Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Dawn »

Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

NOS 2-8-2023 18:50

https://nos.nl/artikel/2485218-bij-grot ... uikelijker


Verlof van de baas om in alle rust van geslacht te veranderen. Van de vijf grootste werkgevers in Nederland bieden er inmiddels drie een gendertransitieverlof aan. Deze week maakte 's Nederlands grootste particuliere werkgever, Ahold Delhaize (130.000 werknemers), bekend buiten hun cao om tot 33 weken verlof te geven voor een gendertransitie, met behoud van salaris.

"Het nieuwe beleid bevat ook praktische tips voor collega's en managers om de juiste ondersteuning te kunnen bieden", aldus Ahold Delhaize. "We willen ons inzetten voor een diverse en inclusieve maatschappij. Dat start bij bewustwording en beleid bij en voor eigen medewerkers."

Grote werkgevers trekken vaker de kar als het gaat om het moderniseren van arbeidsvoorwaarden. De vraag is of kleinere werkgevers volgen en of het landelijk beleid wordt.

Transgender Netwerk is heel blij met de ontwikkeling. Voorzitter Remke Verdegem: "Een aantal grote bedrijven geven hiermee het goede voorbeeld. Het stelt mensen in staat in alle rust te herstellen en ze worden financieel gecompenseerd, en werkgevers zijn hierdoor minder geneigd om te discrimineren bij sollicitatieprocessen."
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Laura2021 »

Dit is een geweldige stap voorwaarts en zal zeker helpen bij de bewustwording voor gender incongruence en meer aandacht om de wachtlijsten weg te werken.
Groetjes Laura :hbeat:
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Frederieke »

Ik had het ook gelezen en aan de ene kant is het natuurlijk geweldig, maar ik vrees op dit moment ook wel een beetje voor scheve ogen. In de zin van: waarom voor transgenders wel en voor ... niet? (vul maar in)

Op dit moment zijn er mijns inziens teveel clubs die proberen stemmen of zieltjes te winnen over de ruggen van met name de LHBTI community.
En daarom ga ik liever voor onderhands zaken regelen.

Mijn werkgever heeft me volledig gesteund, ik krijg vrij voor alle bezoeken aan psycholoog, endocrinoloog, verpleegkundige, chirurgie. Na de SRS heb ik de eerste maanden volledig betaald verlof gehad en daarna halve dagen. Dus bij een fatsoenlijke werkgever kan het gewoon, zonder dat alles formeel is dichtgetimmerd.

Groetjes, Frederieke.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Marije »

Ik ben, denk ik, wel een voorstander van transitieverlof.

Het is fijn als je een goede functie hebt bij een groot bedrijf dat ze je steunen, maar als je achter de kassa werkt bij de kruidvat (zomaar een voorbeeld) wordt je er misschien gewoon uitgekiepert...

Ik heb alles zelf betaald, alles was onbetaald verlof en ik kan 't me veroorloven... geen klaagzang, maar niet iedereen heeft die luxe.

Waarmee zou het concureren? Het is hetzelfde als zwangerschapsverlof... ik zie mensen zonder baarmoeder daara ook niet tegen protesteren.

Die 33 weken klopt trouwens wel aardig... dat is wel zo ongeveer wat ik nodig heb gehad.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Josh
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 okt 2021, 15:23
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem
Locatie: Voorburg

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Josh »

Goede stap voorwaarts lijkt mij. Zo voorkom je extra stress voor de werknemer als die weet dat deze de ruimte krijgt om in alle rust de transitie te doen en niet bang hoeft te zijn om daardoor de baan te verliezen.

Ik heb ook denk ik de luxe dat ik een werkgever heb die mij de ruimte geeft (tot nu toe).
Nu werk ik vooral thuis en waren de gesprekken met de psycholoog (beeldbellen) en endocrinoloog dus makkelijk in te plannen.

Heb nog geen operaties gehad, dus dat moet nog blijken hoe dat gaat een dezer maanden.
11-10-21 Wachtlijst VUMC
2-12-21 Wachtlijst PsyTrans
17-2-22 Intake PsyTrans
8-3-22 Start PsyTrans
22-6-22 Afronding PsyTrans
14-9-22 Endocrinoloog
27-9-22 Intake van Loenen
24-10-22 Sustanon
09-05-23 Nebido
18-09-23 Mastectomie
19-3-24 Intake hysto
8-)
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Esther91 »

Wat is het voordeel van transitieverlof?

Genderdysforie is geclassificeerd als een chronische aandoening. Behandeling daarvoor is medisch noodzakelijk, derhalve dus ziekteverlof.

Het is zeker niet zo dat je hiervoor eigen verlofdagen moet opmaken.
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Theunix »

Esther91 schreef: 03 aug 2023, 14:51 Wat is het voordeel van transitieverlof?

Genderdysforie is geclassificeerd als een chronische aandoening. Behandeling daarvoor is medisch noodzakelijk, derhalve dus ziekteverlof.

Het is zeker niet zo dat je hiervoor eigen verlofdagen moet opmaken.
Een paar voorbeelden van het voordeel van tranistieverlof :D :
  • Het steunt de werknemer, het geeft bijvoorbeeld rust in al een toch vaak heftige tijd. Het is goed om te weten dat er een regeling is om in transitie te gaan zonder het verlies van inkomen. Een werkgever kan hierbij baat hebben zodat de kans dat de werknemer voor een langere tijd uitvalt kleiner is.
  • Het verzuim word niet geregristreerd als ziekteverzuim. Dit gebeurt wel als je je ziekmeld. Bij een te hoog ziekte verzuim kan dit gevolgen hebben voor een eventuele contract verlening of promotie bijvoorbeeld. Daarnaast is genderdysforie in mijn ogen geen ziekte.
  • Het verstevigd de arbeidspositie van transgender personen. Werkgevers zijn eerder geneigd om transgenders personen wel aan te nemen als bijvoorbeeld het verlof collectief gergeld is. De werkgever draait dan niet voor alle kosten op bijvoorbeeld. Ik zelf ben dan ook voor een landelijke transitieverlof. De oplossing van de Gemeente Utrecht die het transitieverlof onder bijzonderverlof laatvallen zoals het rouw en (mantel)zorg vind ik ook intressant.
Eventueel is dit rapportje ook intressant van een onderzoek in opdracht van Ministerie van OCW betreft de arbeidsmarkt positie van transpersonen.
https://open.overheid.nl/documenten/ron ... cfd5d3/pdf
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Esther91 »

Vanuit medisch oogpunt is het toch echt wel een ziekte hoor (Zie ICD). Als het geen ziekte was (met gevolgen) dan hoef je ook niet aan te kloppen bij je ziektekostenverzekeraar voor de behandeling.

Maar ik blijf erbij dat het weinig verschil maakt voor de "transgender". Iemand die net in dienst is en binnen no time gebruik maakt van zwangerschap verlof maakt net zo'n slechte indruk als iemand die gebruik maakt van transitieverlof.

Dat het uiteindelijk niet als ziekteverlof genoteerd staat mag ook niets uitmaken. Het enige verschil voor werkgevers dat het geld uit een ander potje komt.
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Bij grote werkgevers is betaald verlof voor gendertransitie steeds gebruikelijker

Bericht door Marije »

Voor jou is het misschien geen verschil, maar voor je werkgever wel. Ik heb een bedrijf gehad met personeel, als iemand met zwangerschapsverlof ging werd het salaris direct doorbetaald door het UWV, je kunt iemand inhuren ter vervanging. Die persoon hoeft ook niet naar de bedrijfsarts.

Als iemand zich ziekmeld moet je dat als werkgever doorbetalen, tenzij je hele dure verzekeringen afsluit. Je moet die persoon ook naar een bedrijfsarts sturen en een reintegratieplan opstellen.

Echt, het zijn twee totaal verschillende dingen.

Mensen die zwanger zijn krijgen ook zorg betaald door de verzekering. Zwanger zijn is geen ziekte. Genderdysforie zou in alle opzichten op dezelfde manier moeten worden behandeld.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: