Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

SearchingLady schreef: 26 nov 2023, 07:21 Ik ben donderdag bij Kanhai geweest voor mijn consult. Het was precies zoals al eerder in dit topic was omschreven. Op mijn verzoek heeft hij mij ingepland voor de maand maart. Precieze datum volgt in februari als de planning wordt gemaakt. Vreemd was wel het missen van een medische verwijzing. Ik was immers gebeld door de kliniek voor een afspraak en doorverwezen door De Vaart. Bij mijn psycholoog maar even navraag gedaan hoe dit precies zit.
Ah, het papiertje altijd een dingentje. Meestal is het even blijven liggen of over het hoofd gezien. Is wel een beetje classic aan het worden bij de Vaart. Zijn gelukkig maar kleine administratieve dingentjes. Super fijn dat je zo snel ingepland kan worden! Succes met de voorbereidingen :D
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

SuzanneLemm schreef: 27 nov 2023, 22:18 Wat goed dat je bent gaan sporten bij een fitness club!! Zelf sport ik al jaren bij dezelfde sportschool en doe ik groepslessen: clubpower ( ofwel bodypump) en club dance. Vrijwel alleen dames in de lessen. Vele jaren geleden als man begonnen, uitgelegd aan de dames, nu als vrouw. Ik gebruik dames kleedkamer wel, zie soms vragende blikken maar velen kennen mij nu wel. Gewoon relaxed praatje maken helpt. Gewicht: 74.5kg dus wel ok denk ik voor operatie
Echt fijn om te horen hoe chill je clubje waarmee je sport hiermee omgaat. Moet naturlijk ook niet meer dan "normaal" zijn. Heel chill!
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Margo
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2023, 15:32
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Enkhuizen

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Margo »

Even een update van mijn kant:
Het was de afgelopen weken een heuse rollercoaster voor mij, maar blijkbaar is Kanhai er uitgekomen met VGZ. Morgenochtend :D krijg ik mijn vulvaplastiek in Velsen :dance: .
Voor allen die nog wachten hoop ik dat dan in ieder geval ook dat andere verzekeraars niet meer gaan dwarsliggen en gewoon gaan doen wat ze horen te doen, nl. zonder morren de gehele transitie vergoeden zonder allerlei 'maar'en en restricties.
:hbeat:
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

Margo schreef: 04 dec 2023, 22:04 Even een update van mijn kant:
Het was de afgelopen weken een heuse rollercoaster voor mij, maar blijkbaar is Kanhai er uitgekomen met VGZ. Morgenochtend :D krijg ik mijn vulvaplastiek in Velsen :dance: .
Voor allen die nog wachten hoop ik dat dan in ieder geval ook dat andere verzekeraars niet meer gaan dwarsliggen en gewoon gaan doen wat ze horen te doen, nl. zonder morren de gehele transitie vergoeden zonder allerlei 'maar'en en restricties.
Yeaaah🥳 Heel veel succes en sterkte morgen🫶🏻
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

Hoi Lieve Mensen! 👋🏻

Laatste update was 11 november en in de tussen tijd is er veel gebeurt maar ook weer niet. Ik heb na 11 november nog even contact gehad met MKV over de verzekeringen. MKV kon nog geen duidelijkheid geven. De gesprekken liepen nog werd er verteld. Ik moest hun sites in de gaten houden (https://mkvelsen.nl/ & https://teamkanhai.com). Ah fijn, om mijzelf niet gek te maken en dagelijks met de verzekeringskwestie bezig te zijn. Heb ik week 51 omcirkeld in de agenda al “verzekeringsweek”. In de tussen tijd maar focussen op sporten.

Streefgewicht
Sporten gaat goed! Ik krijg er veel energie van en merk dat ik steeds lekkerder in mijn vel zit. 11 november had ik een gewicht van 96,5kg. Gisteren (28 dec.) gaf de weegschaal 93,4kg aan. 3 kilo eraf dus in 1,5 maand tijd. Heel nice! Voor de kerst woog ik 93kg. Ben dus 0,4kg aangekomen tijdens de feestdagen. Kon erger... Heb tijdens kerst wel gelet op hoeveel ik eet. maar niet op wat. Normaal stop ik mijzelf helemaal vol met lekkere dingen tijdens kerst. Dit jaar ook weer gedaan, maar met mate. Dus die 0,4kg valt dus mee. Het streven is nog steeds om eind januari op of onder de 90kg te zitten. Dat is dus 0.85kg per week kwijtraken. Word spannend, maar is haalbaar! 💪🏻

Ik merk dat het vet op de venusheuvel/schaamheuvel wel aan het afnemen is. Gaat echter niet met grote stappen. Dat is wel het stukje wat werd beoordeeld met “nogal wat vet, minder is beter. Dan wordt het esthetisch mooier”. Hopelijk slink het de komende tijd nog meer, zodat het wat strakker komt te staan.

Vorige week had ik ook een afspraak in de sportschool weer om te kijken naar het trainingsschema. Ik heb nogmaals mijn doel besproken met de trainer. Hij kon zich herinneren waarvoor ik het allemaal doe en nam dit goed mee met het maken van aanpassingen. Superfijn dat iemand meedenkt en verder ook geen rare blikken geef of vragen stelt. Het trainingsschema wat ik had, was niet te veel allround en niet helemaal gericht op het doel van 90kg eind januari. Er zat nogal wat krachttraining in. Bij krachtraining is het doel om spieren op te bouwen. Spierweefsel weeg zwaarder dan vetweefsel. Dus dat helpt niet om de keiharde cijfers op de weegschaal naar beneden te brengen in de tijdsduur van 1 à 2 maanden. Dus we hebben het aantal krachttrainingen verminderd en cardio verhoogd. Ik heb nu een schema met 1x kracht en 2x cardio in de week. De krachttraining die ik nu doe spreek per set meerdere spiergroepen aan. Zo blijf het nog wel effectief. Toch is beter om een balans te hebben tussen cardio en kracht. Dit vertelde de trainer. Kracht geeft op langer termijn meer effect op je gezondheid. Doordat je metabolisme veranderd. Spieren verbruiken namelijk meer energie in rust modes. Je lichaam verbrand dus meer calorieën wanneer je zit (mits je het allemaal wel onderhoudt). Echter om mijn doel te bereiken is calorieën intake VS verbruik (cardio) effectiever. Dus na de operatie maar eens volledig opnieuw kijken naar het sporten. Het zal destijds toch opnieuw opbouwen worden.

Verzekering
Toen was daar de week van 18 dec. Tussendoor heb ik toch de sites in de gaten gehouden en ingelezen over de DBC-trajecten. Want dat is natuurlijk ook nog een dingentje. MKV vertelde het volgende over de DBC-traject die nu is gestart voor mij:
Als u gaat overstappen is het inderdaad goed om te kijken naar het DBC- traject. Voor u is er naar aanleiding van het eerste consult op 12-10-2023 een DBC-traject gestart. Een poliklinisch DBC-traject heeft een looptijd van 3 maanden (landelijke regels Nza) en het traject zal op 09-01-2024 sluiten en omvat de zorg die u tot dan heeft gehad. Als u na deze datum bij ons in de kliniek komt, zal er (aansluitend) een vervolg DBC worden geregistreerd met een begindatum van 10-01-2024. Alle zorg die in dit vervolg traject valt, zou dan vergoedt gaan worden door de zorgverzekeraar waar u in 2024 verzekerd bent.
Goed nieuws dus! De startdatum van de vervolg DBC valt dus in januari. Dan geld er dus ook de nieuwe polisvoorwaarden van de verzekeraar die ik op dat moment heb. Ik hoef dus niet te wachten om het “wachten”. Ik kan effectief bezig zijn omdat ik eerst toch op streefgewicht moet komen. Dat valt mooi samen!

Bij CZ had ik gevraagd wat hun maximale vergoeding is bij de 2 DBC-codes die ik heb gekregen van MKV. Dit heb ik gecommuniceerd met MKV en die zeiden dat het verre van genoeg was:
De tarieven die u doorgeeft voor de 15D177 en 15D197 zijn de tarieven bij een naturapolis. Deze tarieven zijn te laag voor deze ingreep omdat wij alleen de 15D177 zullen factureren. De vergoedingen bij een restitutiepolis zijn hoger, maar zoals van de week in het nieuw was, stopt de CZ met de restitutiepolis.
Nu had ik natuurlijk 2 codes gekregen van MKV. Dat e-mailtje met de 2 codes kwam vanuit het genderteam. De bovenstaande quotes komen van de afdeling administratie. Zo zie je maar weer hoe complex ons zorgstelsel is, het is voor de mensen die er dagelijks mee te maken hebben ook niet altijd even duidelijk.

Ah fijn, dus het wordt overstappen. Ik had al enkele zorgverzekeraars opgezocht die een restitutiepolis aanbieden in 2024. Maar zelf die zijn niet altijd toereikend. MKV is bij de meeste niet gecontracteerd en hierdoor zal het eigen bijdrage nog steeds een aanzienlijk bedrag kunnen zijn. Daarnaast worden mijn overige zorgverleners ook niet altijd even goed vergoed. Dus ik had een ander strategie nodig, een restitutie polis zal niet de uitkomst zijn.

Dus ben ik maar de verzekeraars aan het afgaan waarmee ik via mijn werkgever een collectieve korting kon score. Dit waren CZ, Menzis en Zilveren Kruis. CZ valt meteen af. Menzis ook, want hun restitutiepolis en overige polissen waren al niet toereikend genoeg. Dus bleef Zilveren Kruis over. Tot mijn verbazing kwam MKV wel naar boven in hun zorgvinder van 2024. In de eerste instantie zag ik meteen een kruisje. Ze waren niet gecontracteerd, behalve….
Screenshot 2023-12-20 at 11.35.07.png
Ah super top dus! Wel een contract ten behoeve van geslachtveranderingen operatie dus. Toch even checken bij ZK. Dus maar eens een belletje naar gewaagd. Heb 3 mensen gesproken die dag. Eerst een algemene medewerker die mij doorverbond met een zorgcoach. De zorgcoach zei dat het eigenlijk niet de bedoeling was dat ik doorverbonden zou worden. Een zorgcoach helpt namelijk in principe alleen mensen die verzekerd zijn bij ZK. Toch werd ik te woord gestaan, heel fijn! Na wat interne navraag kon de coach semi bevestigen dat ZK een contract heeft met MKV. Het kwam een beetje op neer dat de site leidend was. Ook heb ik even nagevraagd of het verhaal van de DBC-traject klopte wat MKV vertelde. Daarin kon de coach mij niet verder mee helpen en werd ik doorverbonden naar de klantenservice. Na mijn verhaal moest er weer intern wat nagevraagd worden. Diegene aan de telefoon kon mij bevestigingen dat het vervolg DBC-traject dat zou gestart worden op 10-01-24, word vergoed door mijn nieuwe verzekeraar. Al met al dus 45 min aan de telefoon gezeten met ZK door veel moeten wachten. Toch wel altijd heel vriendelijk geholpen!
Zilveren Kruis is dus een optie! Even gecontroleerd of De Vaart & Gender Clinics ook gecontracteerd zijn voor 2024. Dat zijn ze! Zou ZK dan toch het gouden ei zijn?

De zorgcoach was een beetje vaag over het contract met MKV. Dus toch maar even navragen bij MKV zelf. Woensdag middag gebeld naar de administratie. Toevallig hadden hun die dag ook bevestiging gekregen dat er met ZK een contract is afgesloten voor de vaginaplastiek. Hoppa! Ik heb mijn nieuwe verzekeraar gevonden! Het is een Match!

Dus als alles gaat zoals gezegd en geschreven wordt. Dan wordt alles vergoed in 2024. Me happy! 😁

Obsessie?
Dan nu even wat anders. De afgelopen maanden merk ik dat ik dagelijks met de operatie bezig ben. Vaak is het heel luchtig en word ik er vrolijk van. Het motiveert om te gaan sporten. Bij elke tuck maak de gedachten dat ik dat na de operatie dat niet meer hoef te doen, mij onwijs blij! Ik ben goed aan het sparen om alles aan te schaffen voor het herstel + die super deluxe dilator van Soul Source. Allemaal leuke dingen om te doen.

Daarnaast lees ik ook veel ervaringen van andere. Vaak zitten daar ook foto’s van het resultaat bij en die zijn zo verschillend van elkaar. Waardoor ik soms wel een beetje van slag raak. Want ik lees ook ervaringen die niet helemaal positief zijn. Dit brengt mij wel weer een beetje terug op aarde merk ik. Nu weet ik dat iedereen verschillend is, iedereen hersteld anders en elk chirurge doet het net even anders. Ik merk dat elk stukje informatie wel binnenkomt maar niet heel veel met mij doet. Dat had ik niet verwacht. Ik verwachtte namelijk te gaan twijfelen of dit nou wel de juiste keuze is of “als ik maar niet te veel complicaties krijg” etc. Echter heb ik meer het gevoel dat het mij niks doet. Waar ik zelf toch wel een beetje van schrik. Heb ik nou een grote muur om mijzelf heen gebouwd en blind geworden voor alles? Of is dit een teken dat ik er klaar voor ben? Zo gek allemaal.

Ik blijf dagelijkse bezig met de operatie. Het is ondertussen een routine om de kanalen te checken zoals Reddit of dit forum. Of begint het een obsessie te worden? Ik merk dat ik een groot deel van mijn leven inricht naar het punt van de operatie en het herstel erna. Terwijl ik nog geen eens een datum heb.... Met werk zit ook beetje te schipperen. Ben na mijn burn-out op een andere afdeling begonnen, maar wil nog niet 100% er vol voor gaan omdat de operatie er toch aan zit te komen. Hoe hebben jullie de periode voor de operatie ervaren? Herkenbaar?

Ah fijn, weer een grote update! Hopelijk is de volgende met een operatie datum! Voor nu iedereen een hele fijne jaarwisseling en alvast alles goeds gewenst voor 2024! Cheers!🥂
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Marije »

Hoi Theunix, wat je schrijft is allemaal herkenbaar... don't worry.

Ook ik wist dat het mis kan gaan en probeerde dat te verdringen... was stervenszenuwachtig... weinig creatief op werk... etcetera....

Volledig normaal dus.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Marije »

Toevoeging... het is 't waard... omg het is het absoluut waard... elke dag een feestje.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SearchingLady »

Je bent goed bezig met sporten! Ga zo door.

Ik ben zelf ook bezig geweest met die zorgverzekering voor de operatie in 2024. Ik zit nu bij FBTO en kan daar blijven. FBTO heeft dezelfde tekst staan bij de zorgzoeker als Zilveren Kruis. Erg fijn!

De obsessie is gedeeltelijk herkenbaar. Ik heb wel zoveel gaande dagelijks dat ik niet veel tijd heb om er over na te denken. Als ik dat wel even heb dan weet ik nog steeds dat ik dit enorm graag wil.

We gaan het allemaal wel zien in 2024 hè ;)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

SearchingLady schreef: 29 dec 2023, 22:12 Je bent goed bezig met sporten! Ga zo door.

Ik ben zelf ook bezig geweest met die zorgverzekering voor de operatie in 2024. Ik zit nu bij FBTO en kan daar blijven. FBTO heeft dezelfde tekst staan bij de zorgzoeker als Zilveren Kruis. Erg fijn!
Dankjewel! FBTO is onderdeel van Achmea waar ZK ook onder valt. Fijn dat het corporate breed de meeste afspraken gelden. :D 2024 word een zwaar maar mooi jaar!
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gauloise
Berichten: 63
Lid geworden op: 27 apr 2018, 12:55
Gender: Vrouw

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Gauloise »

Hi Theunix,

Ik volg je topic al sinds het begin, zeker ook omdat ik het traject net zelf bewandel (ben nu iets meer dan een maand post OP).

Ik had eerder moeten reageren om te zeggen dat je het beste Zilveren Kruis kunt hebben, ik heb die hele stoelendans bijna drie jaar gespeeld dus had je wat zoekwerk kunnen besparen. Sorry hiervoor!

Hoe dan ook.
Theunix schreef: 30 dec 2023, 14:02 Tips
Hier zijn enkele tips die ik heb verzameld:
• Gebruik inlegkruisjes/maandverband voor na de operatie. Scheelt weer vlekken in de kleding.
• Spiegel kopen om te zien wat je doet tijdens het dilateren.
• Creëer een rustig ontspannen plekje om te dilateren. Ik ga onze logeerkamer omtoveren hiervoor. Paar likjes verf en wat entertainment neerzetten.
• Desinfectie kopen voor handen.
• Celstof matjes kopen voor op het matras.
• Washandjes/handdoeken klaar likken bij de WC om het allemaal droog te deppen voor na het plassen.
• Goed zittend ondergoed kopen wat los zit.
• Ruim zittende kleding kopen voor de eerste maanden zodat er niks schuurt daar beneden.
• Amandelolie eventueel ipv glijmiddel op water basis

Enkele tips komen van dit forum, onwijs bedankt hiervoor! Ik ben altijd opzoek naar meer, dus let me know als je er nog eentje hebt
1. In het begin gebruikte ik heel groot maandverband, specifiek Always voor incontinentie (paarse verpakking). Echter, daar zit geur aan. Als je daarvoor gevoelig bent, koop 100% katoenen maandverband zonder enige toevoegingen zoals parfum. Afhankelijk van hoeveel afscheiding je gaat hebben, ga je veel in huis willen hebben. Tampons zijn trouwens een optie voor wanneer je gaat dilateren om het naderhand van binnen enigszins droog te krijgen.

2. Dilateren in het algemeen: koop een dilatorsetje. Als het is zoals bij mij, gaat MKV zeggen dat je van hen een goed set krijgt. Ik geloofde ze op de blauwe ogen maar het set is toch echt niet veel soeps. Op de internationale fora is vooral Soul Source heel populair. Hier de link naar de Europese distributeur: https://pelvicrelief.co.uk/collections/ ... l-dilators De paarse (de grotere van de twee paarse opties) en de blauwe komen overeen met de diktes die je in het begin moet gebruiken van MKV. Ik heb zelf ook de allerkleinste (ook paars) aangeschaft voor het begin van elke dilateersessie. Uiteindelijk hoop ik voor de grote oranje te kunnen gaan, voor nu is dat voor mij echt nog niet voorstelbaar. Let wel: dit zijn dilators van hard silicoon, ze buigen dus totaal niet. Wat flexibelere zouden ook fijn kunnen zijn. Ik zal eens vragen voor aanbevelingen bij mijn bekkenfysio want zij had het er ook al over dat flexibel echt fijner is.
2.1 Glijmiddel: Moet je even kijken wat je zelf fijn vind. Je krijgt daar een flesje amandelolie mee maar ik durf te wedden dat daar parfum inzit wat ik zelf geen fijn idee vind. Ik heb hierna pure amandelolie gehaald maar ook die vond ik niet zo fijn; ik vond de olie een beetje "droog" aanvoelen en het trok wat meer wat heel oncomfortabel kan zijn. Als je voor glijmiddel gaat, moet het op waterbasis zijn, dat is alle info die je daar gaat krijgen. Als je zelf wat verder zoekt, kom je er snel achter dat glycerine vrij en ph neutraal voor vagina's ook heel fijn is. Eentje die dat allemaal is, is deze: https://www.greenjump.nl/Product/Verzor ... waterbasis

3. Honingzalf voor wondjes. Bijna iedereen krijgt wondjes in het operatiegebied, honingzalf kan hier goed bij helpen.

4. Een ziekenhuisbed. Dit is absoluut optioneel en volgens mij doet bijna niemand dit maar ik heb hier enorm veel baat bij. Ik heb hem zelf van Medicura die topservice leverden. Het wordt vergoed voor maximaal een half jaar. Kort na mijn bestelling werd ik gebeld door de klantenservice om te vragen waar ik het voor ging gebruiken omdat ik bij betaalmethode had aangegeven dat het vergoed zou moeten worden en na simpelweg te zeggen "een geslachtsaanpassende operatie" was het gesprek ook heel snel voorbij en gingen ze het bij de verzekeraar declareren. Mocht ik toch onverwachts een dikkevette rekening ontvangen, laat ik het weten. Tot nu toe heb ik er wel echt veel baat bij. Je zei al dat je de logeerkamer ging inrichten voor dilateren, dus misschien is het voor jou niet eens nodig. Maar ik vond het heel fijn om een bed op de begane grond te hebben zodat ik in het begin de trap kon mijden en dat ik hulp had bij het overeind komen.

5. Pijnstillers. Je krijgt in Velsen dus echt niets mee dus sla vast heel veel para en ibu in. Niet dat ik het idee heb dat het veel doet behalve de scherpe kantjes ervan af te halen maar toch, wel fijn om vast te hebben.

6. Kruik. Sowieso fijn om te hebben maar ook handig om als zitkussen te gebruiken. Kijk uit met donutkussens, het compleet ontbreken van weerstand waar je vagina komt te zitten kan zorgen voor dikke schaamlippen. Een half gevulde kruik daarentegen biedt voldoende zachtheid maar ook tegendruk tussen je benen. Vooral voor de autorit naar huis ga je écht iets willen om op te zitten.

7. Neem makkelijke kleding mee naar het ziekenhuis voor de vertrekdag. Denk hierbij aan een losse trainingsbroek, een rok, voor schoenen iets als instappers. Ook pantoffels voor rond te lopen in het ziekenhuis zijn goed om mee te nemen.

8. Ook dit is optioneel: zacht voedsel voor de dagen na thuiskomst. Stoelgang gaat niet fijn zijn de eerste paar keren, voornamelijk in je hoofd niet dus je hebt er alleen maar baat bij als je het zo zacht mogelijk kan houden. Ik leefde de eerste paar dagen echt op soep en yoghurt.

9. Icepacks. Optioneel maar echt fijn voor als de zwelling echt erg wordt of de pijn wat teveel. Scheelt echt.

10. Gaas. Je gaat in het begin veel gaas nodig hebben vooral voor de schoonmaak en het droog houden. Je hebt het meest aan dat dikke, katoenen gaas, niet die flinterdunne nonsens van Kruidvat. Je hoeft het echter niet te kopen. Vraag het na de operatie bij MKV, ik kreeg elke keer handenvol mee.
Theunix schreef: 30 dec 2023, 14:02 • Goed zittend ondergoed kopen wat los zit.
Ik kreeg juist bij MKV het advies ondergoed te kopen welke strak zit. Dit ivm de zwelling om deze zoveel mogelijk tegen te gaan. Het fijnst vind ik korte boxershorts, dus onderbroekjes die een heel korte pijp hebben zeg maar. Slipjes e.d. vind ik erg vervelend omdat de randjes precies op je liezen zitten wat een best gevoelig gebied is na de operatie.