Benelux Genderteam

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Lena
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2023, 17:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Benelux Genderteam

Bericht door Lena »

Hi allen,

Mijn transitie doe ik bij een psychotherapeut in België die is aangesloten bij het Benelux Genderteam. Helaas weigert mijn verzekeraar (A.S.R.) om de zorg te vergoeden omdat het Benelux Genderteam (waar bijvoorbeeld T-cendent ook onderdeel van is) geen erkend genderteam zou zijn. Er zou geen MDO zijn, terwijl het genderteam beweert dat dat er wel degelijk is.

Ik lees op dit forum dat meer mensen tegen dit zelfde probleem aanlopen. Ik vraag mij af: is er hier iemand die er al in is geslaagd om de verzekeraar te overtuigen? Of iemand die helemaal geen moeilijkheden met vergoeding heeft? Welke verzekeraar was dat?

Lena
Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Benelux Genderteam

Bericht door Laura2021 »

Ik kan er persoonlijk niets over zeggen, maar heb je een zgn restitutiepolis bij ASR?
Het kan zijn dat deze inmiddels anders heet en mindere dekkingscondities heeft maar nog altijd beter als de standaard dekking. Belgie kan anders liggen maar T-cendent wordt volgens mij 70% gedekt als er zelfs geen contract is.
Menzis en Ditzo (deze laatste onderdeel van ASR groep) schijnt 100% te dekken maar even checken.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Benelux Genderteam

Bericht door Tess_ »

Hi Lena,

Excuseer mij alstublieft, want mijn antwoord is misschien niet zo positief. Ik zat in een 18 maanden durend gendertherapietraject met een vrouw in België bij het Benelux Genderteam (voorletters C.G.). Ik had dezelfde problemen als jij toen ik erkend werd en de kosten terugkreeg van mijn Nederlandse verzekeringsmaatschappij (ZK). Aanvankelijk moest ik ongeveer € 1000 uit eigen kosten betalen voordat vrouwen een document van meerdere pagina's konden opstellen dat ik naar mijn verzekering stuurde en ik wat geld terug kon krijgen.

Dat terzijde heb ik die maanden als diep vernederend en beschamend ervaren en door vele ‘ringen van vuur’ heen moeten springen, alsof ik voortdurend moest bewijzen dat ik werkelijk onder genderdysforie lijd. Uiteindelijk, na 16 maanden bij haar en te veel pijn en angst aan mijn kant, kwam ze tot de conclusie dat ze niet meer met mij wilde samenwerken, wat ertoe leidde dat ze me lieten gaan. Gelukkig kon ik later vorig jaar naar Psytrans streamen.

Ik zeg niet dat deze persoon inherent niet in staat is om goed werk te leveren. Ik zeg alleen dat ik uiterste voorzichtigheid zou betrachten bij het samenwerken met haar en het stellen van zeer duidelijke lijnen en richtlijnen aan uw kant. Ik heb ook contact gehad met een andere transgender die hetzelfde heeft meegemaakt als ik. Bij C.G. kan het heel anders zijn, maar de eerste problemen die je nu ervaart aan het begin van je traject zijn misschien niet de enige problemen; maar dan heb ik het misschien ook helemaal mis en je ontvang de diagnostische brief binnen 12-14 maanden.

Veel succes met je journey!
Gebruikersavatar
Lena
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 feb 2023, 17:10
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Benelux Genderteam

Bericht door Lena »

Tess_ schreef: 04 okt 2023, 18:05 Hi Lena,

Excuseer mij alstublieft, want mijn antwoord is misschien niet zo positief. Ik zat in een 18 maanden durend gendertherapietraject met een vrouw in België bij het Benelux Genderteam (voorletters C.G.). Ik had dezelfde problemen als jij toen ik erkend werd en de kosten terugkreeg van mijn Nederlandse verzekeringsmaatschappij (ZK). Aanvankelijk moest ik ongeveer € 1000 uit eigen kosten betalen voordat vrouwen een document van meerdere pagina's konden opstellen dat ik naar mijn verzekering stuurde en ik wat geld terug kon krijgen.

Dat terzijde heb ik die maanden als diep vernederend en beschamend ervaren en door vele ‘ringen van vuur’ heen moeten springen, alsof ik voortdurend moest bewijzen dat ik werkelijk onder genderdysforie lijd. Uiteindelijk, na 16 maanden bij haar en te veel pijn en angst aan mijn kant, kwam ze tot de conclusie dat ze niet meer met mij wilde samenwerken, wat ertoe leidde dat ze me lieten gaan. Gelukkig kon ik later vorig jaar naar Psytrans streamen.

Ik zeg niet dat deze persoon inherent niet in staat is om goed werk te leveren. Ik zeg alleen dat ik uiterste voorzichtigheid zou betrachten bij het samenwerken met haar en het stellen van zeer duidelijke lijnen en richtlijnen aan uw kant. Ik heb ook contact gehad met een andere transgender die hetzelfde heeft meegemaakt als ik. Bij C.G. kan het heel anders zijn, maar de eerste problemen die je nu ervaart aan het begin van je traject zijn misschien niet de enige problemen; maar dan heb ik het misschien ook helemaal mis en je ontvang de diagnostische brief binnen 12-14 maanden.

Veel succes met je journey!
Wat naar om te horen zeg! Gelukkig kon je uiteindelijk bij Psytrans terecht, maar nog steeds zonde van al die tijd natuurlijk. Zelf zit ik niet bij C.G. (ken haar wel), maar bij een ander en heb zelfs gelukkig de diagnose al. Het gaat mij dus alleen om die vergoeding momenteel. Wat dat betreft ben ik wel blij om te horen dat je die uiteindelijk van ZK hebt gekregen.