Nieuwe chat! Zie dit topic.

De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 163
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door SuzanneLemm »

De orientatie maakt niet uit, zelf plak ik van bovenst helft naar onderste helft.
Je bil kan, maar een dunnere huid bij een spier neemt mss meer oestradiol op. Bv biceps ( afwisselend links of rechts).
Huid vetvrij maken met alcohol help de pleister beter te laten plakken.
Success !
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Elise »

Tess_ schreef: 21 mei 2023, 16:52 Bedankt, even een praktische vraag: als ik ze op mijn bil wil doen heb ik het probleem dat ik niet kan zien waar ik ze moet plaatsen. Ben ik niet flexibel genoeg? Ten tweede: Leg je ze horizontaal of verticaal op je huid? Tot dusverre houden de mijne beter vast als ze verticaal op mijn huid worden geplaatst. Sandoz plakt niet genoeg zonder extra tape erop
Sandoz staat er om bekend dat ze minder goed plakken. Ik vind zelf de Systen pleisters fijner.
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Elise »

Elise schreef: 31 mei 2023, 14:42
Tess_ schreef: 21 mei 2023, 16:52 Bedankt, even een praktische vraag: als ik ze op mijn bil wil doen heb ik het probleem dat ik niet kan zien waar ik ze moet plaatsen. Ben ik niet flexibel genoeg? Ten tweede: Leg je ze horizontaal of verticaal op je huid? Tot dusverre houden de mijne beter vast als ze verticaal op mijn huid worden geplaatst. Sandoz plakt niet genoeg zonder extra tape erop
Sandoz staat er om bekend dat ze minder goed plakken. Ik vind zelf de Systen pleisters fijner.

Tegenwoordig laat ik heel specifiek op de recepten zetten dat ik de pleisters van Systen. Ik heb gemerkt dat sommige Apotheken standaard toch Sandoz proberen te geven. Waarschijnlijk kunnen ze daar dan makkelijker aan komen. Ik ben toen van Apotheek gewisseld en nu krijg ik altijd de goede.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Tess_ »

Elise schreef: 31 mei 2023, 14:45
Elise schreef: 31 mei 2023, 14:42
Tess_ schreef: 21 mei 2023, 16:52 Bedankt, even een praktische vraag: als ik ze op mijn bil wil doen heb ik het probleem dat ik niet kan zien waar ik ze moet plaatsen. Ben ik niet flexibel genoeg? Ten tweede: Leg je ze horizontaal of verticaal op je huid? Tot dusverre houden de mijne beter vast als ze verticaal op mijn huid worden geplaatst. Sandoz plakt niet genoeg zonder extra tape erop
Sandoz staat er om bekend dat ze minder goed plakken. Ik vind zelf de Systen pleisters fijner.

Tegenwoordig laat ik heel specifiek op de recepten zetten dat ik de pleisters van Systen. Ik heb gemerkt dat sommige Apotheken standaard toch Sandoz proberen te geven. Waarschijnlijk kunnen ze daar dan makkelijker aan komen. Ik ben toen van Apotheek gewisseld en nu krijg ik altijd de goede.
Systen is explicitly on my recipe but the apotheek just have no clue and said that Systen is always gone and whatever bla bla...
Gebruikersavatar
Ronja
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 jan 2018, 22:07
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hen
Locatie: Nederland

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Ronja »

Dat heb ik dus ook. Mijn endocrinoloog vraagt specifiek voor me de systen 100 pleisters. Maar k krijg sandoz. Als "smoes" zegt mijn apotheek: : je endocrinoloog moet er een specifieke medische noodzaak bij zetten waarom je de systen moet hebben, anders word het niet vergoed door je verzekeraar. "

Dan zeg gewoon dat ze slecht leverbaar zijn, en je je werk niet wilt doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk

Frederieke
Berichten: 828
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Frederieke »

Dit is stemmingmakerij waar ik niet blij van word.

Preferente medicijnen is gewoon een feit en je kunt bij je verzekeraar opvragen voor welke medicatie dat geldt. Bij VGZ vallen die pleisters daar gewoon onder.

DSW heeft geprobeerd om daar onderuit te komen en is teruggefloten door de rechter.

https://www.dsw.nl/consumenten/nieuws/d ... ak-rechter

Laten we ophouden verzekeraars en zorgverleners overal te pas en te onpas de schuld van te geven. In plaats daarvan kunnen we beter blij en dankbaar zijn wat er in Nederland allemaal kan en mag.

My 2 cents.

Groetjes, Frederieke.
Lokien
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 aug 2019, 16:10
Gender: Vrouw

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Lokien »

Het is natuurlijk wel een issue als pleisters niet plakken, en je vanwege je leeftijd eigenlijk geen alternatieven hebt. De pleister is de poort naar vervrouwelijking, zeker in het begin.
Iedereen wil voor zichzelf de beste (betaalbare) zorg hebben, naastenliefde is dat anderen ook te gunnen.

Hoe ging het @Tess_ ?, je bent nu over op de spray. Lukte het plakken na mei 2023 beter?
The wisest men follow their own direction
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Dawn »

HRT via de huid wordt geadviseerd voor boven 40-50 jaar oud dat kan behalve met pleisters ook via gel of spray. Wou zelf geen pleisters en met de gel ben ik zelf blij, qua gebruiksgemak, bloedwaarden en gevoel.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 193
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: De apotheek bestelde de verkeerde oestrogeenpleisters

Bericht door Tess_ »

Ronja schreef: 21 jan 2024, 12:05 Dat heb ik dus ook. Mijn endocrinoloog vraagt specifiek voor me de systen 100 pleisters. Maar k krijg sandoz. Als "smoes" zegt mijn apotheek: : je endocrinoloog moet er een specifieke medische noodzaak bij zetten waarom je de systen moet hebben, anders word het niet vergoed door je verzekeraar. "

Dan zeg gewoon dat ze slecht leverbaar zijn, en je je werk niet wilt doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A346B met Tapatalk
Dat is precies wat mijn endo voorschreef door ze een medische urgentie te noemen en pas toen kreeg ik de Systen-exemplaren, die eerlijk gezegd veel beter bleven plakken en na 3,5 dag gemakkelijker weer los te laten waren (maar ook niet altijd, ik moest er toch nog een tape overheen doen, ik ben er ook nooit achter gekomen op welk lichaamsdeel ze het meest effectief waren). Toch voelde ik nog steeds niet veel. Daarom ben ik overgestapt op sprayen en tot nu toe voel ik me zelfs na slechts 10 dagen zoveel beter met de spray, en ook mijn lichaam/borsten zijn zoveel blijer met Lenzetto; maar het kan ook een combinatie zijn met mijn eerste decablocker, wie weet...