Week na top surgery. Heb jij Vragen?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Nonbinary_afab
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jul 2023, 11:49
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens/zij

Re: Week na top surgery. Heb jij Vragen?

Bericht door Nonbinary_afab »

Yoshi schreef: 07 sep 2023, 19:00 Gefeliciteerd met je top surgery!!

Hoe gaat het slapen na de operatie? Mag je op je zij slapen of moet je perse op je rug liggen? En kan je zelfstandig dingen doen in huis, zoals eten koken? Of heb je daar hulp voor nodig?
Hi Yoshi!

Dank voor je felicitatie en je bericht!

Slapen gaat moeilijk omdat je echt overal in je bovenlijf gevoelig bent. Je neemt als het goed is je paracetamollen in, maar toch...
Je slaapt iets rechtop, dat is omdat je merkt dat de druk met iets minder zal zijn. De dagen erna ga je steeds beter liggen. Maar niet op je zij. Overleg dat met je arts.

Ik kon een week niets doen in de keuken. Langzaam aan ga je meer doen. Maar natuurlijk moet je voorzichtig zijn!
Ik krijg thuis hulp. Ook met wassen en huishouden.
Dus hou daar zeker rekening mee. Je kunt niet zelf je rug wassen en als je niet kunt douchen!

Mijn tepel schuim en gaas is er nog niet af.
Dus mag ik na bijna 2 weken nog niet douchen.

De chirurg zal je vertellen wat je wel en niet mag doen.

Succes!

Gigi

PS mijn transitie is online te volgen via http://www.instagram.com/nonbinary_gigi
Boom
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 apr 2023, 13:15
Gender: Trans FtM

Re: Week na top surgery. Heb jij Vragen?

Bericht door Boom »

Ik kon niet op mijn zij slapen, na een paar dagen duwde ik een heel groot kussen in mijn zij zodat ik een beetje kon leunen.
Ik kon niet zelfstandig koken omdat im de pannen niet mocht tillen. ( niet zwaar tillen is ook echt slim ivm uitrekken littekens)
En roeren in een pan ging ook niet, en ik kon niet bij de magnetron die stond te hoog.
Wat ik wel zelf kon was beetje mezelf wassen, ontbijt of lunch maken.
Stofzuigen kon ik 6 weken niet. De was doen ging na 1 week weer een beetje.
Alleen niet uitkloppen handoeken en lange broeken.
Ook kon ik heel lang nergens bij als het te hoog stond. Dus alles op de tafel zetten zoals bekers en bakjes die je overdag nodig hebt.
(Operatie 5 juni 2023)