Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Freetouch »

Hopen dat die nooit in de gevangenis komen dan.... want dat zou een spectakel opleveren....
Ik heb erg veel medelijden met zo een persoon... in belgie kost dat slechts 49 euro om je naam te laten wijzigen na een geslachts verandering...
“good enough”
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Venka »

Hoezo naar de gevangenis, zij zijn gewoon vrouw hoor. Mochten ze met justitie in aanraking klmen dan gaan ze gewoon naar een vrouwen gevangenis
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Freetouch »

mmm, volgens mij is dat zo burocratisch dat ze enkel naar je paspoort of ID kijken....
“good enough”
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Eva »

Er is nieuwe wetgeving in de maak, tgim. Daarmee wordt het een stuk eenvoudiger je gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) aan te laten passen. Vermoedelijk wordt die wet op 1 januari aanstaande van kracht.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Freetouch »

das mooi... want dan ben ik nog lang niet waar ik wil zijn... maar dan is de wettelijke weg alvast geplaveid....
“good enough”
Gebruikersavatar
Twinkels
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 apr 2013, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Twinkels »

Nu we toch het einde van dit jaar aan het naderen zijn, vroeg ik mij af: is er al meer bekend over de beruchte 1 Jan?
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Arike »

Twinkels schreef:Nu we toch het einde van dit jaar aan het naderen zijn, vroeg ik mij af: is er al meer bekend over de beruchte 1 Jan?
zie daarvoor dit draadje: http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... &start=310" target="_blank
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

En als je het nieuws ook rechtstreeks vanuit Den Haag wilt volgen zie dan : http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/ ... h5mt4dsdk1" target="_blank .

Groetjes, Sabrina
biaszu
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2013, 22:24
Gender: Trans FtM

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door biaszu »

Iemand van de oude garde hier die weet wat ongeveer het tijdsbestek is tussen de indiening van de stukken en de uitspraak zelf? In principe was die allang geweest maar omdat het per ongelijk bij de verkeerde rechtbank was ingediend, doorgestuurd. Da's nu zes weken geleden en ik ben het wachten eigenlijk wel een beetje beu. Met de uitspraak kun je tenminste echt beginnen af te tellen.. :|
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

Beste Biaszu,

In september 1997 ben ik al begonnen om voldoende schriftelijke zekerheid bij mijn toenmalige werkgever op te bouwen, dat ik 1 november 1998 gebruik zou kunnen maken van een gunstige afvloei regeling in verband met komende verhuizing en reorganisaties. Mijn nieuwe voornaam en foto op mijn verlangde paspoort zou namelijk een ernstig en zeer moeilijk oplosbaar conflict veroorzaken met zeer internationaal georiënteerde loopbaan bij mijn ministerie.

Toen mijn advocaat op dat punt geen problemen meer zag, heeft zij een verzoekschrift tot voornaamsverandering op 22 mei 1998 ingediend bij de verkeerde arrondissementsrechtbank. Op 9 juni verklaarde die rechtbank zich onbevoegd, om mijn verzoek in behandeling te nemen. Vervolgens sprak op 13 juli 1998 de rechter van het juiste arrondissement (als een hamerstuk) het voor mij verlossende oordeel uit, dus zonder gezeur of zo’n typisch vrouwelijke voornaam mogelijk niet “ongepast” zou zijn voor iemand die als man geboren is.

Pas op 28 september 1998 werd vervolgens op het gemeentehuis in mijn geboorteplaats een “latere vermelding betreffende voornaamswijziging” aan mijn geboorte akte toegevoegd. Vervolgens kon ik pas op 8 oktober op het gemeentehuis in mijn woonplaats een nieuw bewijs van opneming in de GBA ophalen en aanvragen voor een nieuw paspoort en rijbewijs indienen.

Sterkte en succes, Sabrina