non-binair filosoferen

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

non-binair filosoferen

Bericht door Saskia-Vince »

Ik zit wel eens te filosoferen binnen mijn lhbti+ groep waar ik naar toe ga met andere non-binaire wezens over diverse dingen.

Een ding waar wij over filosoferen is passen non-binaire wezens wel bij het menselijk ( homo-sapiens ) ras of kunnen wij beter afscheid gaan nemen als non-binaire wezens van het menselijk ( homo-sapiens) ras en een eigen ras gaan opzetten.

Het menselijk ( homo-sapiens ) ras is van oorsprong nog al binair ingedeeld.

Maar wij vinden ons zelf als non-binaire wezens dat wij niet passend zijn in het huidige binaire systeem, puur om dat wij ons zelf niet zien ale man of vrouw maar er iets tussen in.

Wij als non-binaire wezens passen echter ook niet in het pure dieren rijk om dat wij nog enige beschaving kennen.

Kunnen wij als non-binaire wezens geen eigen ras gaan opzetten waar een ieder zich kan thuis voelen die zich niet vindt passen binnen het uiterst binaire menselijk ( homo sapiens ) ras, maar zich ook niet kan aanpassen om dat wij enig intelligentie bezitten in het pure dieren rijk.

Zou het niet verstandig kunnen zijn om een nieuwe ras te ontwikkelen die tussen de pure dierlijke rassen en de menselijke ras ( homo-sapiens ) in zit waar wij als non-binaire wezens zich bij aan kunnen sluiten en ons geluk in kunnen vinden ?
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Emma »

Saskia-Vince schreef: 09 sep 2023, 23:32een eigen ras gaan opzetten.
Uh?
Saskia-Vince schreef: 09 sep 2023, 23:32Het menselijk ( homo-sapiens ) ras is van oorsprong nog al binair ingedeeld.
Nope. Volslagen flauwekul. Bollocks. Bullshit. De binaire indeling die we nu kennen is puur cultureel en vanuit religie gedreven. En daarmee is de rest van de gedachte niet valide meer.
Saskia-Vince schreef: 09 sep 2023, 23:32Zou het niet verstandig kunnen zijn om een nieuwe ras te ontwikkelen
Wat is een ras? Of is het gewoon weer een bestaande definitie overhoop halen omdat je er geen beter woord voor hebt? Hoe wou je een ras gaan opzetten? Eugenetica? Ik haat het om de oorlog en de nazi's erbij te halen maar dat is letterlijk wat er destijds geprobeerd is daar. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet is wat je bedoelt maar ga alsjeblieft wat aan je kennis van terminologie doen. Voor je het weet krijgen mensen verkeerde ideeën van wat je bedoelt. Je kunt niet zomaar wat woorden aan elkaar plakken. Woorden doen er toe. Je wilt niet verguisd worden, nou, je hebt een snellere manier gevonden om dat wel te worden. Stop daarmee. Werkelijk.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: non-binair filosoferen

Bericht door San(ne) »

Sjonge, wat een vergezocht gefilosofeer zeg.

Ik distantieer mij hier als non-binair mens dan ook graag van. Ik ben ook heel benieuwd waar al deze “wijsheid” vandaan komt. Ik ben MA in Gender Studies, maar het creëren van een nieuw “ras” (beladen woord, let daar mee op), is nooit ter sprake gekomen.

Wel is er interessante literatuur over onze positie in en connectie met andere soorten. Ik kan je dan ook ten zeerste aanraden iets te lezen van/over (afhankelijk van hoe makkelijk je leest) Donna Harraway en haar Companion Species.

Filosoferen is goed, maar onopgeleide/ongefundeerde meningen verspreiden ben ik een beetje allergisch voor.
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Laura2021 »

Al kan ik niet zo heel veel zeggen over non-binair, omdat ik voel voor mijzelf dat ik me meer identificeer als vrouw, maar kan ik me wel voorstellen dat je als non-binair niet tot een bepaald gender hokje rekent, en zowel mannelijk (man) als vrouwelijk (vrouw) identificeert en alles wat er tussenin valt. Als dit niet juist is hoor ik dat graag maar klaarblijkelijk vat ik uit je verhaal op dat jezelf daar niet op je gemak voelt of identificeer je jezelf niet als non-binair wat op zichzelf ook weer een hokje is. De taal is hierin natuurlijk beperkend als uitleg voor de gevoelens die je hebt.
Persoonlijk begrijp ik heel weinig van de keuzes van bepaalde onderdelen/groepen/mensen in/van de maatschappij, maar persoonlijk als ziel zit ik in het menselijk lichaam waar ik het beste uit moet zien te halen en te accepteren en ik weet dat iedereens intentie altijd goed bedoeld is vanuit hun eigen perspectief.
Ik begrijp goed wat Emma bedoeld met terminologie, want je begeeft jezelf echt op glad ijs met bepaalde woorden. Volgens mij is het belangrijk voor jezelf of met een therapeut over je gevoelens te praten en naar binnen te keren en er proberen achter te komen waarom je de gevoelens hebt die je hebt. Ik wens je veel suc6 met je interne zoektocht.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Andastre
Berichten: 100
Lid geworden op: 06 aug 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Locatie: Zuiden des lands

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Andastre »

Sorry maar ik heb nog nooit zoveel nonsens gelezen in een paar regels een nieuw ras werkelijk, je bent mens punt.

De mens bestaat uit mannen en vrouwen en die daar tussen in thats it klaar.

Het is wat Emma al aangaf dat is in het verleden ook al geprobeerd met alle gevolgen van dien dingen gewoon laten zoals ze zijn.
Als je echt haat wil aanzwengelen richting LHBTI etc dan moet je zo gaan redeneren mensen zullen zoiets never accepteren.
The only thing to fear is fear itself. (Franklin D. Roosevelt)
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Dawn »

Eigenlijk was ik even verbijsterd toen ik de eerste post las.



We zijn allemaal mensen, laten we nou eens proberen iedereen als mens tegemoet te treden en te behandelen zoals jezelf behandelt wilt worden. Hoe meer hokjes hoe meer kans op misverstanden en erger in mijn ogen.

En als je dan toch wil typeren van Macho-man aan het ene uiterste en girlie/Barbie-vrouw of meisje-meisje aan de andere uiterste. Ook binnen binair denken heb je een enorme bandbreedte per kant. Wat ik begrepen heb van wat ik hier gelezen heb zou je non-binair dan ergens tussen kunnen denken. (Verbeter mij als ik dit verkeerd geïnterpreteerd heb) en dan nog kan je gevoel per dag of zelfs dagdeel nog veranderen.
Over rassen hoef ik niets meer toe te voegen met wat hierboven al is geschreven.
Gebruikersavatar
Saskia-Vince
Berichten: 132
Lid geworden op: 18 mei 2023, 12:51
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Velp

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Saskia-Vince »

Begrijp mij niet verkeerd, het is een beetje filosoferen/dagdromen die wij wel eens hard op met elkaar doen.

Want wij zijn van mening dat er misschien ook wel eens wezens zijn die niet bij de menselijke specie's ( beter maar lastiger woord dan ras ) thuis voelen, maar bij een andere specie's bijvoorbeeld bij Felidae ( katachtigen ) of canidae ( hondachtigen ) om maar een voorbeeld te noemen, die zullen er vast en zeker ook zijn.

En om dat de menselijke specie's binair is ingedeeld, waar bijna geen ruimte is voor non-binaire genders, misschien wel de behoefte is om een eigen specie's in te richten voor een ieder die zich niet thuis voelt in het binaire systeem.

@ San(ne) wij hebben niet zo'n opleiding/studie gevolgd wij filosoferen/dagdromen wel eens met elkaar over dit onderwerp uit de losse pols, zonder dat wij deskundig zijn, en het is ook min of meer voor de lol.
Maar dat boek wat jij aangeeft lijkt mij wel interessant toe om eens in deze materie te duiken.
7-9-22 verwijzing Radboud
7-9-22 contact advocaat geslacht wijziging M naar X
27-3-23 Paspoort gewijzigd voortaan geregistreerd met de X
27-3-23 voornaams wijziging Vince wordt Saskia-Vince
3-5-24 start traject Radboud
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Marije »

Wie zijn wij? In het Nederlands is alleen de koning meervoud. Non binair is gewoon ik... niet wij... en in het Nederlands ook enkelvoud. Het Engels is meervoud en dat vind ik persoonlijk echt heel maf.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
wolvster
Berichten: 268
Lid geworden op: 04 nov 2021, 15:09
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: non-binair filosoferen

Bericht door wolvster »

Saskia-Vince schreef: 11 sep 2023, 19:23.

@ San(ne) wij hebben niet zo'n opleiding/studie gevolgd wij filosoferen/dagdromen wel eens met elkaar over dit onderwerp uit de losse pols, zonder dat wij deskundig zijn, en het is ook min of meer voor de lol.
Niet om lullig te doen, maar dat blijkt ook wel uit je posts (meervoud ja, want in andere topics is het ook merkbaar).

Je gebruikt termen die ofwel onjuist (specie's) ofwel ongepast zijn in de context (hermafrodiet, ladyboy, ras).
Je gebruikt wetenschappelijke benamingen voor de taxonomische ordening totaal verkeerd (katachtigen is een Familie, niet een Soort (er vanuitgaande dat je met 'specie's' 'soort' bedoelt).

Tot zover de feiten.

Nu mijn mening: het is interessantdoenerij en het is irritant. Zeker omdat mensen je keer op keer wijzen op je ongepaste benamingen voor mensen en je dan gewoon doorgaat óf jezelf overtreft in ongepastheid. Je gebruik van het woord 'wezentjes' om mensen aan te duiden vind ik daarnaast ook nog eens denigrerend.

Goed, mijn mening doet er niet zoveel toe. Maar weet wel dat je op deze manier mensen tegen je in het harnas jaagt. Hier op het forum, maar ook daarbuiten. Dat laatste is ook nog eens schadelijk voor de beeldvorming van trans/ non binaire mensen.

Doe ermee wat je wilt.

Moderators; als deze post te ver gaat hoor ik het graag. Ik heb mijn bewoording zorgvuldig gekozen en geprobeerd niet te vrijpostig te zijn.
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: non-binair filosoferen

Bericht door Laura2021 »

Okay Saskia-Vince ben geen psycholoog, maar als ik het goed begrijp uit je woorden trek jij de volgende conclusie, dat Non-Binair onder het Binaire systeem valt, omdat iedere classificatie/hokje die we als mens in de maatschappij verzinnen in essentie automatisch onderdeel vormt van het binaire systeem hoe inclusief mogelijk het ook geclassificeerd wordt, mits.... en nou komt het, jij zelf een classificatie verzint want jij herkent je niet als onderdeel van de mens in de maatschappij maar eerder een wezen niet gelieerd aan de mens. Okay, conclusie je voelt je geen mens...? Helder en knap lastig als je er uit ziet als een mens terwijl je dat niet zo voelt. Een ander vorm van dysforie en mogelijk dus geen genderdysforie.
Belangrijke vraag is dan: 'Waarom' voel je je geen mens...Omdat....dat kan alleen jij invullen, huiswerk dus.
Groetjes Laura :hbeat: