finasteride ervaringen

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

finasteride ervaringen

Bericht door Willemijn »

Ik ben een transvrouw die geen operetie wil maar toch wil vervrouwlelijken. Omdat ik denk aan hrt met finasteride zou ik graag ervaringen horen van transvrouwen die dit ook gebruiken.
Enkel finasteride of in combinatie met oestrogeen, wat is de invloed?
met groet van willemijn.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: finasteride ervaringen

Bericht door Frederieke »

Willemijn schreef: 21 aug 2023, 17:00 Ik ben een transvrouw die geen operetie wil maar toch wil vervrouwlelijken. Omdat ik denk aan hrt met finasteride zou ik graag ervaringen horen van transvrouwen die dit ook gebruiken.
Enkel finasteride of in combinatie met oestrogeen, wat is de invloed?
met groet van willemijn.
Finasteride kan gewoon via de huisarts. Elke huisarts mag dat voorschrijven, valt niet onder HRT.

Let op, finasteride moet je altijd volledig zelf betalen, het valt onder het geneesmiddelen vergoeding systeem en wordt dus niet vergoed.

Oestrogeen kom je niet zomaar aan, maar weinigen willen dat voorschrijven.
Willemijn
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 apr 2023, 22:39
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: flevoland

Re: finasteride ervaringen

Bericht door Willemijn »

Bedankt frederieke.
Maar wat ik benieuwd naar ben zijn ervaringen van mensen die finasteride gebruiken. Bv lichamelijke veranderingen, borst groei enz.
Lise
Berichten: 629
Lid geworden op: 23 dec 2013, 00:25
Gender: Onzeker
Locatie: Utrecht

Re: finasteride ervaringen

Bericht door Lise »

Finasteride wordt door miljoenen mannen wereldwijd geslikt tegen haarverlies. Vervrouwelijking is een zeldzame bijwerking. Je slikt het tegen haarverlies, afgezien daarvan kan je echt nergens op rekenen.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: finasteride ervaringen

Bericht door Frederieke »

Lise schreef: 24 aug 2023, 14:45 Finasteride wordt door miljoenen mannen wereldwijd geslikt tegen haarverlies. Vervrouwelijking is een zeldzame bijwerking. Je slikt het tegen haarverlies, afgezien daarvan kan je echt nergens op rekenen.
Exact. Ik heb het bijna twee jaar gebruikt in combinatie met Minoxidil, op voorschrift van de huisarts, na overleg met de dermatoloog. Qua vervrouwelijking en borstvorming doet het hoegenaamd niets. Het is dan ook geen HRT.

Vandaar dat mijn huisarts dat zonder enig probleem wilde voorschrijven. Vergeet dat maar met hormonen.
Gebruikersavatar
Eva89
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 feb 2022, 22:47
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: finasteride ervaringen

Bericht door Eva89 »

Ik kreeg er milde borstgroei van en het had wat effect op m’n lichaamshaar!
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: finasteride ervaringen

Bericht door Frederieke »

Willemijn schreef: 24 aug 2023, 14:38 Bedankt frederieke.
Maar wat ik benieuwd naar ben zijn ervaringen van mensen die finasteride gebruiken. Bv lichamelijke veranderingen, borst groei enz.
En dat heb ik dus gedaan. Nogmaals,het doet hoegenaamd niets qua vervrouwelijking.

Meer informatie op https://www.farmacotherapeutischkompas. ... _alopecia_
Gebruikersavatar
ElisabethT
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2022, 09:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: finasteride ervaringen

Bericht door ElisabethT »

Ik gebruik al jaren finasteride. Zonder oestrogenen. En het doet niet veel met vervrouwelijking. Ik zat eerst op 1 mg en ben later naar 5mg/dag gegaan.
Mijn vrouw zegt dat ik al borst ontwikkeling heb, maar dat zie ik zelf helemaal niet. Ook is mijn lichaamsbeharing niet veranderd. Wel is mijn libido nul. Waar ik geen problemen mee heb, maar mijn vrouw wel. Zij is er stellig van overtuigd dat de finasteride er voor zorgt dat mijn genderdysforie intenser is en dat ik ook meer depressief en moe ben. Dat denk ik zelf niet. Ik ben moe door mijn burnout en dat herstel is nog wat wisselend. En mijn genderdysforie is altijd al wat wisselend in intensiteit.
Ik ben wel veel afgevallen (dieet en sporten) en daardoor schijn ik er jonger en vrouwelijker uit te zien. Of de finasteride daar aan heeft bijgedragen is de vraag…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
_sanne_
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 mar 2022, 01:45
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Utrecht

Re: finasteride ervaringen

Bericht door _sanne_ »

Nadat ik op Curaçao een jaar minoxidil gebruikt had (en daar heel veel nieuwe haartjes, die helaas nooit het cellus stadium verlieten, op een paar na die doorzichtig waren, van had gekregen) kreeg ik hier in Nederland in plaats daarvan finasteride. Ik raakte alle vellus haartjes weer kwijt. Ik merkte er verder vrij weinig van. Inmiddels heb ik mijn orchiectomie achter de rug, dus is DHT geen probleem meer.

Want dat doet finasteride; het blokkeert DHT. Dat is een vorm van testosteron en de vorm die voornamelijk verantwoordelijk is voor androgenetische alopecie. Je "gewone" T ondervindt er nauwelijks invloed van, en het geeft je al helemaal geen E. Gynaecomastie hoef je dan ook echt niet te verwachten van finasteride (en dat is de "borstvorming" die in combinatie met hormoontherapie gericht op cis mannen voorkomt. Het is anders dan de borstvorming die wij krijgen van E.)