Tegemoetkoming transgenderwet

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Mr.X »

Ik kaart het hier nog maar eens aan, want geen idee of mensen hiervan weten. Ik zelf weet het ook maar sinds een aantal weken, dus vandaar.
Je kunt als je voor 1 juli 2014 je geboorteakte hebt laten wijzigen een vergoeding krijgen van 5000 euro. Er zijn ook mogelijkheden als dat na 1 juli 2014 was, en je wel al was begonnen met het traject, maar 1-2 jaar later je akte liet aanpassen.

Losstaand van het feit dat de 5k wel of niet dekkend is voor het leed dat een erg crude wet tot stand heeft gebracht (daar is wel een topic te vinden op het forum), is het financieel misschien eens een meevaller voor sommigen. Je kan het aanvragen tot 18 oktober 2023.

Je kunt het aanvragen via: https://www.dus-i.nl/subsidies/tegemoet ... d-geslacht

Heeft hier iemand al gebruik gemaakt hiervan?
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Danielle »

Ik heb het gedaan. Het is een kwestie van papieren verzamelen, inscannen/foto's maken en de aanvraag indienen. Week of wat later krijg je een brief van de Minister van Rechtsbescherming met excuses en 5014 euro op je rekening gestort. 14 euro voor dat gewaarmerkt uitreksel uit het geboorteregister, die aanvraagkosten vergoeden ze dan ook.

Wat ik nog steeds raar vind aan de uitvoering: je moet dat gewaarmerkte uitreksel hebben. Dat komt op speciaal papier met 14 echtheidskenmerken, en stempels van de gemeente. Is echt officieel en niet zomaar te vervalsen. En dan zeggen ze vervolgens: maak maar effies een foto met je telefoon ervan, dat is wel voldoende. :roll:
Mijn transitieblog: Fading Gender
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Fay Ola di jee »

Geen id hoe ingewikkeld het was voor 2014,maar 5k is denk ik bij iedereen wel welkom.

Je kunt het zien als een soort schadevergoeding voor het gesodemieter waar je in je hele traject mee te maken krijgt
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door San(ne) »

Fay Ola di jee schreef: 24 jul 2023, 11:13 Geen id hoe ingewikkeld het was voor 2014,maar 5k is denk ik bij iedereen wel welkom.

Je kunt het zien als een soort schadevergoeding voor het gesodemieter waar je in je hele traject mee te maken krijgt
Het gaat niet om hoe ingewikkeld het bureaucratisch gezien was vóór 2014. Deze tegemoetkoming is in het leven geroepen, omdat trans mensen die de M/V op hun paspoort wilden aanpassen verplicht gesteriliseerd moesten worden.
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Fay Ola di jee »

Dank voor de aanvulling, dat is bizar, en 5 k betekent dan niets
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Andastre »

Ik heb alles in Juni vorig jaar opgestuurd net iets meer dan een maand later stond het geld op mijn rekening.

Maar in weze is het natuurlijk een schijntje voor wat ze van je vroegen, na je srs was je toch in weze al steriel
maar dit wist iedereen van te voren, ik heb in 2021 nog even kort contact gehad met iemand van D66 die achter die
vergoeding aanzat in de tweede kamer en die was er destijds ook mee bezig om het bedrag eventueel nog te verhogen.

Ik kreeg deze reactie des destijds terug van haar.

-------------------------

De minister stuurde twee dagen geleden een brief dat hij de regeling in gang wil gaan zetten. Aanvragen zouden dan vanaf oktober kunnen worden ingestuurd.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-personen

Meerdere Kamerleden, waaronder ik, hebben gevraagd om eerst hierover te praten voordat het voorstel van kracht wordt. Er zijn namelijk nogal wat bezwaren, zoals: lage vergoeding en sommige gedupeerden vallen buiten de boot.

Ik kan op dit moment nog niet zeggen of en wanneer dat debat komt. Ik zal er nog wat haast achter proberen te zetten.

Met vriendelijke groet,
Lisa van Ginneken

Kamerlid D66, Tweede Kamer der Staten-Generaal
Woordvoerder Digitale Zaken (ICT, Digitale overheid, Cybersecurity, Privacy), Inlichtingendiensten, Mededinging, Identiteit en Persoons- en Familierecht

-----------------------

De kans is klein maar het bedrag zou best nog wel is hoger kunnen komen met de tijd.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 973
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Danielle »

Ga daar maar niet vanuit. €5000 is het standaard we fucked up tarief van de overheid. Zelfde tarief wordt gehanteerd voor mensen die mishandeld zijn in de jeugdzorg en turnsters die met grensoverschrijdend gedrag van trainers te maken hebben gekregen.

Buiten dat standaard tarief is de kamer het op dit moment niet erg gunstig gezind voor onze doelgroep. Zie ook de moeite die er nu is met de herziening van de transgenderwet.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Tegemoetkoming transgenderwet

Bericht door Andastre »

IK ga ook nergens vanuit, reken nergens op en maak me zeker geen ilusies, maar er is altijd een kans de toekomst is nog ongeschreven.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)