Labels en identiteiten

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Labels en identiteiten

Bericht door Emma »

[afgesplitst van het PPV draadje] viewtopic.php?p=189286#p189286
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Hal »

Ik heb zelf ook wel eens naar een dergelijke vorm van bottom surgery gekeken (maar dan andersom). Er is een chirurg in Baltimore bij Johns Hopkins die een falloplastiek doet en daarbij de vulva / vagina voor een deel (niet helemaal) in tact laat. Als ik ooit nog eens heel veelk geld teveel heb... nou :)

Mijn genderidentiteit is binair, maar ik heb niet heel veel dysforie van mijn vagina - en die niet laten verwijderen zou me in de falloplastiek tenminste 1 functie met risico op veel complicaties besparen. Ook seksueel heeft het voor mij wel voordelen. Ik kan me het spiegelbeeld als wens dus ook bets heel goed voorstellen - zeker als je non-binair bent.

Voor wat betreft labels en identiteiten - ik vind dat iedereen zelf mag kiezen hoe die zich identificeert, zo lang je de naam maar niet op anderen toepast die zich daar niet in kunnen vinden. Juist het terugnemen van scheldwoorden en nare medische termen als 'geuzennamen' past prima in onze emancipatiestrijd. Dat is in heel veel verschillende gediscrimineerde groepen een eeuwenoude traditie (zie: diezelfde geuzen, de 'dolle mina's' maar ook 'homo' of -in het Engels - de term 'queer'). Je ziet het ook best veel bij mensen die ziek of gehandicapt zijn, of mensen die op hun huidskleur gediscrimineerd worden. Er zijn ook niet zo heel veel termen waarbij je acuut naar twee Griekse goden bent vernoemd, natuurlijk (Hermes en Aphrodite), dus qua poetisch potentieel vind ik het een enorm krachtig woord.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Emma »

Controle over scheldwoorden terugpakken en er geuzennamen van maken is inderdaad prima - het hangt er alleen van af of je tot de oorspronkelijke groep hoorde. Ik vind dat het mij als nogal wit persoon niet toekomt op het woord 'neger' als geuzennaam te gaan claimen, en daar zal denk ik geen serieuze duscussie over zijn.

Als Raven van Dorst zich hermafrodiet noemt, is daar weinig tegenin te brengen, ook al vinden veel andere intersekse mensen dat de term de vooroordelen over hun lichaam alleen maar versterkt. Claimt een niet-intersekse mens de term, dat ligt dat toch wat gevoeliger. En een idee van "ik hoef dat vreselijke label niet dus je mag het hebben" gaat denk ik niet op.

Weet je, zelfs me bemoeien met de discussie vind ik lastig. Ik heb met te veel intersekse mensen gesproken om te weten dat het hen iets doet, dat woord. Mij deed het woord daarvoor eigenlijk niets. Dit gaat voor mij over allyship. Wiens kant kies ik? Hoe ver ga ik in het overbrengen van gevoelens bij woorden als ik die gevoelens zelf niet kan ervaren? Zet ik een tandje bij om me een beetje in te kunnen leven of ga ik dan dingen ervaren en verkondigen die niet meer aansluiten bij de gevoelens van mensen die ik aan het verdedigen ben? Want van dat laatste heb ik ook al genoeg meegemaakt, bijvoorbeeld politici die bij hoog en bij laag beweerden dat alle transpersonen echt allemaal heel graag alleen nog maar genderneutrale toiletten willen, overal. Niet dat ik die discussie wil heropenen trouwens.

Dus wat doe ik, ga ik mensen die ik ooit mijn allyship beloofd heb nu in de steek laten door een houding aan te nemen van 'whatever floats your boat', of doe ik mijn best om dan in ieder geval nog een genuanceerde discussie te voeren? Ik heb voor het laatste gekozen.

(Oh, en misschien dat het verstandig is dit draadje te splitsen, wat jullie?)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Hal »

Goed punt, Emma. Een separaat draadje lijkt me idd wel op z'n plek.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Emma »

Hierbij gedaan :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Penile preservation vaginoplasty

Bericht door Dawn »

Mooi geschreven Emma! Het oude woord heb ik ook nooit als scheldwoord gezien of gehoord, echter heb ik er ook niet (voor zover mij bekend) mee te maken gehad in mijn omgeving. Als de oude benaming als scheldwoord is gebruikt dan begrijp ik heel goed dat betrokkenen hier gevoelig voor zijn / oude herinneringen oproept.
Inmiddels heb ik begrepen dat er zoveel mogelijkheden in DSD zijn dat de oude naam mogelijk als achterhaald gezien mag worden. Is mijn verwoording juist?

Analoog hieraan transsexualiteit werd later transgender en nu genderdysforie, geen van allen heb ik als vervelend ervaren slechts als titel van iets, zie mezelf ook niet als patiënt slechts als cliënt.

Ik denk dat Saskia-Vince geen woorden kwetsend heeft bedoelt en meenam vanuit de wereld en gedachten van Saskia-Vince. Zoals aangegeven ook omdat Samalcian minder tot niet bekend is.

Het artikel splitsen kan in mijn ogen geen kwaad, het doet recht aan de gestelde vraag over de gevraagde mogelijkheid en doet ook recht aan de gevoelens van onze betreffende leden. Het lijkt mij niet dat ik dit zou moeten beslissen, eerder de leden die hier zelf mee te maken hebben. Zowel vanuit DSD als GD-wens.
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Saskia-Vince »

Zelf ( zoals in het andere topic telezen is )noem ik mij zelf hermafrodiet, om dat ik mij zowel mannelijk en vrouwelijk voel op de zelfde tijdstip.
Uiterlijk heb ik veel meer met vrouwen, kleding, make-up, haar etc, maar op andere gebieden heb ik juist weer meer connectie's met de mannelijke zijde van het spectrum, noem maar even een paar dingen, Wielrennen ( niet alleen het fietsen maar ook de technische kant oa zelf fietsen repareren ) , Autoracen, ( model) treinen, ham radio.
Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen typische jongen ben ( amab ) maar meer in het midden van het gender spectrum zit en ben ik ( zonder dat ik daar mee anderen wil kwetsen ) mij zelf als hermafrodiet gaan beschouwen, om dat ik vindt dat deze benaming beter passend is bij mij dan man/vrouw en ook nog eens bekend is, je hebt nog een andere naam namelijk Salmecian, maar dat vindt ik maar een onbekend vreemd woord dat voor nog veel meer uitleg vergt van mij als ik deze gebruik, wat moet ik dan gebruiken als benaming voor mijn gender expressie wat in de lijn met 2 geslachtigheid ligt?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8029
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Emma »

Dawn schreef: 01 jul 2023, 14:58 Inmiddels heb ik begrepen dat er zoveel mogelijkheden in DSD zijn dat de oude naam mogelijk als achterhaald gezien mag worden. Is mijn verwoording juist?
Niet alleen achterhaald, ook kwetsend omdat het iets impliceert dat ze niet zijn. Echte tweeslachtigheid (met bijbehorende vruchtbaarheid) is er bovendien niet bij mensen.

@Saskia-Vince: Hoe je jezelf noemt moet je heelmaal zelf weten. Maar besef dat je je op een terrein begeeft waar je misschien niet zo welkom bent als dat je hoopt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Dawn »

Dank voor de reactie Emma!

We kunnen nu het hier bekender is dankzij Saskia-Vince ook bij Salmacian houden en nadenken op welke wijze we Salmacian buiten T-Nederland voor het voetlicht kunnen brengen. Is dat iets?
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Labels en identiteiten

Bericht door Saskia-Vince »

Emma schreef: 01 jul 2023, 20:07
Dawn schreef: 01 jul 2023, 14:58 Inmiddels heb ik begrepen dat er zoveel mogelijkheden in DSD zijn dat de oude naam mogelijk als achterhaald gezien mag worden. Is mijn verwoording juist?
Niet alleen achterhaald, ook kwetsend omdat het iets impliceert dat ze niet zijn. Echte tweeslachtigheid (met bijbehorende vruchtbaarheid) is er bovendien niet bij mensen.

@Saskia-Vince: Hoe je jezelf noemt moet je heelmaal zelf weten. Maar besef dat je je op een terrein begeeft waar je misschien niet zo welkom bent als dat je hoopt.
Ik denk dat er tussen de oudere generatie en de jongere generatie toch nog wel een groot verschil is als het gaat om gebruik van bepaalde termen, denk dat wij de jongere generatie niet zo de geschiedenis er van mee hebben gemaakt en daar door luchtiger er over doen dan de oudere generatie, dank dat dit mede de oorzaak van het probleem is..
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud