Boek voor ouders van genderdiverse mensen:

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Dieske
Gast

Boek voor ouders van genderdiverse mensen:

Bericht door Dieske »

Beste genderdiverse mensen en hun naasten,

Waarom dit bericht?
Samen met twee andere schrijvers werk ik aan een boek voor ouders van genderdiverse mensen. Ouders kunnen het vaak moeilijk hebben met de genderdiversiteit van hun kind om allerlei verschillende redenen. Er is vaak weinig hulp voor hen, terwijl wij denken dat goede informatie en steun zowel voor de ouders als voor een genderdivers kind zelf erg prettig kan zijn. Wij willen een boek schrijven met informatie over alles waar je als familielid mee te maken hebt. Dit doen we door te schrijven over wetenschap en experts te interviewen. Daarnaast willen we ook ouders aan het woord laten. Ouders kunnen zelf namelijk het beste vertellen over hun ervaringen met een genderdivers kind.

Wie kunnen we interviewen?
We hebben al veel ouders en transgender personen geïnterviewd. De meesten zijn echter hoogopgeleid, wit en accepterend naar elkaar. Wij willen een boek schrijven voor àlle ouders, dus we zoeken vooral mensen waarbij niet alles op rolletjes loopt. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Ouders die (voorheen) skeptisch waren tegenover de transitie van hun kind
  • Ouders die vanuit hun religieuze of culturele achtergrond hun eigen uitdagingen hebben (gehad) in dit proces
  • Genderdiverse kinderen (alle leeftijden) die geen contact meer hebben met (een van) hun ouders en willen vertellen hoe dit is gelopen
Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: hoe kan je in contact blijven met elkaar, ook als je het niet met elkaar eens bent? Hoe zorg je ervoor dat je elkaar beter begrijpt?

Vergoeding
Het interview duurt ongeveer een uur. Voor mensen die in een moeilijke financiële situatie zitten, hebben we een VVV-bon of boodschappenbon van 20 euro beschikbaar (1 bon per gezin).

Wie zijn wij?
We schrijven het boek met z'n 3-en:
  • mijn naam is Dieske, ik werk als psycholoog in de genderzorg. Ik doe veel van de interviews en heb een medische achtergrond.
  • Eline is schrijfster en heeft twee zonen die transgender zijn. Zij doet samen met mij de interviews met ouders en kinderen.
  • Janine heeft 4 kinderen en is ook psycholoog in de genderzorg. Janine is veel bezig met de wetenschappelijke kant van het boek.
Doe je mee?
Wil je mee doen aan een interview? Of heb je vragen? Mail dan naar [email protected]
Het helpt ons als je vast iets over je zelf vertelt, zoals hoe je heet, hoe oud je bent, zaken die jij en/of je ouder moeilijk vinden rondom de genderdiversiteit. Je kan dit bericht ook doorsturen naar je ouders.
Je zult alles wat gepubliceerd wordt eerst zelf te lezen krijgen en verhalen mogen ook anoniem verteld worden. Interviews met ouders en (hun) kinderen zullen los van elkaar plaats vinden, tenzij jullie graag samen geïnterviewd worden.
Let op: het kan zijn dat we geen gebruik maken van je aanbod. We kunnen helaas niet alle verhalen vertellen. We proberen een selectie te maken die zo veel mogelijk verschillende verhalen laat zien.

Met vriendelijke groet,

Dieske van Reemst