Finasteride of spironolactone

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Finasteride of spironolactone

Bericht door Esther Luna »

Hoi allemaal!

Ik heb besloten om alvast te beginnen met hormonen via GenderGP. En twijfel over welke hormoonblokker de beste keuze is.

GenderGP schrijft standaard finasteride voor als blokker. Dat vermindert de effecten van testosteron maar niet de testosteron zelf. In de VS lijkt iedereen daarentegen spironolactone te gebruiken, met het idee dat testosteron sterker is dan oestrogeen en je de testo dus goed moet blokkeren voordat de oestrogeen werkt.
Het argument voor finasteride is dat het veiliger is en dat je gewoon geduld moet hebben omdat je lichaam vanzelf minder testosteron aanmaakt als de zaadballen krimpen door de oestrogenen.

Heeft iemand van jullie een transitie doorlopen met alleen finasteride als blokker? Werkte dat, of verdoe ik mijn tijd met een lage dosis oestrogeen zonder directe hormoonblokker?
Sophie88
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:39
Gender: Vrouw
Locatie: Den Haag

Re: Finasteride of spironolactone

Bericht door Sophie88 »

Ik ben destijds begonnen met hormonen via GenderGP maar heb geen Finasteride gehad, maar Pamorelin.
28-6-21: Verwijzing VUmc.
8-12-21: Verwijzing Radboud UMC en BuroJIJ.
10-1-22: Intake BuroJIJ.
Jan 22: Cryopreservatie.
4-3-22: Start HRT via GenderGP.
7-3-22: Deskundigenverklaring via Genderclinic.
15-8-22: Overname HRT door Genderclinic.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Finasteride of spironolactone

Bericht door Frederieke »

Sophie88 schreef: 31 jul 2023, 11:21 Ik ben destijds begonnen met hormonen via GenderGP maar heb geen Finasteride gehad, maar Pamorelin.
Dat klinkt mij veel logischer. Finasteride kan gewoon via de huisarts. Elke huisarts mag dat voorschrijven, valt niet onder HRT.

Belangrijk verschil: finasteride moet je altijd volledig zelf betalen, Pamorelin (of decapeptyl) valt onder het geneesmiddelen vergoeding systeem en wordt dus volledig vergoed zodra je het eigen risico hebt opgebruikt.

Groetjes, Frederieke.
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Re: Finasteride of spironolactone

Bericht door Esther Luna »

Pamorelin (met de stof triptoreline) is een puberteitsremmer, dus waarschijnlijk waren jullie best jong toen de medische transitie begon.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een andere optie als blokker: cyprotonide.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Finasteride of spironolactone

Bericht door Marije »

Ik was 45 toen ik aan de HRT ging en kreeg triptoreline. Het deed wat 't moest doen maar na de SRS doet mijn lichaam het veel beter op de E.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Finasteride of spironolactone

Bericht door Annabel »

Triptoreline wordt verkocht onder de handelsnaam Pamorelin of Decapeptyl, en je hebt versies van 1 maand, 3 maanden, en zelfs 6 maanden. Omdat het in een spier wordt ingespoten, zal het gedurende die tijd een stofje loslaten.

In moeilijke taal: bron
Triptoreline is een synthetisch decapeptide en een analogon van gonadotrofine releasing hormone (GnRH). GnRH is een decapeptide, dat wordt gesynthetiseerd in de hypothalamus en dat de biosynthese en afgifte van de gonadotrofines LH (luteïniserend hormoon) en FSH (follikelstimulerend hormoon) door de hypofyse reguleert. Triptoreline zet de hypofyse sterker tot afgifte van LH en FSH aan dan een overeenkomstige dosis gonadoreline, terwijl de werkingsduur langer is. De verhoging van de LH en FSH spiegels zal aanvankelijk leiden tot stijging van serumtestosteronconcentraties bij mannen of serumoestrogeenconcentraties bij vrouwen. Langdurige toediening van een GnRH agonist resulteert in een remming van de afgifte van LH en FSH door de hypofyse. Deze remming leidt tot een reductie van de steroïdogenese, waardoor de serum estradiolconcentratie bij vrouwen en de serum testosteronconcentratie bij mannen zal dalen tot op het niveau van respectievelijk de menopauze of castratie, dus een hypogonadotrofe hypogonadale toestand. Bij kinderen met pubertas praecox zal de oestradiolconcentratie of testosteronconcentratie dalen tot een pre-puberteitsniveau. Plasma DHEAS (dihydroepiandrosteendion sulfaat) concentraties worden niet beïnvloed.
Simpel gezegd, puberteitsremmers en 'blokkers' zijn hetzelfde. Het zorgt er voor dat er te veel van iets wordt aangemaakt zodat dat kleine ding ergens in je hersenen er moe van wordt en het even opgeeft wat uiteindelijk resulteert in minder natuurlijk geproduceerd testosteron of minder natuurlijk geproduceerd estradiol.

Houdt er overigens rekening mee dat spironolacton (ook) een kaliumsparende diuretica is (een plaspil/bloeddruk regulatie) dus niet voor iedereen geschikt is.
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Re: Finasteride of spironolactone

Bericht door Esther Luna »

Bedankt voor de info Annabel, weer wat geleerd! Het verlamt eigenlijk je hormoonaanmaak zodat de estradiol minder gehinderd wordt door natuurlijke hormonen als ik het goed begrijp. Ik ben triptoreline nergens op Reddit ofzo tegengekomen. Maar voor mij is het vooralsnog geen optie als het door een echte dokter in de spier moet worden ingespoten, ik ga niet rotzooien met naalden. Voorlopig moet ik het zelf doen met een beetje hulp van GenderGP, maar als ik kijk naar hoe de communicatie tot dusver gaat verwacht ik daar weinig van. Het is eigenlijk gewoon een geautomatiseerd systeem om een recept waarbij niet veel fout (of goed) kan gaan te verkopen voor heel veel geld. Je moet het toch zelf uitzoeken als je niet het eerste half jaar wilt afwachten of de pillen überhaupt wat doen.

Spiro leek me inderdaad vervelend vanwege de diuretische werking, vooral als je na een aantal maanden in transitie niet meer goed weet naar welke WC je eigenlijk moet. :D En het kan je nieren aantasten, dat vind ik een onnodig risico. Ik heb daarom gekozen voor cyprotonine omdat je met een lage dosis je testosteron vrij snel naar beneden brengt en het door de lage dosering geen gevaar oplevert voor je vitale organen. Behalve als ik veel pech heb en een bloedprop krijg, maar dat kan met alle blokkers gebeuren en ik begin sowieso met een lage dosis estradiol.