2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Maartje-nb
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 mei 2022, 23:28
Gender: Anders
Voornaamwoorden: Die/diens, Hen/hun

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Maartje-nb »

Mooie stellingen, ik zie t wat breder.
Ieder mens is in transitie. Iedereen.
Op elk vlak. Hoe je naar jezelf kijkt, hoe je omgaat met anderen, op seksueel vlak, geloofs/spiritualiteit vlak, lichamelijk etc…
En iedereen heeft hierin een vangnet nodig.
We hebben elkaar nodig. Alleen, sommige transities worden gezien als zwaarder, groter of zijn omgeven door allerlei taboes, meningen en oordelen.
Enkele uit mijn omgeving:
- je bent gezond en nu zit je in een rolstoel en moet dagelijks meerdere uren slapen. (De transitie van kerngezond in het leven staan naar hulpbehoevend en zoekend naar je identiteit: “wie ben ik nog? Wie mag ik zijn?)
- je bent 67 en je moet stoppen met werken, maar dat wil je helemaal niet, dus je begint op je 67ste een eigen bedrijf. Iedereen heeft daar een mening over, omdat je toch rustiger aan moet doen? Terwijl zij nog volop energie heeft en nog graag minimaal 10 jaar door wil gaan. De transitie naar een soort “nieuwe jeugd”
- mijn eigen transitie van een jongen die zich altijd aanpaste en binnen de hokjes probeerde te leven, naar een persoon die veel beter weet wat die wil en de hokjes ziet als een gegeven waar die niet meer tegen vecht maar z’n eigen hokje heeft gecreëerd. (Transitie waarin de buitenwereld blij met je is, omdat je lekker mee loopt met de meute, naar “je bent niet meer een van ons en kunnen je niet meer plaatsen” en een innerlijke transitie van altijd gericht zijn op de buitenwereld en daarnaar leven naar “waar word ik blij van? Wat zorgt en helpt voor mij?” “Hoe wil ik mijn leven leiden?”

Het feit dat iedereen in transitie is, helpt me ook in gesprekken met mensen die “me niet snappen”
Laatst nog zei ik t tegen iemand. Letterlijk. “En? Hoe was jouw transitie ? Ze keek me met grote ogen aan.
Maar ik doelde op de transitie van persoon die binnen een bedrijf met een hoge functie ,nu thuis zit met een burn-out. Waarna ze zei: ik geloof dat ik je nu zelfs beter begrijp.
Ik zie t zo: veel transgender en non binaire personen kijken heel vaak naar zichzelf als anders, vreemd, of gek., vol met schaamte, vanuit een medische sticker, een diagnose en wat er allemaal mis is of waar je “nog niet bent”,
Maar wat nu als je jezelf gaat zien als een moedig persoon, die super stoere stappen zet in je eigen transitie. (Zoals iedereen dat doet, alleen die van ons is nog al zichtbaar)En dat maakt t juist zo moedig . En je bent wat dat betreft een voorbeeld voor de maatschappij, omdat je er duidelijk voor kiest om authentiek te zijn. Je moest eens weten hoeveel mensen er zijn die dat niet durven, authentiek te zijn,: in hun werk, in hun familie , in hun relatie….
En wij kiezen daar bewust voor. We gaan bewust die moedige weg bewandelen. Hoe tof en hoe bewonderenswaardig is dat??!!
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Interessante invalshoek!
Irene
R..
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2023, 20:01
Gender: Trans MtF

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door R.. »

Ik kies ook voor beide "ja". Zeg iemand die zich nog als "onzeker" heeft aangemeld.
Sinds twee maanden lijkt het alsof ik hiermee in een rollercoaster terecht ben gekomen.
Wel erg prettig😋
Inaysa
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2022, 04:23
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Inaysa »

Simão schreef: 08 sep 2023, 15:01 ik ben niet in transitie gegaan.

Als ik het zou doen, is het voor mezelf en de rest van de wereld kan me reet roesten en het kan met niet schelen of ik dat alleen zou moeten doen, ik heb van mijn leven nog nooit steun willen hebben van familie of vrienden voor wat dan ook.
Probeer het gewoon, je hoeft niet bang te zijn. jij bent vang voor de reacties van anderen daarom ga je niet in transitie.
narayani
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 dec 2023, 17:35
Gender: Transgender

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door narayani »

Ik weet niet of ik in transitie zou gaan als een behoorlijk deel van de mensen om me heen er niet meer zouden zijn. Ik zou behoorlijk ongelukkig zijn en vraag me af of de transitie dit zou verhelpen. Voor mij is in transitie gaan een middel en niet een doel opzicht. Is mijn levensdoel weg dan heeft in transitie gaan denk ik weinig zin.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Frederieke »

narayani schreef: 29 dec 2023, 11:19 Ik weet niet of ik in transitie zou gaan als een behoorlijk deel van de mensen om me heen er niet meer zouden zijn. Ik zou behoorlijk ongelukkig zijn en vraag me af of de transitie dit zou verhelpen. Voor mij is in transitie gaan een middel en niet een doel opzicht. Is mijn levensdoel weg dan heeft in transitie gaan denk ik weinig zin.
Bedoel je met "als een deel er niet meer zou zijn" dat je het contact met hen verliest? Dat is een risico dat ik bewust heb genomen en het is helaas een reëel risico. Aan de andere kant moet je bedenken waar je het voor doet: je eigen geluk. En de afweging kun je alleen zelf maken. Sterkte daarmee.

Groetjes, Frederieke.
narayani
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 dec 2023, 17:35
Gender: Transgender

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door narayani »

Frederieke schreef: 29 dec 2023, 14:09
narayani schreef: 29 dec 2023, 11:19 Ik weet niet of ik in transitie zou gaan als een behoorlijk deel van de mensen om me heen er niet meer zouden zijn. Ik zou behoorlijk ongelukkig zijn en vraag me af of de transitie dit zou verhelpen. Voor mij is in transitie gaan een middel en niet een doel opzicht. Is mijn levensdoel weg dan heeft in transitie gaan denk ik weinig zin.
Bedoel je met "als een deel er niet meer zou zijn" dat je het contact met hen verliest? Dat is een risico dat ik bewust heb genomen en het is helaas een reëel risico. Aan de andere kant moet je bedenken waar je het voor doet: je eigen geluk. En de afweging kun je alleen zelf maken. Sterkte daarmee.

Groetjes, Frederieke.
Nee Frederieke, zo bedoelde ik dit niet. Ik reageerde op de stelling dat merendeel van bevolking er niet mee zou zijn, dus dood.
Frederieke
Berichten: 830
Lid geworden op: 15 feb 2021, 12:45
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Drenthe

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Frederieke »

narayani schreef: 30 dec 2023, 19:09 Nee Frederieke, zo bedoelde ik dit niet. Ik reageerde op de stelling dat merendeel van bevolking er niet mee zou zijn, dus dood.
Ah ok, dus je grijpt terug op de eerste stelling:
Stelling, als het merendeel van de mensheid er morgen niet meer is, zou ik dan alsnog in transitie gaan....
(Voor wie doe je het?)
Je schrijft dat je behoorlijk ongelukkig zou zijn als een deel van de mensen om je heen er niet meer is en dat daarmee zelfs je levensdoel weg zou kunnen zijn. Of dat nou het merendeel van de mensheid is, is natuurlijk maar de vraag en daarmee wordt het erg filosofisch, In theorie zouden dan alle mensen op andere continenten overleden kunnen zijn, en die in Europa ongemoeid… En dus al jouw kennissen nog gewoon in leven.

Voor mij persoonlijk terugkijkend is de conclusie simpel: aan het begin van mijn transitie zou ik niets anders hebben gedaan dan ik gedaan heb en mijn hele transitie op dezelfde manier doorzetten. En aan de mensen van wie ik zou weten dat ze de volgende dag zouden overlijden zou ik mijn besluit als eerste gezegd hebben. Anders ontneem je iemand de mogelijkheid om ermee om te gaan dat je bent wie je bent. En dat is pas oneerlijk.

En mijn levensdoel en -geluk hangt niet af van het al dan niet overlijden van mijn geliefden en kennissen. De dood hoort bij het leven en dat degenen van wie ik houd ooit overlijden -vroeger of later- is daar integraal onderdeel van.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Simão »

Inaysa schreef: 26 dec 2023, 20:38
Simão schreef: 08 sep 2023, 15:01 ik ben niet in transitie gegaan.

Als ik het zou doen, is het voor mezelf en de rest van de wereld kan me reet roesten en het kan met niet schelen of ik dat alleen zou moeten doen, ik heb van mijn leven nog nooit steun willen hebben van familie of vrienden voor wat dan ook.
Probeer het gewoon, je hoeft niet bang te zijn. jij bent vang voor de reacties van anderen daarom ga je niet in transitie.
Je bent nieuw hier, dus je weet niks van mij, maar misschien ben ik iemand die helemaal niet in transitie hoeft?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: 2 Stellingen: zou ik in transitie willen gaan?

Bericht door Laura2021 »

We kennen elkaar niet of nauwelijks. Ik snap de verleiding, maar laten we het vriendelijk houden. Dank je.
Groetjes Laura :hbeat: