Onveilig. Ben ik de enige?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8019
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Emma »

Marije schreef: 01 mei 2023, 10:08 Ik weet dat we 't vaker oneens zijn dan eens en ik snap dan ook niet welk probleem dit artikel in de krant moet oplossen. Naar mijn idee maakt het de stigmatisering alleen maar erger.
Om mee te beginnen: zonder de publiciteit die wij, en velen voor ons, van Wendy Carlos tot Kelly van der Veer en van Lynn Conway tot Sam Bettens, hebben gemaakt, had jij nog in de kast gezeten en niet geweten hoe je er uit moest komen.

Afgelopen vrijdag stapte ik in Breda op de bus, en ging zitten op een van de weinige plekken die nog over waren in de bus. De man naast me schraapte zijn keel en vroeg me: "Sorry dat ik het vraag, maar ik haal jullie namen altijd door elkaar, was jij nou Eva of Emma?" Vervolgens vertelt hij dat hij na een bezoek aan T-Breda, jàren geleden, eindelijk de stap had durven nemen naar zijn huisarts, zijn transitie nu bijna had afgerond, en nog nooit zo midden in het leven had gestaan als nu.

Dat *jouw* probleem is opgelost wil niet zeggen dat dat dan meteen maar voor iedereen is. En dat beetje ongemak dat jij van dit soort artikelen ervaart weegt niet op tegen het profijt dat anderen er van hebben.

En hoezo is het stigmatiserend als transgender mensen elkaar in de kroeg ontmoeten? Want dat doen 'normale' mensen nooit of zo?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Pannekoek89
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 jan 2023, 12:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Moerdijk

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Pannekoek89 »

Ik sluit me aan bij emma. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn de negatief reageren op dergelijke berichten, simpelweg omdat ze onze situatie niet begrijpen en niet willen begrijpen. Echter wordt een dergelijk bericht veeel meer gelezen door mensen die niet zo zijn.

Hoewel we de afgelopen periode wel vrij veel in de media te zien zijn, en ik denk dat je ook niet te veel en te snel moet doorslaan, creeer je hiermee vooral meer begrip en respect en zorg je uiteindelijk voor een veiliger omgeving voor volgende generaties.

Ik denk dan ook dat we mensen als Eva en Emma, de door Emma genoemde personen, de andere personen die op de foto staan (ik weet immers niet of ik het op dit moment al aan zou durven om in deze setting door heel Brabant verspreid te worden) en forums als het Brabants Dagblad in dat geval(?) dankbaar mogen zijn dat hen zich dusdanig voor ons inzetten
Doorverwijzing huisarts 10-01-23
Aanmelding BuroJIJ 17-07-2023
Intake BuroJIJ 01-05-2024
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Daan_3 »

Emma schreef: 01 mei 2023, 12:33 Afgelopen vrijdag stapte ik in Breda op de bus, en ging zitten op een van de weinige plekken die nog over waren in de bus. De man naast me schraapte zijn keel en vroeg me: "Sorry dat ik het vraag, maar ik haal jullie namen altijd door elkaar, was jij nou Eva of Emma?" Vervolgens vertelt hij dat hij na een bezoek aan T-Breda, jàren geleden, eindelijk de stap had durven nemen naar zijn huisarts, zijn transitie nu bijna had afgerond, en nog nooit zo midden in het leven had gestaan als nu.
Wat een mooi verhaal zeg, fijn dat je hem zo hebt kunnen helpen!
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Yvonne »

Aansluitend hierop kan ik een ieder de twee uur durende documentaire "I'm a Woman Now" aanbevelen.
Te zien op cinetree.Af en toe ook bij NPO plus, 2Doc.
100% Myself 🌈 💟
Gebruikersavatar
Yvonne
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 mei 2022, 01:21
Gender: Intersekse vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Yvonne »

Marije schreef: 01 mei 2023, 10:08 Ik weet dat we 't vaker oneens zijn dan eens en ik snap dan ook niet welk probleem dit artikel in de krant moet oplossen. Naar mijn idee maakt het de stigmatisering alleen maar erger.
Ik lees hierin een zichtbaar en in mijn ogen totaal ongemotiveerd oordeel. Wat voor mij tegen de vangrail loopt is jou passief agressieve belediging.

Ik ben supertrots op het werk van t nederland.
Het betekend voor mij veel en daarin sta ik niet alleen.
Ga zo door Eva & Emma. 🌸🍀💋
100% Myself 🌈 💟
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Hal »

Marije schreef: 01 mei 2023, 10:08 Naar mijn idee maakt het de stigmatisering alleen maar erger.
Welke stigmatisering? Je laat het nu vaag - het is makkelijker om dit te bespreken als je concreet bent in welk stigma je hier bevestigd denkt te zien.

---

Verder was ik zelf een poosje geleden in Rotterdam bij het protest tegen de actie van De Roze Leeuw en Voorpost en (j)FvD en Voorzij en eh...

... we waren met 10x zoveel. Ondanks dat zij al weken aan het adverteren waren en het tegenprotest pas drie dagen vantevoren werd aangekondigd. Powermomentje om ze letterlijk van de straat te jouwen met hun valse beschuldigingen en projectie. We hebben echt wel steun.

Hoe meer we zichtbaar zijn als gewone (en dat is geen codetaal voor 'passabele' of 'mooie') mensen, hoe beter we het doen. Iedereen die (soms) open is over transgender zijn bij cisgender mensen is een beetje een ambassadeur. En dat is mooi, want we zijn een diverse groep en hoe meer ambassadeurs, hoe beter.

Ben dan ook reuze trots op Emma en Eva en de andere mensen die meewerkten aan het artikel.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Marije »

Ik ben blij met T-Nederland en wat iedereen doet voor de gemeenschap, laat daar geen discussie over zijn a.u.b.

Volgens mij had ik de stigmatisering al uitgelegd. Mensen zijn "bang" voor hoe ik eruit zie en hoe ze daarop zullen reageren. Dit heb ik nu regelmatig meegemaakt.

Vandaag weer iemand die bijna "opgelucht" was na mij te bekijken toen hij mij voor het eerst sinds de transitie weer zag.

Die mensen bedoelen het niet verkeerd, maar hebben in hun hoofd een stereotype van een transvrouw in hun hoofd.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat je de Tammie Schoots en Nikkie de Jagers van deze wereld hebt en dat daar veel tussenin zit.

Ik keur niks goed, niks af, ik vertel alleen hoe ik het beleef in mijn dagelijkse leven.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6816
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Eva »

Alles wat T-Nederland nu is en wat we doen (misschien meer dan je denkt) is in 2009 ontstaan in Amersfoort, in de kroeg. Gewoon in het openbaar, wat toen nog bepaald niet gebruikelijk was. Die kroeg is nog steeds de as waar feitelijk alles om draait en waarmee we ons soort mensen een plek in deze wereld gaven. Niet door ons te verstoppen maar door open en bloot te zijn wie we zijn.
De term stigmatisering raakte me dan ook bijzonder hard. Natuurlijk ken ik die gedachte. Bij de Roze Leeuw, bijvoorbeeld.
Het staat iedereen met een dergelijke mening vrij die te uiten. In die kringen. Liever niet hier, op ons forum.

Voor de steun die hier ook is geuit ben ik dankbaar. Zijn wij dankbaar moet ik zeggen, want gelukkig hoef ik het niet alleen te doen. Dank aan mijn teamgenoten en hen die ons begrijpen en ondersteunen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Hal »

Marije schreef: 02 mei 2023, 18:44 Volgens mij had ik de stigmatisering al uitgelegd. Mensen zijn "bang" voor hoe ik eruit zie en hoe ze daarop zullen reageren. Dit heb ik nu regelmatig meegemaakt.

Vandaag weer iemand die bijna "opgelucht" was na mij te bekijken toen hij mij voor het eerst sinds de transitie weer zag.

Die mensen bedoelen het niet verkeerd, maar hebben in hun hoofd een stereotype van een transvrouw in hun hoofd.
Dat leek idd je implicatie te zijn, maar ik wilde zeker weten dat ik je niet verkeerd zou begrijpen voordat ik op je reageerde, dus vandaar dat ik het nog eens vroeg.

Je bedoelt dus dat als er in jouw ogen niet-conventioneel-aantrekkelijke / niet passabele trans vrouwen (in jouw woorden "stereotype") in het nieuws zijn, dat jij dan daar last van hebt omdat mensen jou daarmee associëren. En dat noem je dan "stigmatisering"?

Wow, Marije. Ik ben zo ontzettend teleurgesteld.

Als er nou in onze eigen gemeenschap al (gelukkig heel erg weinig) mensen rondlopen die zo over de rest van ons denken, dan hebben we de cisgender transfoben echt nergens meer voor nodig. Vergis je niet. Mensen die problemen hebben met transgenders pakken jou net zo hard als dat ze ons pakken, ook al vind je dan zelf dat je te knap / passabel / niet-stereotype bent om nog met ons geassocieerd te worden.

Ik loop 100 keer liever over straat / sta 100 keer liever in de krant met de mensen waar jij op neerkijkt, dan met de mooiste en passabelste mensen ter wereld als die ervoor kiezen om op anderen neer te kijken omdat ze misschien wat minder mazzel of minder mogelijkheden hebben.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1350
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Marije »

Het is geen waardeoordeel en deze discussie is vorig jaar al geweest. Dit is een herhaling van zetten.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: