Roepnaam vs voornaam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Roepnaam vs voornaam

Bericht door Maartje-nb »

Hey hey!

Even advies nodig:
Ik zit er over te denken om mijn naam naar een meer neutralere naam te veranderen. Een naam die gebruikt kan worden zowel voor een jongen als een meisje. Ik merk dat ik daar me heel prettig bij zou voelen. Meer kloppend voelt.
Ik heb al een prachtige naam bedacht. Waar ik echt super trots op ben en ik me heel goed bij voel.
De afgelopen tijd met die naam wat geëxperimenteerd . Je weet wel: een restaurant reserveren met die voornaam etc… en dat voelde echt fantastisch.
Nu vraag ik me af: ik zou m graag als mijn roepnaam willen gebruiken. Dus dat ik me voortaan gewoon zo voorstel, maar dat mijn voornaam gewoon hetzelfde blijft en ook niet veranderd. Ik ken veel mensen die een andere roep naam hebben dan de voornaam is. Dus dat moet geen probleem zijn.

Toch wat vraagjes:

- heeft iemand anders hier dat ook zo aangepakt? Dat je niets in je paspoort laat veranderen maar gewoon je roepnaam zelf verandert en hoe heb je dat ervaren?

- veel mensen kennen me bij m’n voornaam , ik heb ook geen hekel aan die naam, maar die nieuwe naam past gewoon veel beter bij me. Hoe ga je mogelijk met de verwarring om dat familie me vb bij m’n voornaam noemt en andere mensen bij m’n roepnaam . ? Is dat niet verwarrend?

- ben benieuwd hoe jullie uitleggen aan anderen waarom je een nieuwe naam kiest. T is een grote verandering die wel om uitleg vraagt. En hoe zeg je zo iets?

Ben benieuwd. Alvast bedankt voor t meedenken.
Maartje
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Roepnaam vs voornaam

Bericht door Fay Ola di jee »

Vanaf dag 1 het Fay en men wist al snel niet beter .
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Roepnaam vs voornaam

Bericht door Fay Ola di jee »

Fay Ola di jee schreef: 04 jun 2023, 19:37 Vanaf dag 1 is het Fay en men wist al snel niet beter .
Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 sep 2013, 20:10
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Haarlem

Re: Roepnaam vs voornaam

Bericht door Bianca »

Ik ken ook een aantal mensen die zich anders voorstellen dan ze heten, en dat is prima.
Je hebt alleen altijd mensen die dat weigeren, dat kan lastig zijn.

Geef aan dat die naam beter bij je past en dat je graag zo genoemd wilt worden. Vreemde vragen zul je er toch altijd over krijgen, daar kan je niet op voorbereiden. Die krijg je als je ze krijgt.
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Roepnaam vs voornaam

Bericht door Fay Ola di jee »

De hele muziek en kunstwereld hangt gaan elkaar van zelfbedachte namen.

Lijkt me geen issue ....

En vooral, mensen zijn nooit zoveel met jou bezig als jijzelf :)

Btw, ik ben een kunstzinnig typ, dat verbreed het kleurenpalet van acceptatie ;)
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Roepnaam vs voornaam

Bericht door Saskia-Vince »

Bij mijn geboorte heb ik de jongens naam Vince gekregen en vindt het een mooie naam waar niets mis mee i
Maar het voelde niet compleet, ik miste een meisjes naam om dat ik mij toch ook meisje voelde, naast het jongen zijn.
Toen ik bezig ging met de X in mijn paspoort ben ik ook na gaan denken over mijn voornaam.
Heb eens aan mijn moeder gevraagd welke naam ik zou hebben gekregen als ik als meisje zou worden geboren, en dat zou zijn Saskia.
En dat vond ik ook een erg leuke naam en ook wel passend bij mijn jongens voornaam.
Toen ik uiteindelijk de handtekening mocht zetten om mijn geslacht en voornaam te wijzigen werdt het Saskia-Vince.
Heb ze taal technisch bewust aan elkaar gekoppeld met de koppel teken zo dat ze niet los van elkaar gebruikt kunnen worden maar als 1 naam moeten worden uitgesproken, wat kloppend is met mijn gevoel.
Dat is mijn kant van mijn nieuwe voornaam.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Roepnaam vs voornaam

Bericht door Marije »

Als je geboren bent met een katholieke achtergrond heb je vaak een roepnaam die met wat geluk terug te herleiden is aan je doopnamen, maar soms ook niet.

Mijn vrouw heeft een roepnaam die in Nederland (volgens de database) niet voorkomt en achteraf een griekse mannen naam blijkt te zijn. Dit is nogal eens verwarrend als ze voor haar werk ergens voor het eerst naartoe moet en de clienten een man verwachten en dan komt er een vrouw.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: