijd wel lachwekkend hoe veel mannen zichzelf op sociale media wat dat betreft overschatten ('dan doe ik gewoon mee bij de vrouwen, dan win ik altijd, haha..' ofzoiets). Daarbij opgeteld dat maar een klein percentage van de bevolking trans is, de mentale en medische problematiek van trans zijn een topsport carriere ook niet bepaald bevordert en je dan ook nog eens niet moet worden afgeschrikt door de strontkar die je weet dat je opentrekt. Ik vind het niet zo raar dat er zo weinig zijn.

Hal schreef: 22 jun 2023, 21:48 En mja, zelfs al zou je willen claimen dat topsport misschien geen prioriteit heeft, dan blijft het daar voor de tegenstanders niet bij: ook transgender kinderen en tieners (en dus ook kids die al voor de puberteit in transitie gingen) wordt nu in de amateursport het meedoen steeds verder onmogelijk gemaakt op basis van het soort aannames "dat er wel wat van waar zal zijn".
In amateursport zijn de doelstellingen anders en optimaliseren de deelnemers hun potentie niet, dus valt eventueel voordeel sowieso weg tegen alle andere voor- en nadelen. Hier is dus duidelijk een totaal andere afweging gevraagd en gelukkig maken de sportbonden in Nederland die ook. Er zijn inderdaad vast legers vol met transfobe Twitteraars die dat anders zien maar dat lijkt me geen reden om dan zelf ook maar alvast een (vind ik) onhoudbaar standpunt in te nemen.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Trans en sport

Bericht door Hal »

Welk onhoudbaar standpunt denk je dat ik inneem?

Ik heb geprobeerd aan te geven waarom je opmerking over Lia Thomas niet klopt en dat je op dergelijke onderbuikgevoelens (dus) geen regels over sport moet willen baseren. Mijn standpunt (voor zover aanwezig) heb ik volgens mij nog niet gedeeld.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht