Slapen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Slapen

Bericht door Esther Luna »

Hoi allemaal!

Vroeger had ik eigenlijk nooit echt slaapproblemen. Was altijd al een ochtendmens, maar wakker zo rond 7-8. Toen ik net had toegegeven dat ik transgender ben, sliep ik een hele maand lang maar halve nachten door de spanning, daarna ging het weer beter. Inmiddels zit ik aan de hormonen en sinds dat ik echt fysiek aan het veranderen ben, is de situatie weer hetzelfde. Elke nacht om 3-4 uur wakker en dan is het klaar. Overdag ben ik dan weer steeds moe en lig ik na het werk k.o. in bed. :(

Ik weet vrijwel zeker dat het door spanning/enthousiasme komt. Misschien dat de hormonen ook wel een rol spelen, maar ik zit niet op een hele hoge dosis (3 mg gel) en in de eerste maand met slapeloze nachten had ik ze nog niet. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt tijdens de transitie? Hoe heb je het opgelost?
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 476
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Slapen

Bericht door Annabel »

Gebruikersavatar
Laura2021
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 mar 2021, 10:13
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Overijssel

Re: Slapen

Bericht door Laura2021 »

Hoi Ester, ik vermoed dat het eerder spanning of stress is. Ik herken het ook maar ik zeg wel ik zit nog niet aan de hormonen maar al wel een lange tijd in de sociale transitie. Sinds mijn acceptie wordt ik vaak midden in de nacht wakker en lig te draaien. Veel dromen en regelmatig nachtmerries die daar daan aan vooraf zijn gaan.
Soms is het ook iets simpels als dat ik te laat heb gedronken en dat je naar het toillet moet en de verklaring daar is de prostaat. Je lichaam maakt wel duidelijk dat je moet gaan, hah. Maar je bent dan wel klaar wakker.
Maar wat zijn je gedachtes als je direct wakker wordt? Ben je in je hoofd aan het malen of zijn er dromen/nachtmerries?
Indien het spanning of stress is, kunnen je karaktereigenschappen ermee te hebben en hoe je persoonlijk met dat situaties omgaat en dan zouden andere spannende situaties vergelijkende symptomen moeten geven.
Ik ben ook benieuwd naar de verhalen van anderen of de hormonen effect kunnen hebben op de slaap.
Groetjes Laura :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Slapen

Bericht door Marije »

Door mijn transitie en/of de hormonen ben ik juist een ochtendmens geworden. Ik sliep altijd lang uit en zolang ik me kan herinneren was mijn moeder vroeger al aan het mopperen dat ik nooit uit bed kon komen.

Ik dacht dat het misschien tijdelijk was, maar het blijft en ik voel me er goed bij. Wel ga ik 's avonds op tijd slapen maar dat komt ook omdat ik de laatste paar maanden echt heel druk ben geweest.

Van de progesteron wordt ik niet (extra) moe.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Slapen

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik weet niet of het met de hormonen te maken heeft maar sinds ik met de HRT gestart ben ben ik van een avondmens een ochtendmens geworden.
Irene
Esther Luna
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jul 2023, 10:49
Gender: Trans MtF

Re: Slapen

Bericht door Esther Luna »

Bedankt voor de reacties, aan het tijdstip te zien kun je aflezen dat he probleem nog niet opgelost is. 😐

Ochtendmens worden is prima maar de ochtend begint niet om 3 uur 's nachts. Het zijn niet eens zozeer dromen, ik lig gewoon na te denken over van alles. Had ik vroeger eigenlijk nooit zo erg als nu...

Hopelijk gaat het met de tijd beter.