Onveilig. Ben ik de enige?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Emma »

Frederieke schreef: 03 mei 2023, 21:16
Helemaal eens hoor. Maar het zou zo jammer zijn als we elkaar bij wijze van spreken de tent uitvechten door miscommunicatie. Dan beter samen een kopje thee drinken.
De bal ligt bij Marije.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Daan_3 »

Fijn dat iemand's identiteit gewoon als "gedoe" afgedaan kan worden.
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Hal »

Serena schreef: 03 mei 2023, 20:57 ...het non-binaire gedoe, het opleggen van genderneutrale taal en pronouns, en het forceren van genderidiologie in de klassen.
Kunnen we het alsjeblieft gewoon feitelijk houden? Non-binaire mensen zijn geen "gedoe", jij en iedereen gebruiken al sinds de dagen van gesproken taal gewoon voornaamwoorden en genderideologie bestaat niet.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Josh »

Hoe ik het begrijp wat @Serena & @Marije proberen te zeggen, op een wellicht wat botte manier, is dat de verscheidene krantartikelen en discussies en media aandacht vandaag de dag ervoor zorgen dat cis mensen/de maatschappij veel meer in aanraking komen met transgender personen, dan dat zij dit voorheen deden.

Volgens mij is de doelstelling van deze zichtbaarheid in de media en op scholen om meer begrip en acceptatie te creëren in de maatschappij. Dat is uiteraard een positief en nobel doel.

Maar als bijkomstigheid betekent het ook dat er aan de andere kant, in eerste instantie, meer weerstand kan ontstaan. Vaak omdat, net zoals bij bijvoorbeeld de klimaatdiscussie, dit het gevoel opwekt bij een groep mensen dat het hun 'opgelegd' wordt of door de strot geduwd wordt. Hieruit kunnen inderdaad ook onveilige situaties ontstaan.

Een andere bijwerking is dat cis personen op deze manier ook 'getraind' worden om trans personen te gaan herkennen. Trans personen die normaliter 'passabel' zijn en juist de keuze hebben gemaakt om 'stealth' te leven en dus helemaal niet door de mensen om hun heen herkend willen worden als trans, maar enkel als vrouw of man. Soms misschien als androgeen (en dus niet per se non-binair, wat nu dus al lastiger is gemaakt aangezien androgeen tegenwoordig direct geassocieerd wordt met non-binair in plaats van gender non-conform zoals dit een tijd geleden nog wel mogelijk was).

Ik kan dus beide kanten heel goed snappen. De inzet van Eva en Emma en soortgelijke mensen is bewonderingswaardig, omdat zij zich hard maken om meer openheid, acceptatie en begrip vanuit de medemens te verkrijgen.
Maar ik snap ook mensen zoals Serena en Marije, omdat die misschien juist op willen kunnen gaan in de mensen massa en niet op willen vallen.

Dan krijg je een lastige situatie, bijna een catch-22, want het is uiteraard nodig dat trans zijn 'genormaliseerd' wordt en de acceptatiegraad hierin veel hoger wordt, zodat het ook veiliger en meer leefbaar wordt in de maatschappij voor ons allemaal. Aan de andere kant, kan het er voor zorgen dat je als trans persoon niet meer de mogelijkheid krijgt om als 'cis' man of vrouw aangezien zal worden omdat iedereen de 'signalen' kan herkennen van iemand die trans is. Niet elke trans persoon wenst voor altijd het label trans te moeten dragen. Maar zonder meer zichtbaarheid, blijft het label trans nog steeds onveilige situaties, haat, en andere weerstand creëren.

Er is dus niet een eenduidige, makkelijke of per se juiste oplossing naar mijn idee.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Hal »

Ik denk dat je de situatie helder schetst Josh, dank je wel daarvoor.

Een belangrijk punt is wel dat het lang niet alle transgender mensen is gegeven om ooit 'stealth' te kunnen zijn. Daar moet je mazzel (en veel tijd en veel geld en vaak ook steun van je familie) voor hebben. Passabel genoeg zijn om voor 'stealth' te kunnen kiezen, is een voorrecht - geen verdienste.

En daarom is het extra bitter dat die mensen die dat voorrecht niet hebben, te horen krijgen dat als zij ook acceptatie zoeken, dat dat dan toch wel zo vervelend en lastig is voor de mensen die die mazzel wel hebben.

De solidariteit ontbreekt.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Josh »

Hal schreef: 04 mei 2023, 09:14 Ik denk dat je de situatie helder schetst Josh, dank je wel daarvoor.

Een belangrijk punt is wel dat het lang niet alle transgender mensen is gegeven om ooit 'stealth' te kunnen zijn. Daar moet je mazzel (en veel tijd en veel geld en vaak ook steun van je familie) voor hebben. Passabel genoeg zijn om voor 'stealth' te kunnen kiezen, is een voorrecht - geen verdienste.

En daarom is het extra bitter dat die mensen die dat voorrecht niet hebben, te horen krijgen dat als zij ook acceptatie zoeken, dat dat dan toch wel zo vervelend en lastig is voor de mensen die die mazzel wel hebben.

De solidariteit ontbreekt.
Ja daarom kan ik beide kanten begrijpen en dat maakt het wel lastiger. Het is inderdaad een voorrecht en geen verdienste, iets waar je als trans persoon eigenlijk maar weinig controle over hebt. Maar de verleiding om te willen profiteren van dat voorrecht is natuurlijk groot, want uiteindelijk heb je ook dysforie waar je tegen vecht en is voor velen (niet iedereen) het doel om zo goed mogelijk in het wensgeslacht te kunnen leven. Het is een heel complex vraagstuk. Omdat het om mensen gaat, is er veel diversiteit. Daarom is er naar mijn mening niet een voor de hand liggende oplossing.

Maar binnen deze discussie zet het in dezen de twee groepen om het zo maar te noemen, binnen de trans gemeenschap, tegenover elkaar. En tegen elkaar vechten is niet bevorderlijk voor het gezamenlijke doel. Dit geeft alleen maar een slecht beeld naar buiten toe en geeft de mensen juist een reden om ons niet te accepteren, aangezien we elkaar nog niet eens kunnen accepteren.

Er zullen misschien concessies gedaan moeten worden van beide kanten. Het over en weer eisen van elkaar dat de ene groep al hun wensen maar moeten inleveren ten behoeve van de andere groep is ook niet correct, denk ik.

Solidariteit kan er alleen zijn als er ook begrip voor elkaar is lijkt mij.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door MichelleB »

Solidariteit met iemand die beweert dat "genderideologie in de klas" een ding is? En dus insinueert dat kinderen ook maar het kleinste beetje vertellen over ons indoctrinatie is? Fijn dat de onzekerheid om als trans vrouw voor de klas te staan wordt bevestigd door iemand van ons.

Sorry hoor, maar nee dank je. Of er moet echt een afsluitdijk van een excuus komen.
-Life is a work in progress-
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Josh »

MichelleB schreef: 04 mei 2023, 14:34 Solidariteit met iemand die beweert dat "genderideologie in de klas" een ding is? En dus insinueert dat kinderen ook maar het kleinste beetje vertellen over ons indoctrinatie is? Fijn dat de onzekerheid om als trans vrouw voor de klas te staan wordt bevestigd door iemand van ons.

Sorry hoor, maar nee dank je. Of er moet echt een afsluitdijk van een excuus komen.
Ik vermoed dat @Hal bedoelde solidariteit in het algemeen binnen de trans gemeenschap als geheel, niet specifiek met 1 persoon hier op het forum die een kort door de bocht botte opmerking maakt.

Maar ik begrijp dat het gevoelig ligt nu omdat de opmerking nou eenmaal al gemaakt is.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door San(ne) »

Serena schreef: 03 mei 2023, 20:57 Ik heb me nog nooit onveilig gevoeld omdat ik trans ben. Wel merk ik dat mensen meer weerstand beginnen te krijgt richting transgender door het non-binaire gedoe, het opleggen van genderneutrale taal en pronouns, en het forceren van genderidiologie in de klassen.

Ik heb eerder juist gemerkt dat ik heel erg op "eggshells" moet lopen bij andere transgenders/queer omdat ik er op bepaalde vlakken andere meningen op na hou.
Non-binair gedoe 🤦🏼‍♂️
Genderideologie?

Ben ik op het forum van De Roze Leeuw beland?

Maar goed, ik en mijn gedoe zullen zich er verder niet mee bemoeien. Wat een beschamend bericht zeg.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Onveilig. Ben ik de enige?

Bericht door Eva »

Weet je, lieve mensen, dat het forum langzamerhand schade oploopt staat voor team beheer vast. Maar dat forum heeft wel vaker voor hete vuren gestaan.
Wat erger is, is dat er een groep mensen - ons soort mensen - is die nog half in hun schulp zitten. Vol twijfel of ze het traject aankunnen. Aandurven. Die de wereld om het heen nog steeds wat angstig vinden. Die troost zoeken op dit forum. Zelfvertrouwen zoeken.

DAT IS HET DOEL VAN DIT FORUM. Dat is het doel van alles wat we doen.

En dan ontdekken dat je soms ook moet oppassen voor je eigen soort mensen…?

Daar werken we niet langer aan mee. Dit draadje gaat op slot en wie de gewraakte begrippen meent weer als hierboven te berde te moeten brengen staat sancties te wachten.

Ik moedig ieder forumlid dat het gevoel dat aan hun gevoel is geknaagd op om contact op te nemen met Emma of mij. We laten je graag kennis maken met de gewone transwereld. Een wereld waar wij graag actief blijven en ons thuis voelen.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)