Waar komt je "nieuwe" naam vandaan??

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Waar komt je

Bericht door Evy1946 »

Mijn jongens naam was Edwin achternaam begon met Verr...
Evy vond ik mooi en past bij me kort en Krachtig.
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

Re: Waar komt je

Bericht door Willemijn »

Ronja, ik denk gelijk aan ronja de roversdochter. Mooie naam. De film is ook heel goed, stamt uit de jaren 70 a 80.

Offieel ben ik jongetje willem en ik wilde een nieuwe naam maar wel een die met een w zou beginnen, heel praktisch. Willem is ook van mijn 'en toen kwam willemijn. Past perfect.
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: Waar komt je

Bericht door Maartje-nb »

Wat een leuke vraag. Ik heb deze naam, omdat ik zo geheten had, als ik als meisje was geboren.
Ben heel blij met deze naam, had graag m’n hele leven zo geheten.
Grappig, laatst stond ik in de rij bij de kassa en een meisje die mij hielp en zag aan haar naambordje dat ze ook Maartje heet. En toen dacht ik: hee! Leuk, zo heet ik ook. En dat voelde echt als een heel diep “geworteld” gevoel. Vond ik zo tof om mee te maken en ik gebruik deze naam pas nog maar een paar jaar.
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Waar komt je

Bericht door Theunix »

Ik heb enkele namen geprobeerd. Daphne was daar 1 van, zo heb ik mijzelf ook voorgesteld op het Forum. Echter merkte vooral dat ik niet op die namen reageerde. Mijn oude naam is Theunis en met die naam was ik eigenlijk wel tevevreden mee. Echter de spelling stond mij niet aan, dus heb ik de s vervangen voor een x. Je spreek de x nog steeds uit als een s (net zoals de x van Texel). Nu klopt het helemaal :happy-jumpyellow:
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Waar komt je

Bericht door wolvster »

Ik vind het gewoon een mooie naam, haha!
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Waar komt je

Bericht door Josh »

Uit de bijbel
Betekenis Jahweh (of God) is mijn redder

Geen enkele connectie met mijn oude naam, wat ik erg fijn vind dat daar geen link naar toe is
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Gebruikersavatar
ThornTundra
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 mei 2023, 22:08
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/hun
Locatie: Gelderland

Re: Waar komt je

Bericht door ThornTundra »

Mijn roepnaam is Sav, wat een afkorting is van Savannah (mijn technisch gezien "deadname"). Zo wordt ik dan ook vrijwel nergens meer genoemd, en meestal achterhalen mensen ook niet waar mijn huidige naam vandaag komt, dus dat is perfect voor mij. Op mijn ID staat mijn originele naam nog steeds, maar dat vind ik niet zo erg. Misschien dat ik mijn doopnamen eens zal vervangen, echter.

De rede waarom ik niet voor een volledig andere naam ben gegaan is omdat ik, ondanks dat het een meisjesnaam is, altijd heel erg van mijn oude naam hield. Het is stoer, het heeft ook een stoere betekenis (letterlijk van "savanne", dus een droge vlakte), en het past bij mij. Ik werd hier en daar al Sav genoemd voor ik transitioneerde, en ik merkte dat ik mij daar onwijs comfortabel bij voelde. Het klonk origineel en ontzettend gender-neutraal. Dus ben ik mij bij anderen maar gaan voorstellen als Sav, en heb ik mijn familie gevraagd mij ook zo te addresseren. Dit was gelukkig geen moeilijke overgang voor ze. Voornaamwoorden is een ander verhaal.
Intake: 06/04/2022
Top surgery: 07/12/2022
T-date: 15/02/2023

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 496
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Waar komt je

Bericht door Dawn »

Mooie namen en bijbehorende toelichtingen dank voor het mogen lezen hiervan🤗
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Waar komt je

Bericht door Tess_ »

TESS

Huntress
from ancient Greek “thēráō/θηράω”
= to hunt
or “thēríon/θηρίον”
= wild animal

Harvester
from ancient Greek “therizo”
= to harvest

Summer
from ancient Greek “théros/θέρος”
Gebruikersavatar
Mareijn
Berichten: 160
Lid geworden op: 12 sep 2018, 12:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Waar komt je

Bericht door Mareijn »

Ik noemde mezelf al van kinds af aan Lieke, eigenlijk zonder andere reden dan dat ik dat een mooie naam vond die bij me paste. Alleen ben ik daarmee gestopt toen ik een relatie kreeg met mijn huidige partner omdat haar zus ook zo heet. Dat leek me nogal ongemakkelijk als ik ooit uit de kast zou komen.

Nu gebruik ik Marijn, eigenlijk omdat dat zowel een mannen- als vrouwennaam is en ik dit wel symbolisch vind ik een fase waarin ik heel erg twijfel over wie ik ben en wat ik voel en wil. Maar ik denk niet dat dat de naam is die ik aan zou houden als ik in transitie ga, ik heb er niet zo'n band mee. En eigenlijk ook nog niet echt met een andere 'echte' vrouwennaam, al denk ik dat dat wel beter bij me past. Dus ik ben nog lijstjes aan het maken
-- It takes both rain and sunshine to create a rainbow --