Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Tess_ »

Een paar weken geleden heb ik het proces doorlopen voor het veranderen van mijn achternaam en geslacht in Nederland als buitenlandse transgender. Dat betekent alleen dat ik hier in alle gevallen als Tess zal worden aangesproken, maar niet in Duitsland, mijn thuisland. Toch is het een goed begin.
Vandaag kreeg ik post uit Den Haag met de tekst "Hierbij bevestigd ik de inschrijving in het register van de burgerlijke stand van 's-Gravenhage van de in het buitenland opgemaakte akte van Tess..."

Volgens deze website die ik gebruikte om dit proces in gang te zetten, staat aan elk uiteinde van die pagina dat 'De gemeente waar u woont, voert de wijzigingen door in de Basisregistratie Personen (BRP).' (https://www.denhaag.nl/nl/akten-en-verk ... enland.htm)

Aangezien ik waarschijnlijk de enige buitenlander hier ben die DIT proces heeft doorlopen (of misschien niet):
Hoe lang duurt het voordat er wijzigingen zijn aangebracht in de BRP en hoe lang voordat dit wordt gewijzigd in mijn gemeente?
Of eenvoudiger gezegd: krijg ik een notificatie per brief/e-mail wanneer dit is gebeurd? DUS kan ik mijn Nederlandse rijbewijs wijzigen...
(Via DigiD heb ik zojuist ingelogd op de BRP om te kijken of deze al gewijzigd is en er nog steeds mijn oude naam/geslacht op staat.
)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Dat is waarschijnlijk afhankelijk van de gemeente, maar normaal gesproken moet dat binnen een week geregeld zijn. Ik kan me niet meer herinneren of je er ,elding van krijgt, maar dat zou heel goed kunnen.
Irene
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Tess_ »

Bedankt Irene, ik zal vanaf nu gewoon om de paar dagen de BRP checken. Ik ben blij en verrast dat dit proces maar een kleine 2-3 weken duurde en grotendeels gratis was, behalve de verzendkosten. Dat is zo'n verschil met het Duitse systeem...
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Tess_ »

Goed nieuws allemaal, ik kreeg vanmorgen een brief van mijn gemeente dat ze mijn wijzigingen in de BRP hebben ingevoerd. Ik ben nu officieel Tess hier in NL (het Duitse proces moet nog op gang komen, wacht nog steeds op een formulier terug naar mij). Desalniettemin een goede stap vooruit. Nu donderdag een nieuw rijbewijs halen, ik hoop dat ze dat binnen een week kunnen waarmaken aangezien we binnenkort op vakantie gaan.
Moet ook uitzoeken welke veranderingen ik zou moeten aanbrengen in andere gevallen die niet door de BRP zijn gedaan...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Emma »

Jammer dat het zo lang geduurd heeft maar fijn dat het nu klaar is :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Tess_ »

Emma schreef: 04 jul 2023, 21:25 Jammer dat het zo lang geduurd heeft maar fijn dat het nu klaar is :)
Bedankt, hoewel dit helemaal niet lang duurde, het ging zelfs heel snel - over de naamsverandering hier in NL gesproken. Wat veel langer duurt is het proces in Duitsland, waar ik ID en paspoort en naam/geslacht moet wijzigen. De Nederlandse manier hier is echt een maas in de wet waar ik naam/geslacht alleen voor Nederlandse instanties zou kunnen doen
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Emma »

In vergelijking met Duitsland blijft het snel ja, maar meerdere weken om de wijziging in de BRP verwerkt te hebben is naar Nederlandse maatstaven erg traag...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Hoe lang duurt het voordat wijzigingen in de BRP door de gemeente zijn verwerkt?

Bericht door Tess_ »

I know, as a foreigner applying for those changes, the dutch law demanded additional forms, eg. the marriage certificate of my parents, which I than had to order from Germany...