Maar in iets andere vorm, doet me dit wel denken aan de discussie van het ziekenfonds en particuliere verzekeringen, welke in 2006 zijn afgeschaft om ons (ahum) geweldige huidige zorgstelsel gebaseerd op 'marktwerking' op te richten. Andersom was er dan dus deze discussie:
Moeten we terug naar het ziekenfonds?
Een (sociaal) zorgstelsel moet nou eenmaal werken voor de massa. En de massa heeft niet veel geld.Voorstanders van de huidige zorgverzekeringswet vinden dat we meer tijd moeten nemen om het nieuwe systeem te perfectioneren. Zij wijzen erop dat het ziekenfonds niet langer houdbaar was. Het systeem van de ziekenfondsverzekering en de particuliere verzekering die was gebonden aan een inkomensgrens zou leiden tot tweedeling in de zorg en ongelijke behandeling van zieken. Particulier verzekerden zouden voorrang hebben in de zorg ten koste van de mensen in het ziekenfonds. Mensen die particulier verzekerd waren, klaagden vaak over de hoge opslagen die ze moesten betalen. Het systeem werd in 2006 afgeschaft.
Over de NHS; hier zijn het vaak dezelfde artsen die zowel in de NHS als particulier werken, met verschillende wachttijden. De gemiddelde wachttijd voor een publieke gender kliniek is 6 jaar, maar een privé endocrinoloog is te regelen in maanden. Dit zijn echter vaak dezelfde artsen, die dus 1 dag per week privé werkt. Dit komt o.a. doordat de NHS onbetaalbaar is geworden en dus moet er aan alle kanten worden bezuinigd, net zoals in Nederland overigens. Met de NHS kun je als ingezetene gratis gebruik maken van de zorg en je hebt de optie om je particulier te verzekeren voor veelal hetzelfde bedrag dat je in Nederland betaald aan een zorgverzekering.
Maar met de privé kliniek is niet meer capaciteit gecreëerd. Want een ander heel hardnekkig probleem in de zorg is het personeel vinden!
Hierbij moet ik wel melden (en ik heb dit al meerdere malen op het forum gedaan, maar wordt nooit gelezen denk ik), is er zoiets als een omzetplafond en dat is natuurlijk wel heel schadelijk als er enorme wachttijden zijn. Hier kan het dus zo zijn dat die onbenutte zorg die niet ingekocht is, te besteden aan 'de hoogste bieder'.
Overigens met de kennis die ik nu heb van de genderwereld zou ik (net zoals Marije zegt) ook binnen 1.5 jaar van intake tot SRS kunnen, het is nog steeds mogelijk, zelfs in het huidige systeem. Hierbij is het wel belangrijk dat je assertief bent en verder kijkt dan de UMCs