Haar laten groeien - hoe moet dat?

Make-up, kleding, en zo voort
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Esther Luna »

Hoi allemaal,

Ik ben dus recentelijk uit de kast gekomen als MtF trans, en sta op de wachtlijst. Maar de transitie is al begonnen voor zover ik er invloed op heb, en ik heb nog veel te leren. Voor het eerst in mijn leven zie ik mijn lichaam als een deel van mezelf dat waardevol kan worden, gisteren heb ik alle lichaamsharen eraf geschoren zodat ik niet meer op een chimpansee lijk :lol:
Dat voelt heel fijn eigenlijk.

Nu wil ik dus de jaren op de wachtlijst gebruiken om mooi lange haren te krijgen, en ik heb hier eigenlijk totaal geen verstand van. Ik heb best veel en dik haar, en het altijd zo kort mogelijk laten knippen zodra het alle kanten op ging steken en ik er moeite voor moest doen. Op internet lees ik allerlei tegenstrijdige adviezen: de een zegt gewoon niks knippen want haar groeit aan de wortel en niet aan de puntjes, terwijl de ander het heeft over regelmatig naar de kapper gaan om de 'gespleten punten' te laten wegknippen. En ik lees van alles over verzorgingsproducten.

Wat is, in jullie ervaring, wijsheid? Wat gebeurt er als ik mijn haar de komende maanden gewoon ongecontroleerd laat groeien?
Ik waste het tot nu toe altijd met random shampoo, nu wil ik het serieus gaan verzorgen. Waar moet je op letten bij de shampookeuze?

Groeten :)
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Fay Ola di jee »

Laten groeien, elke 6 tot 8 weken ff de puntjes om het netjes te houden, dan wordt het fatsoenlijk lang.

Later kijken naar model
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Esther Luna »

Dankjewel Fay!
Vanaf welke lengte heeft het zin om de puntjes eraf te laten halen? Mijn haar is nu maar een paar centimeter lang namelijk.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Marije »

Ten eerste, je hoeft echt niet jaren op een wachtlijst. Ik heb mijn transitie via PsyTrans gedaan. 14 maanden tussen intake en SRS. 3 maanden wachten op de intake. Mijn hele medische transitie binnen anderhalf jaar. Ze letten hier wel heel erg op ondersteuning vanuit je thuissituatie, anders duurt het veel langer.

Mijn haren zijn al 25 jaar lang, het was het enige wat ik kon voor mijn transitie om mezelf een beetje vrouw te voelen voor mezelf. Gewoon laten groeien en even doorbijten in die fase waarin het net-niet in een staartje kan.

Momenteel vallen mijn haren net over mijn borsten en dat zie ik als de perfecte lengte, je kunt het ook over je schouders naar voren halen om te borstelen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Esther Luna »

OMG
PsyTrans klinkt heel veelbelovend!
Ze hebben nu even een aanmeldstop zie ik, maar dat wordt elke maand herzien. Ik ga die website sowieso op elke herzieningsdag stipt om 9.00 refreshen. Lijkt een beetje op snel kaartjes kopen voor een concert haha.
Stel je voor... geen 3 jaar hoeven wachten op hrt. 🤩

En bedankt voor de haartip, die precies het tegenovergestelde is van die van Fay. 🙃
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Dawn »

Met dik haar kan je vaak een mooie lengte bereiken. Het is een beetje een mix van zo lang mogelijk laten groeien en pas knippen als de puntjes fluffy worden door gespleten punten en te dun. Dat voel je bv met borstelen en kammen wanneer je aan het uiteinde steeds klikjes of extra weerstand krijgt. Met dik haar kan je vaak 2 maanden of meer overbruggen tussen de knipmomenten in. En als je naar de kapper gaat heel duidelijk aangeven alleen de noodzakelijkste puntjes omdat je je haar laat groeien. Als er niet geluisterd wordt gewoon andere kapper opzoeken.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Tess_ »

Ik denk dat je dat niet wilt horen, maar lang haar is niet synoniem met vrouwelijk zijn of er vrouwelijk uitzien; wat hetzelfde is voor kleding. Sommige transvrouwen denken daar anders over, maar elke cis-vrouw zou heel andere dingen zeggen. Ik zou zeggen, ga gewoon voor wat goed voor je voelt, zonder je onder druk te voelen in zogenaamde maatschappelijke hokjes...
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Marije »

Op zich ben ik t daar wel mee eens, maar als ik vroeger mijn haar los droeg werd mijn vrouw boos. Ik zag er dan, vooral van achter gezien, echt uit als een vrouw. Het moest altijd in een lage paardenstaart.

Sinds mijn transitie heb ik ook een pony en highlights maar draag het nog best regelmatig in een lage staart. Lekker gemakkelijk.

Andersom gold inderdaad dat ik aan het begin van mijn transitie met goed fatsoen geen jurken en rokken kon dragen... geen gezicht... pas sinds de hrt en de veranderingen in vetverdeling "kan het" en voelt het ook fantastisch en niet vreemd.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Esther Luna »

Tess_ schreef: 08 jul 2023, 19:31 Ik denk dat je dat niet wilt horen, maar lang haar is niet synoniem met vrouwelijk zijn of er vrouwelijk uitzien; wat hetzelfde is voor kleding. Sommige transvrouwen denken daar anders over, maar elke cis-vrouw zou heel andere dingen zeggen. Ik zou zeggen, ga gewoon voor wat goed voor je voelt, zonder je onder druk te voelen in zogenaamde maatschappelijke hokjes...
Vrouwelijkheid zit van binnen, dat klopt. Maar hoe iemand zich voelt straalt af op de buitenkant. Het lijkt me gewoon leuk om lange haren te hebben waar je een mooi kapsel mee kunt maken, en ja ook als symbool van het openbaren wie ik ben. 🙂 Dit soort aanpassingen helpt ook goed om de wachttijd door te komen, omdat er al iets aan het veranderen is.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Haar laten groeien - hoe moet dat?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het is destijds, lang voor mijn officiele transitie, het eerste geweest wat ik heb gedaan, haar laten groeien en naar een dameskapper gaan om er model in te laten knippen.
Irene