Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was

Welk methode Estradiol type gebruik je nu (let op, alleen als je het echt gebruikt)?

Pil
11
21%
Pleister
17
33%
Gel
13
25%
Spray
7
13%
Injectie
3
6%
Anders
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 52

Gebruikersavatar
che7entl
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 feb 2022, 07:12
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Amerongen

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door che7entl »

Ik had eerst de pil gebruikt, en kreeg vorig jaar het advies gel of pleisters, en de laatste had ik in 2005 al slechte ervaringen mee. In augustus 2022 had ik een piek van 1612 nmol/L omdat ik nog een doosje pilletjes over had die ik in juli 2022 op heb gebruikt, en ze waren daar ontzettend van geschrokken, met het oog op trombose, (ik heb een trombose geschiedenis) en moest daar onmiddellijk mee stoppen, en mocht niet meer dan 1 pompje (lees 1,5) gel gebruiken. In oktober 2022 bij de bloedcontrole verder gestegen naar 2697 nmol/L, in januari 1119 nmol/L en na mijn orchiectomie in februari is het nu 76 pmol/L. Nu gebruik ik weer 2 pompjes pd. De laatste meting kan ook wel zo laag zijn, doordat ik ff een ontgiftingskuur heb gehad, omdat ik onder de 30BMI wilde komen, om dan op de wachtlijst voor vaginaplastiek te komen. Dat gaan ze in oktober nog weer ff meten.
ADONAI is my Light and Salvation; whom I need to fear? ADONAI is the Stronghold of my Life; of whom should I be afraid?
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Tess_ »

Ik begon 2,5 maand geleden met pleisters en geen blokker omdat ik het 3,5 dag kon 'vergeten' en dan gewoon een andere op mijn huid smeerde. Tot nu toe werkte dit maar ik had nogal wat last van plakkerigheid en het vinden van de juiste plek om het op te plakken. Ik denk dat ik in de eerste 6 weken ongeveer 12 pleisters ben kwijtgeraakt omdat ze eraf vielen of omdat ik er nog een plakband op deed die te sterk op mijn huid zat en resulteerde in verschillende kleine jeukende plekken. Ik probeerde alle verschillende plaatsen en kwam erachter dat de buik niet werkt, noch mijn bil, noch mijn bovenarmen. Wat werkt zijn mijn onderheupen, binnenste bovenbenen of armen. In het begin maakte ik de fout om een no-name tape te bestellen en niet Tegaderm. Drie weken geleden heb ik toen Opsite Flexifix wondfolie besteld en dat werkt gewoon enorm perfect.

Het enige dat ik nog steeds niet begrijp, is dat mijn recept uit Maasstad voor Systen-pleisters is, maar ik krijg altijd Sandoz en blijkbaar staan ze bekend om hun minder plakkerigheid. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik Systen krijg en niet Sandoz? De drogist vertelde me dat ze geen ander merk krijgen...
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Frederieke »

Tess_ schreef: 31 jul 2023, 11:58 Het enige dat ik nog steeds niet begrijp, is dat mijn recept uit Maasstad voor Systen-pleisters is, maar ik krijg altijd Sandoz en blijkbaar staan ze bekend om hun minder plakkerigheid. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik Systen krijg en niet Sandoz? De drogist vertelde me dat ze geen ander merk krijgen...
In principe kan dat niet. Het systeem in Nederland is dat het middel wordt vergoed en niet het specifieke merk, tenzij de arts toelicht waarom je specifiek dat merk nodig hebt. Dus de apotheek kan het goedkoopste merk kiezen met het medicijn dat je nodig hebt.
Het doel is hiermee de kosten van de gezondheidszorg laag te houden en het systeem dus betaalbaar.

FWIW, ik neem aan dat je de apotheek bedoelt en niet de drogist. Een drogist mag geen medicijnen op recept verstrekken.

Groetjes, Frederieke.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Frederieke »

Een ander ding is de levertijd. Door het systeem en de lage prijzen komt het relatief vaak voor dat bepaalde merken tijdelijk niet leverbaar zijn. Dat kan ook een reden zijn dat je een ander merk krijgt.
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Tess_ »

Frederieke schreef: 31 jul 2023, 12:54
Tess_ schreef: 31 jul 2023, 11:58 Het enige dat ik nog steeds niet begrijp, is dat mijn recept uit Maasstad voor Systen-pleisters is, maar ik krijg altijd Sandoz en blijkbaar staan ze bekend om hun minder plakkerigheid. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik Systen krijg en niet Sandoz? De drogist vertelde me dat ze geen ander merk krijgen...
In principe kan dat niet. Het systeem in Nederland is dat het middel wordt vergoed en niet het specifieke merk, tenzij de arts toelicht waarom je specifiek dat merk nodig hebt. Dus de apotheek kan het goedkoopste merk kiezen met het medicijn dat je nodig hebt.
Het doel is hiermee de kosten van de gezondheidszorg laag te houden en het systeem dus betaalbaar.

FWIW, ik neem aan dat je de apotheek bedoelt en niet de drogist. Een drogist mag geen medicijnen op recept verstrekken.

Groetjes, Frederieke.
Yep - lost in translation, ja ik bedoelde de apotheek
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Frederieke »

En natuurlijk geldt dat niemand je tegen houdt om de apotheek te vragen waarom je een ander merk krijgt.

Maar houd het vriendelijk want ze krijgen al genoeg boze reacties van ontevreden klanten en ze doen ook maar gewoon hun werk.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Emma »

Sandoz of Systen ligt vooral aan de apotheek zelf en je zorgverzekeraar, welke ze het liefst inkopen. Systen is namelijk in principe zelfs een cent goedkoper dan Sandoz:

https://www.medicijnkosten.nl/medicijn? ... 183127bd2d

Klik ook even op het linkje 'voorwaarden' in het groene vak, en zoek het op in je polis.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Saskia-Vince »

Wat mij opvalt is dat er maar 1 iemand estrogengenen geïnjecteerd krijgt.

Als ik het mag begrijpen van een reddit groep zijn injecties wel de meest veilige en effectieve vorm van hrt behandeling.

Zoals ik het begrijp zorgt dat estrogen injecties rechtstreeks in de bloefbaan er voor dat de vervrouwelijking sneller op gang komt en ook sneller voor resultaten zorgt.

Wat is de reden dat men hier niet injecteert?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Marije »

Omdat je injecties alleen "illegaal" via het buitenland kunt krijgen. Het wordt via de officiele instanties niet gedaan.

Volgens mij gaan injecties niet rechtstreeks in je bloed hoor... het is gewoon een van de manieren om het niet via de lever te laten gaan zoals bij orale toediening gebeurd.

Pleisters, spray en gel gaat ook niet via de lever. Rectale progesteron ook niet.

Nogmaals, geen expert... er zijn anderen die er veel meer verstand van hebben.

Ik ben 46, twee jaar in transitie... als ik naar foto's van twee jaar geleden kijk herken ik mezelf niet... vervrouwlijkt op en top inclusief een dikke reet en bovenbenen, dat kan prima zonder injecties. Kwestie van geluk (helaas).
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: Poll: Welk methode Estradiol type gebruik je nu?

Bericht door Saskia-Vince »

Marije schreef: 01 aug 2023, 08:28 Omdat je injecties alleen "illegaal" via het buitenland kunt krijgen. Het wordt via de officiele instanties niet gedaan.

Volgens mij gaan injecties niet rechtstreeks in je bloed hoor... het is gewoon een van de manieren om het niet via de lever te laten gaan zoals bij orale toediening gebeurd.

Pleisters, spray en gel gaat ook niet via de lever. Rectale progesteron ook niet.

Nogmaals, geen expert... er zijn anderen die er veel meer verstand van hebben.

Ik ben 46, twee jaar in transitie... als ik naar foto's van twee jaar geleden kijk herken ik mezelf niet... vervrouwlijkt op en top inclusief een dikke reet en bovenbenen, dat kan prima zonder injecties. Kwestie van geluk (helaas).
Oke dus de werking van de verschillende methoden blijft bijna het zelfde, alleen je moet er aanleg voor hebben om duidelijk te vervrouwelijken begrijp ik nu.

Ben zelf in de pubertijd niet echt duidelijk vermannelijkt, mijn lichaam is redelijk neutraal gebleven wel een behoorlijke lage brom stem en zeer lichte beharing en ook behoorlijk langzame gezichtsbeharing groei, ben zoals ik het zelf zie niet echt duidelijk man geworden tijdens de pubertijd , maar zekers ook geen vrouw.
Denk dat dit wel eens gunstig kan gaan zijn als de edocrinoloog de behandeling gaat beginnen om mij te vervrouwelijken in de toekomst.

Was dit misschien ook een beetje jou beeld Marije toen ze begonnen om jou te vervrouwelijken gezien je beschrijving hoe jij inmiddels bent vervrouwelijkt, want dat wil ik ook wel op zo'n tempo.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud