Trans en sport

Nieuwsberichten
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door Lise »

San(ne) schreef: 26 jun 2023, 16:52En waar ik het wel mee eens ben is dat er nog veel onduidelijk is qua onderzoek naar trans mensen in sport. Maar, ik ben van mening dat zo lang dat het geval is mensen niet uitgesloten moeten worden van sport.
OK, maar om je standpunt helder te krijgen: wat als dat bewijs er wel is? Zelfs de studie die jij aandraagt geeft aan dat het "voordeel" van lichaamslengte bij transvrouwen bewezen aanwezig is. Dat lengte bij een sport als basketbal of volleybal een belangrijke rol speelt, staat neem ik aan ook niet ter discussie. Mogen transvrouwen in dat geval wel uitgesloten worden van vrouwentopsport of dan ook niet?
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Trans en sport

Bericht door Hal »

Als we lange cisgender vrouwen niet uitsluiten van sport, waarom zouden we dan lange transgender vrouwen wel uitsluiten? We selecteren toch ook niet op land om vervolgens te zeggen dat het voor landen waarin mensen in hongersnood opgroeien niet eerlijk is om te moeten spelen tegen mensen die hun hele leven lang genoeg te eten hebben gehad? We zeggen toch niet tegen Thaise vrouwen (die gemiddeld kort zijn) dat ze Nederlandse vrouwen (gemiddeld lang) uit hun competitie moeten weren? Waarom dan vrouwen die (soms al voor hun puberteit) in transitie gegaan zijn wel?
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door Lise »

Kan je datzelfde argument niet ook maken als transvrouwen ook op andere gebieden voordelen zouden hebben?
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door San(ne) »

Lise schreef: 26 jun 2023, 21:30 Kan je datzelfde argument niet ook maken als transvrouwen ook op andere gebieden voordelen zouden hebben?
Misschien wel. Misschien niet.
Er zijn nu gewoon niet genoeg onderzoeken gedaan die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

In de tussentijd zie ik niet dat trans vrouwen overal winnen in elitesport, dus lijkt me ingrijpen niet goed.

Ik heb lang topsport gedaan als “cisvrouw” en was behoorlijk langer en gespierder dan mijn tegenstanders. Dat was in mijn sport zeker een voordeel. Ik mocht alsnog gewoon meedoen, ondanks mijn biologische voordeel. Zo zijn er wel meer met een biologisch voordeel. Vooral in de elitesport kun je denk ik wel bewijs vinden dat mensen, naast dat ze hard trainen, stuk voor stuk een bepaald voordeel hebben waardoor zij wel topsportniveau halen en anderen niet. Denk bijvoorbeeld aan Michael Phelps (de zwemmer) die bijna niet verzuurt.

Kennelijk is de cismaatschappij wel helemaal oké met zulke biologische voordelen, maar niet met een mogelijk (niet eens bewezen) voordeel dat transfem mensen die door een testopuberteit zijn gegaan zouden hebben.

Wat maakt eigenlijk dat jij zo in het nadeel van transfem sporters “vecht”? Is het advocaat van de duivel spelen of ben je zo begaan met het beschermen van de binaire sportcategorieën?
Dit klinkt heel passief-agressief, maar dit is echt wat ik me dit hele topic al afvraag. Dit is toch ook niet in jouw eigenbelang?
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: Trans en sport

Bericht door Lise »

San(ne) schreef: 26 jun 2023, 21:53
Lise schreef: 26 jun 2023, 21:30 Kan je datzelfde argument niet ook maken als transvrouwen ook op andere gebieden voordelen zouden hebben?
Misschien wel. Misschien niet.
Er zijn nu gewoon niet genoeg onderzoeken gedaan die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
Dat volg ik niet helemaal. Of je datzelfde argument ook bij "andere voordelen" kan maken is toch een vraag waarvan het antwoord niet iets met onderzoek te maken kan hebben? De vraag 'Is transvrouwen uitsluiten van vrouwentopsport ooit oké of niet?' lijkt me nou juist bij uitstek een principiële.

San(ne) schreef: 26 jun 2023, 21:53 Wat maakt eigenlijk dat jij zo in het nadeel van transfem sporters “vecht”? Is het advocaat van de duivel spelen of ben je zo begaan met het beschermen van de binaire sportcategorieën?
Dit klinkt heel passief-agressief, maar dit is echt wat ik me dit hele topic al afvraag. Dit is toch ook niet in jouw eigenbelang?
Ik vecht nergens voor hoor, ik kwam deze thread toevallig tegen en werd getriggerd door de toon van de reacties. En ik heb (als sporter) zelf een (hormonale) transitie doorgemaakt. Ik weet wat dat wel en niet met mijn lichaam deed en doet (maar natuurlijk n=1) en wat anderen zeggen dat dit met hun lichaam deed (zie elders op dit forum). Ik ken onderzoeken die beide kanten op concluderen. Ik ken de giftige retoriek. Dat alles bij elkaar vormt mijn mening. Niet alles wat iemand vindt hoeft toch per se altijd in diens eigen belang te zijn?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Trans en sport

Bericht door Simão »

Het is op zich vreemd dat er een hele discussie is ontstaan omdat transvrouwen helemaal niet domineren in de sport, dus waar baseren ze het op dat er voordelen zouden zijn?
Er zijn veel te veel mensen die denken dat transvrouwen een man in een jurk zijn. Daar komen die rare ideeën vandaan. Als je behoorlijk inzicht hebt in de behandeling van transmensen en hormoon checks in sport (die er voor kunnen zorgen dat zelfs cis vrouwen verbannen worden), dan kun je toch niet tot de conclusie komen dat er voordelen zijn?
De Sci guys hebben het daar toevallig over gehad en hier is een video die dat stukje apart neemt: https://www.youtube.com/watch?v=5gW4gk46C5I
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark