Moeilijke huisarts

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Sweta
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2023, 07:54
Gender: Vrouw

Moeilijke huisarts

Bericht door Sweta »

Een vriendin van mij is ook transgender. Ze heeft blijkbaar geen medelevende huisarts. Is een huisarts verplicht om een verwijzing te geven naar een genderteam?

We gaan een afspraak maken met de huisarts. Mogelijk neem ik met toestemming van mijn vriendin het gesprek op om eventueel tegen de huisarts te kunnen gebruiken als deze dwars doet.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2958
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Marica »

Huisartsen moeten een verwijzing geven, ook al zijn ze er persoonlijk op tegen. Je hebt er volgens mij gewoon recht op.
Image Gender: Kvinne (Vrouw)
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Irene_de_Vreede »

De huisarts heeft geen doorverwijsplicht, maar wel een zorgplicht, dus ik verwacht niet dat de huisarts moeilijk gaat doen.
Irene
Gebruikersavatar
Sweta
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2023, 07:54
Gender: Vrouw

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Sweta »

Alvast reuze bedankt voor deze snelle reacties. Ik zal het morgen meenemen voor in het gesprek.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Frederieke »

Irene_de_Vreede schreef: 28 jun 2023, 07:42 De huisarts heeft geen doorverwijsplicht, maar wel een zorgplicht, dus ik verwacht niet dat de huisarts moeilijk gaat doen.
Exact wat ik ook dacht. Ik heb wel een huisarts gehad die zelf geen testosteron blokker injecties wilde zetten, maar ze regelde een collega die dat wel deed.

Komt goed!

Sterkte en groetjes,
Frederieke.
Gebruikersavatar
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door LauraB »

Een huisarts heeft een zorg plicht en is de eerste lijn om onnodige en verkeerde behandelingen te voorkomen. Of te wel een huisarts kan zowel een goede als slechte reden om een verwwijzing in dit geval te weigeren. EEen goede omdat met de kennis die de huisarts heeft er een andere behandeling eerst dient plaats te vinden of er te weinig informatie over de patient aanwezig is om de verwijzing te kunnen doen. Een slechte omdat de huisarts persoonlijke bezwaren heeft, dit zal echter niet vaak meer het geval zijn.
Gebruikersavatar
Jose
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 aug 2023, 19:25
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Jose »

Jammer dat er geen uiteindelijk resultaat is. Heeft de huisarts nu wel of niet een doorverwijzing gegeven? Wat ik in het initiele verhaal lastig vind is de opmerking, ik ga het gesprek "stiekem" opnemen om later tegen de huisarts te kunnen gebruiken. Ik denk dat dit niet correct is. Zoals al aangegeven een huisarts heeft een zorgplicht en moet kunnen onderbouwen waarom een doorverwijzing niet juist is en wat er dan wel gedaan moet worden. Hier moet je zonder het gesprek op te nemen uit kunnen komen. En anders zou ik van huisarts switchen.
Wanneer je niet weet waar je naartoe gaat, dan is elke weg goed. (vrij naar Lewis Carroll)
Gebruikersavatar
Sweta
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mar 2023, 07:54
Gender: Vrouw

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Sweta »

Sorry voor de late reactie.

Het was gelukt via een andere huisarts. Ze is doorverwezen naar het UMC in Groningen. We hadden uiteraard een andere huisarts aangevraagd. De andere huisarts deed wat normaler, toonde meer begrip en gaf de verwijzing. Maar goed, ze zit nu voor 3 jaar op de wachtlijst. Wellicht zal ik er een keertje topic over openen. Ze krijgt hormonenpillen van mij. Liefst zou ik wensen dat ze eerder ergens aan hormonen kan komen via een officiële weg. Ik heb het geluk dat ik 2 endocrinologen heb. Dus 2 x recht op hormonen, waarvan ze bij een endo niet weten dat ik de vaginaplastiek heb gehad. Op die manier kan ik haar helpen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Marije »

Gefeliciteerd, wat werkt moet je lekker zo laten toch?
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Jose
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 aug 2023, 19:25
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Moeilijke huisarts

Bericht door Jose »

Fijn om een reactie te lezen. Jammer, maar wel goed om van huisarts te wisselen. Andere punt dat je schrijft is over hormonen. Lastige is dat er nu geen bloedonderzoek plaatsvindt. En dus de controle ontbreekt. Een weg zou kunnen zijn om het via GenderGP te doen. Alleen is dit niet gratis, maar zeker het overwegen waard. Hormonen hebben grote invloed en zonder controle niet aan te bevelen.
Wanneer je niet weet waar je naartoe gaat, dan is elke weg goed. (vrij naar Lewis Carroll)