Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Danielle »

Dank je Hal, deze enorme berg woorden strookt met wat er bij mijn opborrelde, maar waar ik zelf de woorden niet voor had.

Wat je zegt over lijdensweg doet mij denken aan sentimenten die werden geuit over de transgenderwet van 2014. Ik heb van oudere transpersonen gehoord dat ze tegen de verbeteringen waren, het zou te makkelijk worden om je paspoort te wijzigen. Zei hadden veel moeite/hordes/lijden moeten doen, dus dan moest 'de jeugd' dat ook. Als een soort van vooruitschuivende vergelding.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Hal »

Gillian de Nooijer en Marieke Kuypers, journalisten, zijn nog eens even achter de aangehaalde bron aangegaan. Blijkt dat NRC die stilletjes heeft veranderd omdat die originele bron toch niet zo betrouwbaar was (understatement).

https://twitter.com/KuypersMarieke/stat ... 29859?s=20

Beetje fatsoenlijke krant publiceert dan een rectificatie, of zo, maar dat kon er schijnbaar niet af.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door CarlaJansen »

Danielle schreef: 09 mei 2023, 07:46 Dank je Hal, deze enorme berg woorden strookt met wat er bij mijn opborrelde, maar waar ik zelf de woorden niet voor had.

Wat je zegt over lijdensweg doet mij denken aan sentimenten die werden geuit over de transgenderwet van 2014. Ik heb van oudere transpersonen gehoord dat ze tegen de verbeteringen waren, het zou te makkelijk worden om je paspoort te wijzigen. Zei hadden veel moeite/hordes/lijden moeten doen, dus dan moest 'de jeugd' dat ook. Als een soort van vooruitschuivende vergelding.
Oops... een beetje het gevoel wat mij bekruipt in de discussie over de staande "gatekeeping" aanpak in NL versus "informed consent".
CarlaJansen
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 jan 2023, 08:50
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door CarlaJansen »

Mijn gevoel bij het artikel is een soort van "schrijfster pretendeert een van de zeer weinige (ter)echte transgenders te zijn, onder andere ook dankzij de vroege glasheldere duidelijkheid". Tja. Die bizar lage percentages transgender kon ik ook al niet thuisbrengen. Er zit een soort van vervelende ondertoon: "het zijn er maar zo weinig dus er hoeft niets te gebeuren".
Toen ik de blijkbaar inmiddels verwijderde "bron" link naar die christelijke club aanklikte ("wij baseren ons op de bijbel") was mijn achting voor de NRC weer een flink stuk gedaald.

Interessant artikel: https://www.nytimes.com/2023/04/16/us/p ... paign.html
Maar die zou achter een paywall kunnen staan met een soort van eerste artikel gratis.
Daarom trigger ik een beetje op dat christelijke...
Daan_3
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 dec 2022, 21:06
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hen/hij

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Daan_3 »

Wat kan jij goed schrijven Hal!

En lekker dan, die "bron" van een anti-trans organisatie.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Emma »

CarlaJansen schreef: 09 mei 2023, 14:31
Interessant artikel: https://www.nytimes.com/2023/04/16/us/p ... paign.html
Maar die zou achter een paywall kunnen staan met een soort van eerste artikel gratis.
Betaalmuursloopkogel:

https://archive.ph/Baqj6
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Dawn »

Dankjewel voor de pass-by

Als deze redenering hier ook zo loopt na abortus, euthanasie (nu ook voor kinderen in uitzonderlijke situatie) homo-huwelijk en ik dacht ook embryo onderzoek, blijft er mogelijk niet zoveel keuze meer over….
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door Dawn »

Iemand toevallig gehoord wat Lara bij 1 vandaag daarnet zei. Kon het helaas niet horen door geluid van buiten
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door _sanne_ »

Zo jammer dat deze mensen zich zo makkelijk voor de kar van partijen die hun belangen echt niet voor ogen hebben laten spannen. Doet een beetje denken aan Caitlyn Jenner…

Ik ben meer dan 30 jaar te bang geweest om mijn bek open te doen. Het laatste dat ik zou willen is dat een ander daar ook doorheen moet. Ik heb enorm veel mazzel gehad met juist het *gebrek* aan specifieke zorg op Curaçao (want geen wachtlijsten) maar toch wil ik juist méér van die zorg voor de nieuwe generaties en niet dat ze het allemaal zelf moeten uitzoeken.
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: Transgenderisme is gepolitiseerd en daar heb ik niet om gevraagd

Bericht door _sanne_ »

Dawn schreef: 10 mei 2023, 19:16 Iemand toevallig gehoord wat Lara bij 1 vandaag daarnet zei. Kon het helaas niet horen door geluid van buiten

Ze zegt dat genderdysforie geen onduidelijk “metafysisch” ding is maar sterk afgebakend, suggereert dat je niet transgender kunt zijn zonder genderdysforie, dat dat al van jongs af aan duidelijk is, en dat je alleen binair transgender kan zijn (“ik noem mijzelf in het dagelijks leven gewoon vrouw. Ik ben niet in transitie gegaan om transgender te worden. Je wordt een vrouw. Of een man.”) en dat te makkelijk wordt aangenomen dat kinderen transgender zijn “misschien is er wel iets anders aan de hand waardoor een kind zich niet verbonden voelt met zijn lichaam”.


De focus van het hele stuk is weer dat er sprake zou zijn van een “fuik” in de transgenderzorg. Alsof het resultaat altijd transitie is. Met het aloude voorbeeld van de leuke homojongen die door mensen om hem heen uitgemaakt wordt voor meisje en daarom denkt dat hij een meisje is.

Maar, als je door die onzin heen prikt blijft er eigenlijk iets heel anders over, namelijk dat genderissues niet moeten leiden tot een spastische reactie, maar juist heel openlijk moeten kunnen worden besproken. Dat het bespreekbaar is thuis, op school en bij de huisarts (en in het verlengde de basis GGZ). Dat betekent dus juist veel méér bewustwording, en niet juist iets dat weggestopt wordt in een klinisch hoekje voor zeldzame gevallen.




Ik weet niet hoor. Mijn dochter is pas 6 dus ik weet niet hoe dit soort dingen hier tegenwoordig op school gaan. Op Curaçao kwam ze rustig thuis dat ze op school geleerd had dat jongens kort haar hebben en meisjes lang haar dus lang haar = meisje. Dat terwijl er jongetjes met lang haar bij haar in de klas zaten. Hier had ze de Lentekriebels-week waarover iedereen in rep en roer was en kwam ze thuis met dat jongens óók met poppen kunnen spelen en meisjes ook best met Lego mogen spelen. Ik weet het, voor sommige is dat al “woke genderindoctrinatie”.
Ik heb het diagnostisch traject op Curaçao doorlopen, dus dat is ook niet hetzelfde als hier. Jullie hebben daar meer ervaring mee. Als ik dit forum lees bekruipt me niet het gevoel dat jullie naar de huisarts lopen en binnen een half jaar op een operatietafel liggen. Zelfs na aftrek van wachtlijsten. Volgens mij is er een zeer serieus diagnostisch traject en volgens mij zit daar eerder teveel dan te weinig gatekeeping in.