Rikkie Kolle wint als eerste trans vrouw de titel Miss Nederland

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Rikkie Kolle wint als eerste trans vrouw de titel Miss Nederland

Bericht door Dawn »

Rikkie Kolle wint als eerste trans vrouw de titel Miss Nederland

NOS 15:38

https://nos.nl/artikel/2482139-rikkie-k ... -nederland

De 22-jarige Rikkie Kolle is verkozen tot Miss Nederland 2023. Ze is daarmee de eerste transgender vrouw die deze titel behaalt.

Kolle is in de Nederlandse modellenwereld geen onbekend gezicht. Ze deed in 2018 ook al mee aan het televisieprogramma Holland's Next Top Model. Daarin bereikte ze uiteindelijk de finale. Ze was de tweede transgender vrouw die aan het programma meedeed: in 2015 won Loiza Lamers het programma.

De jury van Miss Nederland zegt dat Kolle tijdens de hele show gestraald heeft en de meeste progressie van alle missen heeft doorgemaakt in het traject dat daarnaartoe leidde. De kandidates voor Miss Nederland hebben van tevoren een trainingstraject doorlopen waarbij ze onder meer naar Curaçao gingen.

Naast de gebruikelijke felicitaties zijn er op sociale media ook transfobe commentaren te lezen. "Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het mij helemaal niets doet", zei Kolle vorig jaar al over dat soort reacties in een interview met Robbert Rodenburg.

En ook op de site van Miss Nederland schrijft zij dat zij als geen ander weet "hoe het is om je alleen te voelen en niet omringd te zijn door alleen maar positieve gedachtes". Ze stelt dat ze inmiddels sterker in haar schoenen staat en zich wil inzetten "voor alle kleine Rikkie's die te maken krijgen met afwijzing uit hun familie, hun transitie naar de persoon die zij verlangen te zijn".

Tweede trans vrouw bij Miss Universe

Kolle mag een jaar lang de titel Miss Nederland voeren en doet mee aan de verkiezing van Miss Universe in El Salvador. Ze is de tweede transgender vrouw die deelneemt aan de internationale verkiezing. Het Spaanse model Angela Ponce kwam in 2018 voor haar land uit in de finale.

"Zij heeft een ijzersterk verhaal met een duidelijke missie", werd door de jury gezegd tijdens de finale. "De jury is ervan overtuigd dat de organisatie (van Miss Nederland, red.) met veel plezier met deze jonge vrouw gaat samenwerken."
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Rikkie Kolle wint als eerste trans vrouw de titel Miss Nederland

Bericht door Marije »

Echt fantastisch. Misschien is er hoop. Wellicht maak ik de dag nog mee dat ze gewoon vrouw wordt genoemd in de krant.

Anyway. Op LinkedIn reageerde iemand waarmee ik geconnect was minder positief dus die heb ik eraf geknikkerd.

Voorlopig moet er blijkbaar gevochten worden.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Gea
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 dec 2022, 18:49
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Rikkie Kolle wint als eerste trans vrouw de titel Miss Nederland

Bericht door Gea »

Zeker fantastisch en een terechte Miss.
Hoop uiteindelijk dat dit een positieve stap naar acceptatie mag zijn.
Inderdaad jammer van die negatieve reacties ook op insta.
Vrouw is gewoon vrouw transgender of niet.
Dus ik blijf de hoop houden.
❤️❤️
Het is mooi als je jezelf mag zijn.
Het is mooier als je jezelf kunt zijn.
:hbeat: :hbeat: :hbeat: