Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

Hoi lieve Mensen!

Ik heb besloten op mijn SRS (vaginaplastiek) bij Dr. Kanhai in Medisch Kliniek Velsen (MKV) te laten doen. Op het forum heb ik al veel verschillende verhalen en ervaringen gelezen. Verspreid over verschillende posts. Via deze topic wil ik mijn voorbereiding, ervaring en gedachtes delen. Wellicht heb je er iets aan. Ik had in ieder geval veel aan alle verhalen van anderen.😊 @admin Mocht dit niet de juiste sectie zijn, let me know! Dan verplaats ik alles naar het verborgen forum.

Non-Binar & SRS?
Online kan ik niet zoveel gelijkgestemde vinden die zich identificeren als Non-Binar (AMAB) en kiezen voor een SRS. Nu vind ik de term SRS ook niet helemaal kloppen bij mij. Daarom gebruik ik verder de term bottom surgerie of vaginaplastiek. De reden waarom ik kies voor een operatie is omdat ik het meest dysforie krijg van mijn huidige genitalia. Dit belemmert mijn in het dagelijks leven en op seksueel gebied. Het plaatje van wie ik ben klopt nu nog niet.

Eerste Consult
Op donderdag 12 oktober had ik in de ochtend een eerste consult. Mijn partner is mee. We komen vanuit het zuiden van het land. Vanwege de vele files door de regen, gingen we vroeg weg. Hierdoor zat ik al 2 uur van tevoren zenuwachtig in de auto. Zo zenuwachtig dat ik mijn must needed ochtend koffie niet kon drinken. Ondanks de regen waren we ruim een half uur van tevoren aanwezig. De kliniek zelf ziet er erg mooi uit. Rustige donkere kleuren met hier en daar een spatje goudtint. Ik voelde mijzelf vrij snel op mijn gemak. Het straalde rust uit. Voor mij is dit 10x beter dan soms dat kille ziekenhuis vibe. Het enige wit wat je zag waren de jassen van de artsen.

Het gebouw zelf is enkele verdiepingen hoog. We moesten ons melden op de 2e etage bij de poliklinieken. Dat is ook meteen het enige minpuntje wat ik tot nu toe heb. De ontvangstruimte is vrij intiem, het was er ook erg druk vond ik. Je kon zo meeluisteren met wat iedereen tegen elkaar zei. Ook kon je alles verstaan wat er gezegd werd bij balie. Niet heel veel privacy. Maar volgens mij wordt het nog verbouwt hier en daar, wellicht dat dit nog wordt opgelost. Wel leuk waren de ronde tafels, veel beter dan die ziekenhuis stoeltjes in de wacht ruimte.

Na een half uurtje wachten werden we naar binnen geroepen door Dr, Kanhai. Ook in de spreekkamer hangt er rustig en warme vibe. Ik voelde meteen op mijn gemak. Na het klassiek momentje “zo jij heb een wens” vraag van Kanhai. Zijn we eerst door de vragenlijsten gelopen die ik van tevoren moest invullen. Dat waren vooral basic dingen zoals medicijnen gebruikt, levensstijl etc. We hebben vooral even gehad over mijn burn-out en wat dit voor een operatie kan betekenen.
Daarna hebben we mijn wens besproken, de “classic” vaginaplastiek. Ik had zelf al veel opgezocht dus had weinig vragen. Dr. Kanhai vroeg of ik al naar een informatieavond was gewest van MKV. Deze avond is een soort van “verplicht” omdat hij daar zijn techniek uitleg. Ook wordt de routine binnen MKV besproken door het team. Zo kan hij het eerste consult meer persoonlijk houden en dieper in gaan op de wensen. Dit scheelt weer tijd volgens hem en zo kunnen meer mensen geholpen worden. Toevallig was er die avond een informatieavond, waar ik mijzelf al voor had aangemeld. Daarover hieronder meer.

Dr. Kanhai wilde ook even kijken naar het materiaal. Tegen dit keek ik het meest tegen op. Gelukkig ign het snel en was er eigenlijk totaal geen reden om zenuwachtig te zijn. Het aan- en uitkleden duurde langer laten we maar zeggen. De broek en het ondergoed naar beneden was achteraf voldoende geweest... beetje gênant dat ik alles heb uitgetrokken...😅 Dr. Kanhai keek snel even en concludeerde dat er genoeg materiaal aanwezig is om er iets moois van te maken. Hij zei trouwens netjes hardop wat die aan het doen was en wanneer die iets ging aanraken. Erg prettig. Dr. Kanhai was echter niet helemaal tevreden over de vetjes op de schaambeen/venusheuvel. Dit was nogal veel en daardoor kan het zijn dat het esthetisch niet mooi zal worden. Dus daar moet eerst iets aan gedaan worden. Na het aankleden hebben we dat verder besproken.
Mijn gewicht die ochtend was 97,5 kg (mijn lengte is 191 cm). BMI was okeyish. Echter omdat ik al lang niet meer consistent gesport, is mijn conditie ook niet meer van wat het geweest is. De operatie kon hierdoor zwaarder uitvallen vertelde Kanhai. Dus hebben we het streefgewicht gezet op 90kg. We mogen dus weer aan de slag in de sportschool. Was ik stiekem al van plan, nu met extra motivatie! Toch zette die mij op de lijst voor de planning. Hierover word ik nog een keer gebeld. Spannend! Kan ik meteen vragen of het streefgewicht een harde eis is. Want dat is nog niet helemaal duidelijk.

Na 20 min stonden we alweer buiten in de regen. Kort maar krachtig consult.

Over het karakter van Kanhai had ik hier en daar al wat dingen gelezen. Het zou een ‘mannetje’ zijn en vrij direct. Dat is allemaal waar, maar helemaal niet in een negatieve of vervelende context vind ik. In tegendeel, ik vond hem juist op zijn manier erg professioneel en straalde ook zelfvertrouwen uit. Wat mijn weer gerust stelt met de gedachten: die man weet wat die doet. Daarnaast was hij op enkele punten heel medelevend en meedenkend. Als je vragen hebt, nam hij de tijd om deze te bespreken. Zijn humor tussendoor is binnen de lijntjes vind ik. Mijn partner zei wel terecht dat het even wennen is. Maar deze artsen heb je ook in de ziekenhuizen. But he, thats life. Advies van mij, ga er open-minded in zoals ik deed. Dit geld trouwens bij bijna alles in het leven. Je kan altijd nog nee zeggen.😉

Informatieavond
Dezelfde avond was er ook een informatieavond bij MKV. Omdat er dit keer 150 aanmeldingen waren, werd het gehouden in een grotere zaal naast het pand van MKV. Na het aanmelden werden we ontvangen met een soepje of broodje kroket. Soepje was zelf gemaakt, aanrader ;) Sfeer was heel gemoedelijk en erg prettig. De hele avond duurde van 18:00 – 21:00 incl. pauze.
De avond bestond uit twee delen. Eerste deel was over de routine binnen de kliniek zoals aanmeldt fase, planning en wat je op de dagen zelf buiten de operatie om kon verwachten. Dit vind ik altijd zelf heel fijn om te weten. Geeft me altijd meer rust dan ik toe wil geven. Het team werd ook voorgesteld zodat je een gezicht bij de naam hebt. Het team zelf komt ook aan het woord.
De tweede deel van de avond ging vooral over de operatietechnieken van de borstvergroting, vaginaplastiek etc. Vooral dit gedeelte is een aanrader mocht je geĂŻnteresseerd zijn om behandeld te worden door Dr. Kanhai.

Wellicht wat handige informatie die ik mee heb gekregen en met jullie wil delen gericht op de vaginaplastiek:
• Voortraject moet afgerond zijn met indicatiestelling en verwijzing van een genderteam.
• Wachttijd eerste consult is +/- 4 maanden. (Ik had 1 aug. gebeld voor afspraak en kon al 12 okt. terecht. Ik was al besproken in een MDO met De Vaart, dus had een kleine voorsprong)
• Wachttijd voor operatie is +/- 4 maanden. Word contact opgenomen voor de planning indien alle documenten binnen zijn en na een MDO-overleg. Datum kan in overleg en mocht er een gaatje komen, word er gebeld. Dus wellicht ben je iets eerder of later aan de buurt.
• Voor de operatie minimaal 1 week van de voren scheren in de schaamstreek en de avond van tevoren douche/voorhuidje schoonmaken.
• Voor de operatie krijg je nog de gelegenheid om vragen te stellen aan Kanhai.
• In de avond na de operatie wordt al geprobeerd te mobiliseren. Onder begeleiding even naast het bed te gaan staan.
• Dag 1 (de dag na de operatie) loopt de arts visite, mobiliseren wordt uitgebreid (onder begeleiding en zelfstandig) en je krijgt blaastraining.
• Dag 2: Buisjes worden weggehaald, je krijg training in hoe je de wond kan verzorgen en worden de leefregels doorgenomen.
• Dag 2 mag je ook weer naar huis en kom je de volgende maandag terug.
• Volgende maandag wordt de katheter en tampon verwijderd, Kanhai komt langs voor controle en dilateren wordt aangeleerd. Belangrijk is dat je met volle blaas komt omdat je 2x moet plassen voordat je weer naar huis mag.
• Verpleegkundig team is 24/7 bereikbaar via een telefoonnummer en anders kan je mailen naar een mailadres. Dit altijd eerst contacteren i.p.v. eerst naar eigen huisarts bijvoorbeeld, dit i.v.m. kennis van zaken.
• Ontharen is niet meer nodig, het haar op het perineum wordt verwijderd doormidden het om te draaien en de haarzakjes weg te schrapen.
• Zeker 4 tot 6 weken rust houden.

Tijdens het tweede gedeelte kwam ook het extra “nat” worden ter sprake. Kanhai zelf zei dat die het bij iedereen toepast maar wilde niet vertellen met welke techniek. Het is nog in experimentele fase maar wel bijna afgerond. Hierover ontstond discussie, heel begrijpelijk natuurlijk. Ik sta zelf er vrij neutraal in. Pionieren vind ik goed en hou ik zelf ook wel van. Het levert weer nieuwe technieken en inzichten op. Ik ben dan ook blij dat iemand zich met zoveel passie inzet om technieken te verfijnen. De keuze ligt ook aan eenieder zelf of je het wilt of niet. Dit kan je gewoon aangeven en daar houdt Kanhai er rekening mee.

Tips
Hier zijn enkele tips die ik heb verzameld:
• Gebruik inlegkruisjes/maandverband voor na de operatie. Scheelt weer vlekken in de kleding.
• Spiegel kopen om te zien wat je doet tijdens het dilateren.
• Creëer een rustig ontspannen plekje om te dilateren. Ik ga onze logeerkamer omtoveren hiervoor. Paar likjes verf en wat entertainment neerzetten.
• Desinfectie kopen voor handen.
• Celstof matjes kopen voor op het matras.
• Washandjes/handdoeken klaar likken bij de WC om het allemaal droog te deppen voor na het plassen.
• Goed zittend ondergoed kopen wat los zit.
• Ruim zittende kleding kopen voor de eerste maanden zodat er niks schuurt daar beneden.
• Amandelolie eventueel ipv glijmiddel op water basis

Enkele tips komen van dit forum, onwijs bedankt hiervoor! Ik ben altijd opzoek naar meer, dus let me know als je er nog eentje hebt 🙌🏻

Verzekering
Ah wel nu, het leukste. De verzekering…. Ik zit bij CZ met een restitutieverzekering. Nooit problemen meegehad. Echter Is CZ net de enige verzekeraar waar MKV geen contact mee kan krijgen, volgens Dr. Kanhai. Dus zo kan MKV ook geen contract afspraken voor volgend jaar. Op de site van CZ staat: Bij een restitutieverzekering maakt het voor de vergoeding van zorg uit de basisverzekering niet uit of uw zorgverlener een contract heeft of niet. U krijg de rekening altijd volledig vergoed tot het “marktconform tarief”.

Nu is dat laatste volgens Dr. Kanhai juist het probleem. MKV gebruikt een algemene declaratiecode. Deze code is te algemeen en word voor verschillende ingrepen gebruikt. Voor de ingreep vaginaplastiek bestaat er geen specifieke code. De vaginaplastiek is een duurder ingreep dan de ingrepen die meetellen voor de algemene declaratiecode. Hierdoor kan het zijn dat de vergoeding die ik krijg aanzienlijk lager is dan de factuur straks van MKV. Dit omdat de goedkopere ingrepen het "marktconform tarief” naar beneden kan trekken.
Ik heb contact opgenomen met CZ maar die willen nog niks zeggen over contracten voor volgend jaar. Classic... Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zou graag horen hoe het toen verlopen is. Na 1 nov. Als de meeste verzekeraard hun tarieven bekend hebben gemaakt. Ga ik zelf ook weer verder op onderzoek uit. Een overstapt sluit ik nu niet uit.

Nou dit was mijn werkstuk.... badum tsss.. Is toch even fijn om dingen op te schrijven. Bedankt voor het lezen!😇
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Tanja
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Tanja »

Mooi geschreven en bedankt voor de tip betreffende CZ. Heb er ook nooit last mee gehad maar een gewaarschuwd mens....
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Gebruikersavatar
Dawn
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 apr 2023, 12:49
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Noord-Holland

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Dawn »

Fijn dat je dit zo deelt! Maakt misschien de drempel weer iets lager om naar zo een informatieavond te gaan. Bijzonder om te lezen dat Robert Kanhai net als mijn chirurg in 1994 vertelde wat hij wil gaan doen en over materiaal praat en ja ook toen was dat snel bekeken.
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SearchingLady »

Bedankt voor hef delen van je ervaring! Ik zit in hetzelfde traject richting MKV. Ik heb mijn consult eind november. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Maar dtit stelt mij al gerust en de informatieavond heb ik ook al eerder gehad.
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SuzanneLemm »

Bedankt, erg fijn en informatief dat je dit zo uitgebreid deelt !
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SuzanneLemm »

Ook interessant om te lezen over jouw afweging voor SRS als Non Binair persoon. Ik zit enigzins in dezelfde hoek vind ik ( psychologe vind van niet overigens) maar errvaar weinig genderdysforie in dagelijkse leven of in ( lesbische) sexualiteit. Dus ik twijfel nog even door😁
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

SearchingLady schreef: ↑18 okt 2023, 22:38 Bedankt voor hef delen van je ervaring! Ik zit in hetzelfde traject richting MKV. Ik heb mijn consult eind november. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Maar dtit stelt mij al gerust en de informatieavond heb ik ook al eerder gehad.
Graag gedaan en alvast veel succes eind november! Ook al zegt iedereen dat ik mijzelf niet zo zenuwachtig hoef te maken, dat ben je toch wel. Dus mijn tip, omarm het en gun je na het consult iets lekker. Dat hebben mijn parnter en ik iedergeval wel gedaan😋. Het helpt ook dat je Kanhai al een keer gezien heb, dat scheelt weer!
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

SuzanneLemm schreef: ↑19 okt 2023, 23:26 Ook interessant om te lezen over jouw afweging voor SRS als Non Binair persoon. Ik zit enigzins in dezelfde hoek vind ik ( psychologe vind van niet overigens) maar errvaar weinig genderdysforie in dagelijkse leven of in ( lesbische) sexualiteit. Dus ik twijfel nog even door😁
Hi Suzanne,

Het blijft altijd lastig dit soort besluiten. Je kan er van alle kanten wat van zeggen en vinden. Er is nu eenmaak geen eenduidige en heldere antwoord op deze keuze. Wat ik nu wel geleerd heb de afgelopen tijd. Is dat je het moet besluiten voor jezelf. Dit lijkt logisch maar is lastige gezegd dan gedaan.
Mijn partner (inmiddels verloofde) en ik zijn niet seksueel actief op dit moment. Dit komt vooral doordat ik niet goed voelt in mijn huidige lichaam. We hebben in het verleden sex geprobeerd. Dit werkte niet voor ons. Daarnaast heeft mijn partner niks met mijn huidige genitalie. Dit laatste speelde een tijde door mijn gedachten. Ik dacht namelijke van "zodra ik een vagina heb, dan worden we wel seksueel actief". Dit was een tijdje een goede reden dacht ik voor een operatie. Echter is mijn parnter Aseksueel (https://aseksualiteit.nl/over-aseksualiteit/). Ze is niet zeker of dit veranderd zodra ik een vagina heb en beter in mij vel zou zitten. Heel logisch en ik wil zelf ook niet dat ze veranderd omwille van mij. Het duurde even voordat ik af kon stappen van dit alles en opnieuw kon nadenken, maar waarom wil je dan toch een operatie?

Ik kan nu nog steeds niet de juiste woorden vinden of een duidelijk voorbeeld geven dat mijn gevoel uitleg waarom ik nu toch heb gekozen voor een vaginaplastiek. Wat het meeste dichtbij komt is dat van het hebben van een puistje/pukkeltje op een vervelende plek, bijvoorbeeld onder je oksels. Soms voel ik het niet omdat er bijvoorbeeld kleding overheen zit en er niks tegen aan schuurt. Ik weet wel dat het er zit. Maar het is geen constante ergenis. Echter zodra het niet bedekt is of er schuurt wel iets langs. Is het irritant, kan het pijn doen en krijg ik er alleen maar ergenis van. Het zit in de weg. Ik wil er dan van af en ga dan zo snel mogelijk naar de huisarts of knijp het puistje zelf wel uit. Als ik er maar van af ben.
Vooral dat laaste gevoel overheerst de laaste tijd. Het zit steeds meer in de weg, het begin knap irritant te worden en ben nu wel eens klaar ermee. Ik vind het niet fijn en mooi. Ook dat dagelijks tucken word steeds vervelender. Ook al is het af en toe nog steeds functioneel, het is irritant en beperkt mij in het dagelijks fuctioneren. Lees hier vooral, het kunnen leven in het breedste zin van het woord!
(dit is wel een versimppelde uitleg)

Daarom heb ik toch besloten om het te doen. Ik zelf heb er last van en ik kan niet met dit oud worden. Wat ik vooral tegen iedereen wil zeggen, kijk vooral vanuit "ik". Jijzelf moet er meeleven niet een ander. :D

Kleine toevoeging, ik zie mijn geslacht dus niet iets dat bepalend is voor mijn genderindentiteit. Er zijn naast dit boven nog meer (al dan niet kleinere) redenen die voor mij gelden en het gevoel versterkt dat dit de juiste beslissing is.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Esther91 »

Theunix schreef: ↑18 okt 2023, 15:59

Verzekering
Ah wel nu, het leukste. De verzekering…. Ik zit bij CZ met een restitutieverzekering. Nooit problemen meegehad. Echter Is CZ net de enige verzekeraar waar MKV geen contact mee kan krijgen, volgens Dr. Kanhai. Dus zo kan MKV ook geen contract afspraken voor volgend jaar. Op de site van CZ staat: Bij een restitutieverzekering maakt het voor de vergoeding van zorg uit de basisverzekering niet uit of uw zorgverlener een contract heeft of niet. U krijg de rekening altijd volledig vergoed tot het “marktconform tarief”.

Nu is dat laatste volgens Dr. Kanhai juist het probleem. MKV gebruikt een algemene declaratiecode. Deze code is te algemeen en word voor verschillende ingrepen gebruikt. Voor de ingreep vaginaplastiek bestaat er geen specifieke code. De vaginaplastiek is een duurder ingreep dan de ingrepen die meetellen voor de algemene declaratiecode. Hierdoor kan het zijn dat de vergoeding die ik krijg aanzienlijk lager is dan de factuur straks van MKV. Dit omdat de goedkopere ingrepen het "marktconform tarief” naar beneden kan trekken.
Ik heb contact opgenomen met CZ maar die willen nog niks zeggen over contracten voor volgend jaar. Classic... Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Zou graag horen hoe het toen verlopen is. Na 1 nov. Als de meeste verzekeraard hun tarieven bekend hebben gemaakt. Ga ik zelf ook weer verder op onderzoek uit. Een overstapt sluit ik nu niet uit.

Nou dit was mijn werkstuk.... badum tsss.. Is toch even fijn om dingen op te schrijven. Bedankt voor het lezen!😇
Er zijn in het verleden enkele uitspraken geweest en er is ook e.e.a. regelgeving waar marktconform wordt uitgelegd.

CZ heeft een werkwijze waarbij ze kijken naar de behandeling, van daaruit de best passende (ĂŠĂŠn) zorgcode uitzoeken, voor die zorgcode het gemiddelde laten bepalen, dat gemiddelde achten zij marktconform.

Die werkwijze is lastig omver te werpen, daar de meeste wetgeving te veel ruimte laat voor interpretatie. Echter is er ook iets waar CZ helemaal de mist in gaat, namelijk hun medisch adviseur die 1 code noemt als "best passende zorgcode". CZ stelt dat de "best passende zorgcode" gelijk staat aan "marktconform" en dat is onjuist. Wat ze eigenlijk moeten zeggen is dat het bedrag wat ze noemen marktconform is voor dbc xxxxx. Dat maakt nog niet dat het ook marktconform is voor een vaginaplastiek.

Na wat achtergrond uitzoekwerk blijkt het namelijk zo te zijn dat bij het AMC er 2 zorgtrajecten gedeclareerd worden voor een vaginaplastiek ,een basistraject en een paralleltraject. Beide trajecten omvatten meerdere zorgcodes waaronder de intake, operatie en nacontrole. In beide zorgtrajecten zit dus 1 code van een operatie.

Na onafhankelijk advies ingewonnen te hebben blijkt dat het AMC beide trajecten inderdaad declareert, het basistraject omvat de penis amputatie, en het parallel traject geldt voor het creĂŤren van een vulva en vagina.

De code die ze jou willen vergoeden komt uit het parallel traject, en kan op zichzelf niet bestaan voor een vaginaplastiek. Simpel omdat een parallel traject niet kan bestaan zonder basistraject dient minimaal ook de code uit het basistraject erbij vergoed te worden. Er dient immers (heel zwart wit gezien) eerst e.e.a. geamputeerd/aangepast te worden voordat met kan overgaan tot een vaginaplastiek.

Het AMC als voorbeeld dient hiervoor ook 2 rekeningen in, namelijk 1 van het AMC ziekenhuis en 1 van het AMC locatie UMC. De reden hiervoor is niet duidelijk, maar vermoedelijk heeft dit iets te maken met de registratie/zorgtransparantie.

Overigens werkt Dr. Kanhai zelf ook zo. Hij declareert 1 code via MKV Velsen en 1 code via Stichting genderzorg.

Al met al scheelt dit nog zo'n €7.000 á 8.000.

Ook beweert CZ dat het totaalbedrag ook complicaties omvat. Dat is in zoverre juist dat het complicaties gaat die direct verholpen moeten worden. Andere complicaties dienen 6 maanden na de operatie beoordeeld te worden, wanneer alles voldoende tijd heeft gehad om te herstellen. Indien noodzakelijk geacht dan dienen ze opnieuw een vergoeding toe te kennen, en die valt dus niet onder dat eerdere totaalbedrag. E.e.a. staat beschreven in de zorg standaarden en bij het AMC gender expertise centrum.

Uiteindelijk zijn de verschillende conflicten met CZ destijds zo hoog opgelopen dat we in de rechtbank zijn geĂŤindigd. Na de zitting was het slechts een minuten kwestie voordat er een schikking getroffen was. Voor mij reden genoeg om aan te nemen dat ik heel dicht bij het vuur gezeten heb.

Al met al heb ik over ruim 2 weken mijn SRS. Mocht je ergens hulp bij nodig hebben, de afgelopen jaren heb ik noodgedwongen iets te veel wetgeving moeten bestuderen en kan je daarbij prima helpen
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SuzanneLemm »

Hi Theunix,

Ik zie dat mijn initiĂŤle reactie niet geplaatst is, bij deze een 2e poging.

Kudo's voor je uitgebreide en openhartige reactie !!
Ook voor jou een beslissing die moest groeien dus.
Ik kan in veel meegaan, een paar verschillen: mijn vriendin en ik zijn wel sexueel actief ( niet penetratief)
en zouden dat niet graag verliezen aan de blijkbaar ( VUmc) 20% kans daarop.
Voor mijn vriendin, post-op transvrouw , maakt het niet uit of ik een penis of vagina heb, wat wel heel lief van haar is.
Ook mijn beslissing zal puur voor mijzelf zijn dus.
Wat mij blokkeert is die 20% kans op verlies sexualiteit, 3.5 uur narcose, 2 maanden uit de running, mantelzorg voor mijn moeder, en last but not least, ik vind penis en vagina beide geen mooie lichaamsdelen, het is niet iets waar ik naar uitkijk of zo.
Dus denk ik nog even na 🤔