Privacy op een vragenlijst/enquête

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Camilla »

Heeft iemand ooit een vragenlijst/enquête gezien, op welke moet je verplicht je oude voornaam(en) of achternaam schrijven? Dat gaat meestal over zeer seriouze banen.
Never give up!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Irene_de_Vreede »

Bij enquetes kun je invullen wat je maar wilt. Bij officiele papieren moet je je officiele namen invullen. Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar je oude naam gebruik je nooit meer normaal gesproken.
Irene
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Camilla »

Irene_de_Vreede schreef: 27 jul 2023, 20:02 Bij enquetes kun je invullen wat je maar wilt. Bij officiele papieren moet je je officiele namen invullen. Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar je oude naam gebruik je nooit meer normaal gesproken.
Natuurlijk, nooit, maar bijvoorbeeld tijdens solicitatiegesperekken bij sommige serieuze bedrijven theoretisch kunnen ze vragen om oude namen in te vullen als het van toepassing is. Theoretisch. En mijn vraag is of iemand ooit oude gegevens moest laten zien (dat doe ik, hopelijk, nooit in mijn leven, want ik wil niet bij de politie of als een militair werken :wship: )
Never give up!
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Dawn »

Als je nieuwe gegevens wettelijk zijn vastgelegd is er geen noodzaak voor de politie om je oude gegevens te vragen, tenzij je overtredingen/misdrijven pleegt onder je oude identiteit/uiterlijk. Daar moet dan ook een gerede aanleiding/vermoeden zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Marije »

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat wanneer je algemeen directeur wilt worden bij de AIVD dat ze je dusdanig doorlichten dat een transitie wordt ontdekt maar dat zal niet gaan met een vragenlijstje...

Ik heb sinds mijn transitie al best leuke posities mogen vervullen bij hele grote multinationals en daarbij ben ik behoorlijk doorgelicht omdat ik vaak toegang krijg tot hele vertrouwlijke gegevens. Er is mij nog nooit naar mijn deadnames gevraagd.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Dawn »

Voor mijn laatste 3 werkgevers had ik een VOG(Verklaring Omtrent Gedrag) nodig. Niet de allerzwaarste, echter geen enkel probleem mee ervaren.
Ooit moest ik voor een calamiteit als toezichthouder milieu naar de werkgever waar ik mijn transitie doormaakte met helaas geen goede afloop. Toen heb ik mij laten bijstaan door een collega met als reden daar heb ik ooit gewerkt, en daarmee ook een getuige bij mij had dat ik mijn werk professioneel deed. Bij de poort moest ik mij legitimeren bij een oud collega die mij herkende echter gewoon mijn gegevens overnam van mijn toezichthouderspas met nieuwe namen.
Moet zeggen was voor mij spannend echter geen problemen ondervonden.

Met mijzelf heb ik de afspraak gemaakt dat als ik vanuit mijn werk chantabel zou worden ik mijn directeur / ministerie in ga lichten om dat te neutraliseren, en zo nodig ook aangifte ga doen. Als werknemer kan dat geanonimiseerd onder de vlag van de werkgever. Uiteraard hoop ik dat het nooit zo ver zal komen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Marije »

Ik heb daar wisselende ervaringen mee. Een paar keer ben ik botweg "geout" door iemand die van mijn verleden wist naar iemand die ik nog nooit had ontmoet. Daar kan ik echt boos over worden.

In andere situaties houden mensen keurig hun mond. Tot nu toe heb ik nog niet kunnen voorspellen wanneer het kwartje welke kant op valt.

Maarja, ik ben ook amper 2 jaar in transitie... naar mate de tijd vorderd hoop ik dat 't minder wordt en mensen het een beetje vergeten. Hoop doet leven.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Dawn »

Echt erg als iemand je out! Zat bij mij wel een jaar of 8 tussen dus misschien hielp dat, of gewoon geluk gehad.
Camilla
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 dec 2022, 00:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Camilla »

Bedant iedereen voor jullie reacties! Ik zou dit soort banen overslaan in mijn leven. Ik hoop dat een "complete background check with all names you ever used" komt er nooit in mijn leven. Mensen die mij kennen kunnen mij niet uiten, want eind dit jaar ga ik naar een ander land in Europa.

Gelukkig, heb ik ook geen diplomas op mijn oude naam. Toen ik naar Nederland kwam zeiden sommigen anti-trans haters tegen mij direct "Voor ons is het beter als je je naam niet wijzijgd totdat je de Nederlandse nationaliteit hebt en als je diplomas op je oude naam krijgd. We willen dat iedereen weet alles over jou"... Ik wist dat in werkelijkheid kan ik mijn naam als een buitenlander al na 1 jaar in het land wijzigen (uiteindelijk deed ik dat na 4 jaar), maar met studeren lukte dat in ieder geval niet.
Never give up!
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8028
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Privacy op een vragenlijst/enquête

Bericht door Emma »

Dat zie ik dan wel weer als een voordeel: ik ben zo out als het maar zijn kan, door alle dingen die ik er bij doe naast mijn werk. Als ik gewoon doorleef zoals ik nu doe ga ik nooit meer chantabel zijn. Niet dat ik op mijn werk te koop loop met mijn verleden, maar ik ga het niet uit de weg. Scheelt ook veel geroddel achter mijn rug. Dat heb ik al eens bij een ander meegemaakt.(link)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]