Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Eva »

En nu? Eind 2013?
Je zit in een vervelende situatie, Biaszu. Veel mensen in Nederland menen dat dit (jouw) probleem al lang is opgelost. Daaronder vallen niet alleen medici, maar ook juristen. Ik hoop van ganser harte niet dat de in dit geval wel bevoegde rechtbank meent dat je probleem zich vanzelf gaat oplossen met de komst van de te verwachten wet- en regelgeving.
Tussen de wal en het schip zou ik me in jouw geval wel voelen.
Anderzijds... jij hebt de procedure kennelijk op de traditionele wijze gevolgd. Zou je dan niet van je advocaat mogen verwachten op jouw vraag een sluitend antwoord te geven?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
biaszu
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2013, 22:24
Gender: Trans FtM

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door biaszu »

Eva, daar ben ik inderdaad een beetje bang voor. Anderszijds is mijn operatie nu al meer dan een jaar geleden en was ik het wachten op die wetgevingsverandering ook zat.. in principe heb ik er zo in elk geval wat maandjes winst mee (oké en euros verlies, maar die heb ik allemaal wel weer uitgespaard door niet willen vliegen etcetera :P ). Toen het bericht kwam dat het was doorgestuurd werd erbij gezegd dat de vertraging in elk geval een maand zou zijn. Zoals gezegd is dat nu zes weken terug, dus ik had al bedacht om als ik eind deze week niets te horen had gekregen, eens na te vragen. Het punt is meer dat er een massa informatie is over de medische kanten, en de drie-maanden-termijn is ook nog wel te vinden, maar over hoelang zo'n procedure in zijn geheel loopt kon ik weinig vinden, maar ervaringen zouden er toch wel moeten zijn :P
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

biaszu schreef:maar ervaringen zouden er toch wel moeten zijn :P
Maar die zijn er ook, zie mijn bericht aan het einde van vorige pagina.
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Venka »

Sabrina40 schreef:
biaszu schreef:maar ervaringen zouden er toch wel moeten zijn :P
Maar die zijn er ook, zie mijn bericht aan het einde van vorige pagina.
Sabrina jouw situatie is toch niet op ons van toepassing, jij staat als een mannelijke Sabrina te boek. Hier is een transman die in het gba man wil zijn.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Eva »

Niet helemaal de ervaring waarnaar Biaszu op zoek is, vrees ik, Sabrina. Justitie is op administratieve wijze gestruikeld en in biaszu's geval zou ik me gaan afvragen of wachten op nieuwe wet- en regelgeving in deze situatie niet verstandiger was geweest. Minder kostbaar in elk geval.
Ik vrees dat dit als zodanig een min of meer uniek geval is, waarop ook mensen met recente ervaring moeilijk antwoord kunnen geven. Mijn vermoeden is dat ook Biaszu's advocaat hier geen adequaat antwoord op heeft.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

EvaVanA schreef:Niet helemaal de ervaring waarnaar Biaszu op zoek is, vrees ik, Sabrina. Justitie is op administratieve wijze gestruikeld en in biaszu's geval zou ik me gaan afvragen of wachten op nieuwe wet- en regelgeving in deze situatie niet verstandiger was geweest. Minder kostbaar in elk geval.
Ik vrees dat dit als zodanig een min of meer uniek geval is, waarop ook mensen met recente ervaring moeilijk antwoord kunnen geven. Mijn vermoeden is dat ook Biaszu's advocaat hier geen adequaat antwoord op heeft.
Maar ik heb precies dezelfde advocaat struikelaffaire meegemaakt ! Verder verschilt in het huidige concept een voornaamswijziging alleen qua benodigde documenten, maar zeker niet qua tijdschema van een wijziging van voornaam en/of geslachtswijziging. Dus wat is er nu niet representatief in mijn antwoord aan Biaszu ?
MichelleH
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jul 2012, 02:28
Gender: Onzeker
Locatie: Tilburg

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door MichelleH »

EvaVanA schreef:En nu? Eind 2013?
Ik hoop van ganser harte niet dat de in dit geval wel bevoegde rechtbank meent dat je probleem zich vanzelf gaat oplossen met de komst van de te verwachten wet- en regelgeving.
Daar heeft men bij de rechtbank meestal geen last van. Men houdt daar in de regel geen rekening met toekomstige wetgeving, zeker als die wetgeving de Eerste Kamer nog niet gepasseerd is. Het probleem zal waarschijnlijk zijn dat het stuk bij de goede rechtbank weer onderop de stapel terecht is gekomen. De enige manier om daarachter te komen, is inderdaad het bellen naar de rechtbank.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

Ik heb natuurlijk, net als velen van ons, geen enkele ervaring over hoe onze rechterlijke maacht, bij aangespannen verzoeken, mogelijk aanstaande nieuwe wetswijzigingen zal aangrijpen om lopende verzoeken uit te gaan stellen. Maar deze zienswijze lijkt mij toch erg onwaarschijnlijk.
biaszu
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 nov 2013, 22:24
Gender: Trans FtM

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door biaszu »

Ik ga er althans vanuit dat er wel tijdswinst inzit (de griffiekosten zijn nu toch betaald en het werk is toch gedaan dus dan is het ook maar beter 'to suck it up' - op alle mogelijke vlakken was dit normaal gesproken op tijd genoeg afgehandeld dat het een duidelijke tijdswinst was. Overigens zie ik ook wel waarin Sabrina de gelijkenis ziet- en voor de rechtsprocedure moet je dus inderdaad zo'n vier-zes weken rekenen en na zeven weken piepen is dus zo gek niet.. aangenomen dat de rechtbank niet die afwachtende houding neemt, maar het lijkt me dat ze dat helemaal niet mogen- je betaalt immers griffiekosten...

Nuja, vier-zes weken dus als vuistregel? Stiekem hoop ik dat de beslissing al genomen is en mij gewoon nog niet bereikt heeft :P
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Advocaat naam- en geslachtswijziging?

Bericht door Sabrina40 »

biaszu schreef: Nuja, vier-zes weken dus als vuistregel? Stiekem hoop ik dat de beslissing al genomen is en mij gewoon nog niet bereikt heeft :P

Volgens mij wordt de beslissing over jouw verzoek na deze zes weken nu snel, net als in mijn situatie, als hamerstuk afgedaan. En daarna duurt het dus nog even, voordat dit in de gemeentelijke administratie van jouw geboorteplaats wordt verwerkt. Maar daarna is dat redelijk snel ook in de gemeentelijke administratie van jouw woongemeente bekend en kun jij een nieuw paspoort en eventueel rijbewijs aanvragen. Groetjes en succes, Sabrina