Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SuzanneLemm »

Excuseer ik kaap je topic ...het gaat om werkwijze bij MKV
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

Esther91 schreef: 25 okt 2023, 16:42 Er zijn in het verleden enkele uitspraken geweest en er is ook e.e.a. regelgeving waar marktconform wordt uitgelegd.

CZ heeft een werkwijze waarbij ze kijken naar de behandeling, van daaruit de best passende (één) zorgcode uitzoeken, voor die zorgcode het gemiddelde laten bepalen, dat gemiddelde achten zij marktconform.

Die werkwijze is lastig omver te werpen, daar de meeste wetgeving te veel ruimte laat voor interpretatie. Echter is er ook iets waar CZ helemaal de mist in gaat, namelijk hun medisch adviseur die 1 code noemt als "best passende zorgcode". CZ stelt dat de "best passende zorgcode" gelijk staat aan "marktconform" en dat is onjuist. Wat ze eigenlijk moeten zeggen is dat het bedrag wat ze noemen marktconform is voor dbc xxxxx. Dat maakt nog niet dat het ook marktconform is voor een vaginaplastiek.

Na wat achtergrond uitzoekwerk blijkt het namelijk zo te zijn dat bij het AMC er 2 zorgtrajecten gedeclareerd worden voor een vaginaplastiek ,een basistraject en een paralleltraject. Beide trajecten omvatten meerdere zorgcodes waaronder de intake, operatie en nacontrole. In beide zorgtrajecten zit dus 1 code van een operatie.

Na onafhankelijk advies ingewonnen te hebben blijkt dat het AMC beide trajecten inderdaad declareert, het basistraject omvat de penis amputatie, en het parallel traject geldt voor het creëren van een vulva en vagina.

De code die ze jou willen vergoeden komt uit het parallel traject, en kan op zichzelf niet bestaan voor een vaginaplastiek. Simpel omdat een parallel traject niet kan bestaan zonder basistraject dient minimaal ook de code uit het basistraject erbij vergoed te worden. Er dient immers (heel zwart wit gezien) eerst e.e.a. geamputeerd/aangepast te worden voordat met kan overgaan tot een vaginaplastiek.

Het AMC als voorbeeld dient hiervoor ook 2 rekeningen in, namelijk 1 van het AMC ziekenhuis en 1 van het AMC locatie UMC. De reden hiervoor is niet duidelijk, maar vermoedelijk heeft dit iets te maken met de registratie/zorgtransparantie.

Overigens werkt Dr. Kanhai zelf ook zo. Hij declareert 1 code via MKV Velsen en 1 code via Stichting genderzorg.

Al met al scheelt dit nog zo'n €7.000 á 8.000.

Ook beweert CZ dat het totaalbedrag ook complicaties omvat. Dat is in zoverre juist dat het complicaties gaat die direct verholpen moeten worden. Andere complicaties dienen 6 maanden na de operatie beoordeeld te worden, wanneer alles voldoende tijd heeft gehad om te herstellen. Indien noodzakelijk geacht dan dienen ze opnieuw een vergoeding toe te kennen, en die valt dus niet onder dat eerdere totaalbedrag. E.e.a. staat beschreven in de zorg standaarden en bij het AMC gender expertise centrum.

Uiteindelijk zijn de verschillende conflicten met CZ destijds zo hoog opgelopen dat we in de rechtbank zijn geëindigd. Na de zitting was het slechts een minuten kwestie voordat er een schikking getroffen was. Voor mij reden genoeg om aan te nemen dat ik heel dicht bij het vuur gezeten heb.

Al met al heb ik over ruim 2 weken mijn SRS. Mocht je ergens hulp bij nodig hebben, de afgelopen jaren heb ik noodgedwongen iets te veel wetgeving moeten bestuderen en kan je daarbij prima helpen
Hi Esther!

Ow wauw wat een gedoe allemaal! Bedankt voor je uitleg en het delen van je verhaal. Word gewaardeerd! Ook alvast heel veel succes gewenst met je SRS!

Als ik het goed begrijp:
  • CZ kan door de ruime wetgeving zelf kiezen welke zorgcode ze pakken bij een behandeling en daaruit een gemiddelde bepalen dat gezien word al "markcomform" volgens hun
  • Er worden meestal 2 trajecten gedeclareerd. Een basis (amputatie) en een parraleltraject (vaginaplastiek). Het parraleltraject kan niet bestaan zonder het basis traject in theorie. CZ doet moeilijk met de code uit het parraleltraject omdat er geen specifieke code bestaat voor een vaginaplastiek en daardoor zelf maar invullen wat "markcomform" is. Waardoor de vergoeding lager uitkomt
  • Bij optreden van complicaties na 6 mnd. Dat moet CZ opnieuw een vergoeding toe kennen na beoordeling
Ik heb een aantal vragen:
  • Is de schikking openbaar en kan ik deze inzien? Staat me iets bij dat schikkingen nooit openbaar worden gemaakt, maar voor de zekerheid
  • Mag ik vragen wat voor soort polis je had bij CZ?
  • Bij wie laat je je SRS doen? Dat is niet geheeld duidelijk, ook bij MKV?
  • Hoe is het traject gelopen voordat jullie in het rechtbank zijn beland?
Vind je het pretiger dat ik mijn vragen via dm stel?, let me know! Ik wil je namelijk ook niet storen tijdens je herstel van je SRS.😊

Ik ga volgende week het verder uitzoeken. Net even te druk geweest afgelopen 2 weken. Daarnaast nog herstelende van een burn-out. Maar dit is al een goede start om verder in de materie te duiken. Ook ga ik een rondje bellen, zowel naar CZ als MKV. Aan horen wat hun uitleggen. Absurd dat er zoveel voor nodig is om iets vergoed te krijgen wat val onder de basisverzekering.
Als het allemaal too much word, dan kan ik nog overstappen denk ik, weet niet zeker of dat zomaar kan omdat ik al op consult ben geweest. Ik verwacht namelijk mijn operatie pas volgend jaar. Echter zie ik dat als een soort van "easy" way out. Ben verder helemaal tevreden met CZ en krijg via mijn werkgever ook nog leuke kortingen bij hun. Dat wil ik graag zo houden.

Nogmaals bednakt voor je verhaal!🙌🏻
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

SuzanneLemm schreef: 26 okt 2023, 22:24 Excuseer ik kaap je topic ...het gaat om werkwijze bij MKV
Hi Suzanne,

Nee hoor, je steelt de topic niet hahaha. Het waarom is ook onderdeel ervan. Vind het leuk om te lezen hoe andere denken over het nemen van dit soort besluiten. Dankjewel dat je deze dan ook deel! Zo te lezen spelen inderdaad net andeere factoren mee. Ieder mens is immer uniek.

Succes met het nemen van een beslissing!😇
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Margo
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2023, 15:32
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Enkhuizen

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Margo »

Bij mij staan inmiddels (bijna) alle lichten op groen voor mijn vulvaplastiek bij Kanhai, maar de operatie kan nog niet ingepland worden doordat Kanhai ook met VGZ dezelfde problemen heeft als met CZ dus.
Ga volgende week maar weer eens met VGZ bellen en hoop dan iemand anders aan de lijn te krijgen, die iets empathischer te werk gaat en welwillend is een en ander voor mij uit te zoeken. Mijn psycholoog stelde al (voorzichtig) voor om te switchen naar een andere zorgverzekering. Vind ik nogal drastisch omdat ik verder nooit problemen met VGZ ervaar en ik daarnaast prima voorwaarden heb.
Ik probeer er maar op te vertrouwen dat dat ze er spoedig uit zullen komen en mijn operatie alsnog ingepland kan worden.
:hbeat:
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Marije »

Vgz is de overkoepelende naam waar unive ook onder valt en ik ben daar verzekerd. Geen problemen bij mkv eerder dit jaar. Raar.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Esther91
Berichten: 331
Lid geworden op: 16 sep 2018, 01:56
Gender: Vrouw
Locatie: Nederland

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Esther91 »

Theunix schreef: 28 okt 2023, 13:35 Als ik het goed begrijp:
  • CZ kan door de ruime wetgeving zelf kiezen welke zorgcode ze pakken bij een behandeling en daaruit een gemiddelde bepalen dat gezien word al "markcomform" volgens hun
  • Er worden meestal 2 trajecten gedeclareerd. Een basis (amputatie) en een parraleltraject (vaginaplastiek). Het parraleltraject kan niet bestaan zonder het basis traject in theorie. CZ doet moeilijk met de code uit het parraleltraject omdat er geen specifieke code bestaat voor een vaginaplastiek en daardoor zelf maar invullen wat "markcomform" is. Waardoor de vergoeding lager uitkomt
  • Bij optreden van complicaties na 6 mnd. Dat moet CZ opnieuw een vergoeding toe kennen na beoordeling
Ja dat zeg je goed

Kleine aanvulling: Een beoordeling moet tenminste 6 maanden na de operatie gedaan worden door een arts, en met een nieuwe verwijzing en behandelplan moeten ze weer een geheel nieuwe vergoeding toekennen.
Ik heb een aantal vragen:
  • Is de schikking openbaar en kan ik deze inzien? Staat me iets bij dat schikkingen nooit openbaar worden gemaakt, maar voor de zekerheid
  • Mag ik vragen wat voor soort polis je had bij CZ?
  • Bij wie laat je je SRS doen? Dat is niet geheeld duidelijk, ook bij MKV?
  • Hoe is het traject gelopen voordat jullie in het rechtbank zijn beland?
Vind je het pretiger dat ik mijn vragen via dm stel?, let me know! Ik wil je namelijk ook niet storen tijdens je herstel van je SRS.😊
Ik heb de schikking op papier en deze wordt inderdaad niet publiekelijk bekend gemaakt. Dit noemen ze een proces verbaal.

Ik had een restitutie polis zonder verdere aanvullende verzekeringen. Volgens CZ zelf is deze vergoeding uit de basis verzekering gekomen.

De SRS wordt bij drs Morath in München uitgevoerd.

Hoe het traject is verlopen met CZ kan ik je beter een keer uitleggen via whatsapp, het was iets langlopends. Ook zitten ook veel prive details in die ik liever niet online zet. Daarnaast kan ik ook niet alle bewijsstukken delen ivm geen toestemming van de betrokkenen. Stuur mij maar een dm, dan geef ik je mijn nummer.

Ben nog niet herstellende van de SRS, maat dat duurt niet lang meer :D
:text-thankyouyellow:
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

Margo schreef: 28 okt 2023, 14:43 Bij mij staan inmiddels (bijna) alle lichten op groen voor mijn vulvaplastiek bij Kanhai, maar de operatie kan nog niet ingepland worden doordat Kanhai ook met VGZ dezelfde problemen heeft als met CZ dus.
Ga volgende week maar weer eens met VGZ bellen en hoop dan iemand anders aan de lijn te krijgen, die iets empathischer te werk gaat en welwillend is een en ander voor mij uit te zoeken. Mijn psycholoog stelde al (voorzichtig) voor om te switchen naar een andere zorgverzekering. Vind ik nogal drastisch omdat ik verder nooit problemen met VGZ ervaar en ik daarnaast prima voorwaarden heb.
Ik probeer er maar op te vertrouwen dat dat ze er spoedig uit zullen komen en mijn operatie alsnog ingepland kan worden.
Ah, nog zo een leuke verzekeraar.... Balen dat je dan toch een soort van afhankelijk bent van je verzekeraar. But he, whats new ;)

Ik probeerde MKV te bellen net, maar waren 9 wachtende voor mij. Dus heb het gender team maar een mailtje gestuurd met de vraag of ze als iets meer weten. Ik heb een lijst gevonden bij CZ waar hun marcomform tarief op staat betreft niet gecontraceerde zorg op basis van declaratiecodes. Wellicht kan ik op basis van de decleratiecodes die MKV gebruikt uitrekenen wat ik vergoed kan krijgen en dan de kosten vergelijken. Mocht het te overbruggen zijn, dan is dat ook een optie. Maar wel een lastige hahaha :lol: Vind het wel een ver gezochte optie, zou zo niet moeten vind ik. Maar goed, onderzoeken kan geen kwaad.
Ook gevraagd bij welke verzekeraars MKV al wel afspraken mee hebben zodat ik kan orienteren wanneer de premies voor volgend jaar bekend zijn.

Mocht ik wat meer weten, let you know.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
Gebruikersavatar
Theunix
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mei 2020, 16:09
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: die/diens
Locatie: Meteren

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door Theunix »

Hoi Lieve mensen!

Bijna een maand later, tijd voor een updatetje😉

Streefgewicht
Ik heb even contact opgenomen met MKV betreft het streefgewicht. Hun zeiden het volgende:
Als het afgesproken streefgewicht is bereikt mag je contact opnemen om dit door te geven. Er zal als het streefgewicht bereikt is ook nog een MDO (Multi Disciplinair Overleg) plaatsvinden met de Vaart.
Het is dus blijkbaar een harde eis. Mijn eerste gedachten zeggen, wat raar... Want mijn BMI is verder goed en zit onder de norm. Toch als ik doordenk is het wel fijn dat ik om deze manier gepusht word om fitter te worden. Ook geeft het mij vertrouwen dat hun het beste met ons voor hebben en niet zomaar onder het mes laten gaan. Dus werk aan de winkel💪🏻

Meteen in de week van 12 oktober heb ik al een sportschool opgebeld voor intake. Het streefgewicht is namelijk een hele goede motivator om het allemaal eens goed aan te pakken. Ben niet meer in de sportschool geweest sinds de coronacrisis en mijn coming-out. Daarvoor sporten ik altijd 3x in de week. Ik voelde vooral een grote drempel om naar de spotschool te gaan omdat meestal alles ingericht is op het binaire systeem. Terwijl in de sportschool juist mensen rondlopen van verschillende maten, leeftijden, niveaus etc. Dus de sportschool kan heel divers zijn. Allemaal vooroordelen natuurlijk. Daarom hielp het voor mij om tegen mijzelf te blijven herhalen dat ik er ben voor mijzelf en niemand anders.

De lokale sportschool had bij hun bedrijfsinformatie het label "LGBTQ+ Fiendly" geplakt. Nou het zou mij benieuwen in hoever dat label nou echt van toepassing is. De afspraak voor intake en de fittest had ik bij een jong iemand die heel chill was. Tijdens het invullen van de metingen op de splinternieuwe apparatuur, kon ik de optie "anders" bij geslacht invullen. Stapje vooruit dacht ik, maar toen stelde toch de trainer de vraag hoe ik mijzelf identificeerde. “man of vrouw” vroeg die. Toch een beetje jammer dacht ik. Dus ik stelde de wedervraag, "waarom is dat belangrijk?". Het kwam erop neer dat de nieuwe sport apparatuur van matrix wel in hun systeem een derde optie hebben maar hun eigen meetapparatuur alleen de optie man/vrouw. Nu wilde diegene het niet voor mij invullen en stelde daarom de vraag. "ah puntje erbij" dacht ik. Ik vroeg wat de beste keuze is in mijn situatie met betrekking tot de spier vs vet ratio en wat nou het verschil is tussen man/vrouw. Daar kon die geen antwoord opgeven en zei "maak niet zoveel uit denk". Hahah, had toch wel een beetje hoop dat die daar een constructief antwoord op kon geven. Dus heb ik maar besloten om vrouw in te vullen. Toen bleek dat die dat stiekem toch al gedaan had. Dat gaf mij een stukje euforie maar ook een dubbel gevoel. Zo zie je maar weer dat wanneer je doorvraagt vaak dingen gedaan worden omdat het zo "heurt".

Algemeen is vibe in de spotschool heel chill, lopen inderdaad verschillende mensen rond. Merk wel dat ik het prettiger vind om te sporten wanneer het rustig is en ergens in een rustig afgelegen hoekje van de club. Dan tussen die testosteron spattende "look at me" masculiene mensen (sorry, heel stereotyperend van mij) bij de losse gewichten. Hetzelfde gevoel krijg ik trouwens ook wanneer er veel feminiene mensen tegelijk sporten. Dus het zou wel aan mijn anxienty liggen.😅

Enigeste minpuntje tot nu toe is dat de kluisjes in de kleedkamers (vrouw/man) zijn. Dus daar maak ik geen gebruik van. Misschien dat ik na een tijdje eens vraagt of ze ook kluisjes buiten de kleedkamers kunnen plaatsen. Want zou het wel fijn vinden om mijn spullen goed te kunnen opbergen.

Ah fijn, Inmiddels al 8x gezwoegd in de lokale sportschool in de afgelopen 4 weken. Begonnen op een gewicht van 97,7kg en ik zit nu op 96,5kg. We gaan de goeie kant op! Naast het sporten ben ik ook bewuster gaan eten. Kleine terugval met mijn verjaardag (4nov.), maar dat mag. Mijn streven is om eind januari op het streefgewicht te zitten van 90kg. Hopelijk lukt dat met de feestdagen.😉

Verzekering
Ik heb ook even nagevraagd bij MKV of ze al iets meer weten over de zorgverzekeraar vergoedingen voor volgend jaar.
Over de afspraken voor 2024 is er helaas nog niets duidelijk, dat is nog even afwachten. Ik weet ook niet wanneer we dit duidelijk krijgen.
Was natuurlijk te verwachten. Morgen is het 12 november en dan moeten alle premies bekend zijn voor volgend jaar. Volgens mij komen dan ook de meeste vergoedingen lijsten online te staan voor "niet-gecontracteerde" zorg voor 2024. Dus vanaf maandag is het overstapt seizoen geopend en word veel inlezen.

Ik heb al wel van MKV 2 DBC-codes gekregen die hun declareren bij zorgverzekeraars. De bedragen die ik in theorie vergoed zal krijgen voor dit jaar met mijn CZ-restitutie polis heb ik naar hen opgestuurd met de vraag of het voldoende zou zijn mocht ik dit jaar de operatie hebben. Even kijken wat MKV zegt en of ze willen vertellen wat de kosten zijn voor een vaginaplastiek in 2024. CZ schrijf ik niet per definitief af omdat ik nog recht heb op een de overgangsregeling betreft de afschaffing van hun "restitutie polis". Dus kan met dezelfde voorwaarde als dit jaar, nog een jaartje bij CZ zitten.
Mocht MKV nu wel in 2024 bij een zorgverzekering een contract hebben afgesloten (hoop dat het lukt als ZBC zijnde). Grote kans dat ik dan overstap. CZ zou namelijk inpercipe 1 van de 2 DBC maar vergoeden. (met dank aan @Esther91 voor de info! ) Dus word dan misschien nog wel een juridische strijd. Ben strijdvaardig, maar ook niet zoveel zin om voor de 2e keer in mijn transitie naar de rechter te moeten. Dus word duiken in de verzekeringen komende tijd.🤓 Toch blijf het voor mij gevoel altijd weer lotterij....

Ook las ik bij de consumentenbond dat overstappen niet zo 1 2 3 gunstig is:
Consumentenbond.png
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... e%20(DBC).

Meestal worden DBC's geopend na het eerste consult. Dus daarover ligt ook een vraag mij MKV. Mocht iemand nou al een keer overgestapt zijn tijdens een lopenede behandeling (niet per se in kader van je transitie), hoor graag jouw verhaal. Is alles gewoon goed gegaan of liep je hier en daar toch tegen de lamp?
'k Vind het huidige zorgstelsel steeds meer en meer slechter naar mate ik er meer induikt. Want ik denk dat er veel meer mensen tegen dit soort dingen aanlopen bij andere behandelingen.

Om positief af te sluiten, ik merk hoe meer ik bezig ben met dit alles. Het niet alleen lastiger wordt maar ook meer bevestigender dat dit de juiste keuze voor mij is. Word steeds ongeduldiger op een positieve manier hahaha :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Non-Binair Trans (AMAB) - Pronouces: Die/Diens

05/03/20 - Start traject bij De Vaart
14/12/21 - Start Laser ontharen/elektrisch epileren
03/07/22 - X in het paspoort
04/07/22 - Start HRT via Gender Clinic
27/07/23 - Start Traject MKV (vaginaplastiek)
SearchingLady
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2021, 08:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SearchingLady »

Ik ben donderdag bij Kanhai geweest voor mijn consult. Het was precies zoals al eerder in dit topic was omschreven. Op mijn verzoek heeft hij mij ingepland voor de maand maart. Precieze datum volgt in februari als de planning wordt gemaakt. Vreemd was wel het missen van een medische verwijzing. Ik was immers gebeld door de kliniek voor een afspraak en doorverwezen door De Vaart. Bij mijn psycholoog maar even navraag gedaan hoe dit precies zit.
Gebruikersavatar
SuzanneLemm
Berichten: 166
Lid geworden op: 21 mei 2020, 12:57
Gender: Vrouw

Re: Mijn traject bij MKV (vaginaplastiek)

Bericht door SuzanneLemm »

Wat goed dat je bent gaan sporten bij een fitness club!! Zelf sport ik al jaren bij dezelfde sportschool en doe ik groepslessen: clubpower ( ofwel bodypump) en club dance. Vrijwel alleen dames in de lessen. Vele jaren geleden als man begonnen, uitgelegd aan de dames, nu als vrouw. Ik gebruik dames kleedkamer wel, zie soms vragende blikken maar velen kennen mij nu wel. Gewoon relaxed praatje maken helpt. Gewicht: 74.5kg dus wel ok denk ik voor operatie