Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Gevoelens die je met de wereld deelt
PlanetX3452
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2023, 18:22
Gender: Man

Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door PlanetX3452 »

Hoi lieve mensen,
Ik heb enorm de behoefte om even een stuk uit te typen over mijzelf want ik ben op zoek naar antwoorden. Vanaf toen ik 12 was begon ik een gevoel te krijgen wat anders was dan normaal maar ik kon absoluut niet in woorden uitdrukken wat dit precies betekende. Gedurende mijn kindertijd heb ik behoorlijke sociale angsten ervaren en zat ik helemaal in mijn eigen wereld. Het lijkt erop alsof ik ermee geboren ben. Ik was ook verlegen en heel stil. Ik was altijd erg braaf en vaak te lief. Kon bijna niet boos worden. Nu ik 30 ben heb ik nog steeds moeite met mijn gebied op expressie, intimiteit en sociale angsten. Ik heb mijzelf aan geleerd mijn emoties en gevoel altijd weg te stoppen, te negeren of te onderdrukken. Ik cijferde mijzelf weg en niemand mocht mij zien. Ik heb te lang verstoppertje gespeeld. Volgens mijn ouders heb ik de puberteit overgeslagen want ik vertoonde helemaal geen vervelend gedrag. Toen ik 16 was geworden werd ik verliefd op een jongen. Toen dacht ik oh is dat het dus? Hierdoor heb ik jaren lang geworsteld met mijn mogelijke geaardheid. Heel veel jaren heeft het geduurd voordat ik erover kon praten. Want wat zullen de anderen daar wel niet van denken? Ik heb altijd naar anderen geluisterd en NOOIT naar mijzelf. Nu heb ik met het zijn van biseksueel daar eindelijk enige vrede mee gevonden maar mijn vrouwelijke gevoelens worden sterker. De behoefte om mijzelf te verkleden word sterker. Nu merk ik alleen dat ik de laatste tijd erg aan het verbitteren ben. Ik geef veel minder om anderen en voel mijzelf daardoor ook slechter. Ik heb een burnout, dit doordat ik veel stress situaties ervaar. Mogelijke oorzaken zijn in mijn beleving: mijn werk, jaren lang sociale en intimiteit angsten met als gevolg sociale isolatie, worstelingen en twijfels over mijn mogelijk anders zijn. Moet ik nou een vrouw vinden die mijn vrouwelijke eigenschappen volledig accepteerd of moet ik een man kiezen? of moet ik mijzelf echt in een andere sociale rol zetten door bijvoorbeeld transvrouw te worden? Ik heb erg veel irritatie dat ik altijd zo opgesloten zit op sociaal gebied en dat ik vrouwen zo moeilijk kan begrijpen. Ik heb nog nooit echt een goede klik gehad met een vrouw terwijl ik voor het idee wel opensta. Zit mij af te vragen of er mensen zijn die voordat ze in transitie zijn gegaan ook deze angsten hadden? Je kunt hier uit begrijpen dat ik ontzettend moeite heb met dit soort keuzes te maken in de mannelijke rol en ik begin het steeds vervelender te vinden. Ik ervaar hierdoor mentale last en onrust.
Een tijdje terug heb ik de dokter gezegd dat ik twijfel over mijn identiteit. Dit was heel moeilijk maar ik voelde mij heel opgelucht toen dat eruit was.
Ik had daarvoor ook mijn ouders verteld dat ik vrouwelijke gevoelens had en dat ik dit wat meer wilde ontdekken. Ze zijn echt super want ze accepteren mij wie ik ook ben. Ik denk dat ik daar veel geluk mee heb.
Het idee dat ik een man zou moeten blijven voor de rest van mijn leven stoort mij. Dit omdat ik weet hoe moeilijk het is om een man te zijn of als man gezien te worden. Het idee dat ik alleen maar af en toe mijzelf wil verkleden als vrouw en vervolgens weer terug naar man moet voelt alsof het maar een toneelstukje was terwijl mijn gevoel wel echt aanvoelt. In mijn beleving zou het best logisch zijn dat ik trans zou kunnen zijn. In transitie gaan zou mij ook veel angsten geven. Maar dit zou dan in een ander jasje zitten. Hoe kan ik mijn gevoel vertrouwen? Hoe kan ik weten wat wel en niet klopt? Ik snap dat ik dit zelf moet gaan uitzoeken door veel meer te gaan experimenteren. Ik wilde dit gewoon even kwijt. Heel erg bedankt voor je tijd als je dit gelezen hebt!
Wens jullie een prachtige dag! :hug: :hbeat: groet, Planet
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wel grotendeels herkenbaar verhaal, sterkte met je zoektocht.
Irene
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Andastre »

Hoi Planet

Je verhaal is heel herkenbaar ik denk dat we allemaal wel een stukje hierin herkennen.

Wat je eventueel zou kunnen doen is te gaan praten met een gender therapeut iemand die je erbij kan helpen in
je zoektocht.
Ik heb hier in het verleden heel veel aan gehad en op die manier met mijzelf in het reine kunnen komen.

Deze mensen helpen je passief in je zoektocht en laten je uiteindelijk zelf je doel bepalen en je richting uitzetten.

Mischien heb je er iets aan.

Sterkte.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Esther78 »

Je verhaal is inderdaad heel herkenbaar. De meeste dingen die je beschrijft, heb ik ook ervaren.

Het heeft mij geholpen om 1 op 1 te praten met iemand ik vertrouw. In de tussentijd op zoek gegaan naar professionele hulp in de vorm van een psycholoog. Bij mij was het niet eens een gender-psycholoog van het gender team, want via de normale kanalen duurt dat jaren met de wachtlijst. Durf om naar een andere psycholoog over te stappen als het niet klikt.

Erg fijn dat je ouders je accepteren. Mijn ouders accepteren mij ook en dat geeft mij nu, na 5 jaar, nog steeds enorme steun. Meer nog dan mijn vrienden, omdat mijn ouders een zeer stabiele factor zijn.

In mijn zoektocht sprong ik heen en weer tussen man blijven, crossdressing en transgender. Toen een andere transgender vrouw tegen mij zei "Volgens mij ben je transgender", was bij mij de knop om. Ik heb daarna nooit meer 1 seconde getwijfeld dat ik misschien geen transgender vrouw zou zijn.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Marije »

Waar die gevoelens vandaan komen? Wat mij rust geeft is dat je er niks aan kunt doen, dat 't ligt in de aanleg van je hersenen en dat ertegen vechten geen zin heeft. Je bent geboren als vrouw, met de "verkeerde" hormoonproducerende geslachtskenmerken.

Zo werkt het voor mij om 't te accepteren.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Laura2021 »

Volg, en vertrouw op je gevoel, we zijn allemaal op zoek naar onszelf, wie zijn we nou eigenlijk? Veel overtuigen hebben we overgenomen van anderen in onze kinderjaren, met name onze ouders of primaire verzorgers. Maar het zijn dan soms helemaal niet jouw eigen overtuigingen. Het is een ontdekkingsreis in bewustzijn. Het mooie en waar ik me ontzettend over verbaasd heb dat veel mensen veel begripvoller en toleranter zijn dan ik dacht en dat geeft hoop.
Groetjes Laura :hbeat:
Isabelle73
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mei 2022, 22:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Isabelle73 »

Ook voor mij is jouw verhaal heel herkenbaar.

Ik was ook een verlegen, stil en braaf jongentje die steeds probeerde goed te doen voor anderen. Ik wou graag meisjes als vrienden hebben, maar dat lukte mij niet echt omdat ik angst had om hen aan te spreken en bang was voor hun reacties. Maar iedere nacht droomde ik wel dat ik een meisje was en rokjes mocht dragen ...

In de corona periode uiteindelijk toegegeven aan mijn gevoelens en beginnen experimenteren. Sedertdien kan ik de gedachte van een vrouw te willen zijn, niet meer loslaten. Ondertussen ga ik nu een ~jaar iedere maand naar een genderpsygoloog. Ik moet toegeven dat het er niet gemakkelijker op geworden is, de gedachte om een vrouw te willen zijn, is nu nog groter geworden. Ik heb zo een vermoeden waar dit zal eindigen maar heb nog veel schrik dat ik hierdoor mijn leven zal 'verwoesten'

Sorry dat ik je geen echte tips kan geven, maar wou je meegeven dat ik momenteel met dezelfde worsteling zit ...
emmy
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 apr 2022, 20:49
Gender: Vrouw

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door emmy »

ik heb daar ook schrik voor , ik kleed me in mijn vrije tijd zoveel mogelijk als vrouw, maar omdat ik zelf een bedrijf heb, en ook nog is in de bouw zit , is dat heel moeilijk. ik kan en mag niet met een rok op het werk komen want dan sturen ze mij zo weg
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Marije »

Je kunt ook beginnen met een flaired jeans en vrouwelijker shirt. Laat je haar wat vrouwelijker knippen. Vrouwen op de bouw dragen meestal geen rok. Je mag jezelf zijn. Onbegrip ontstaat vaak als mensen doorslaan of kleding gaan dragen die cis vrouwen in die situatie ook nooit zouden dragen.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Waar komen die gevoelens toch vandaan?

Bericht door Dawn »

Als ik met 1 van medewerkers mee ga op bedrijfscontrole draag ik een nette spijkerbroek, platte schoenen (heb zelfs werkschoenen die er uitzien als sneakers🤗) en mooi shirt of jasje en staart in mijn haar. Zo kan ik ontspannen over de werkvloer met bv open trappen en roostervloeren lopen en ben toch representatief genoeg om ook met directeur en KAM-coördinator te overleggen waarbij ik ervoor kan kiezen mijn haar alsnog los te maken afhankelijk aard en richting gesprek.