Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1428
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Alice »

Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon: 'Jij bent iets wat niet bestaat’

Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet heeft bij een debat op NOS op 3 de woede op de hals gehaald van iemand die zich niet als man of vrouw, maar als non-binair identificeert. Baudet vertelde dat hij niet weet wat non-binair is en hij gelooft ook niet dat er meer dan twee geslachten.
Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet heeft bij een debat op NOS op 3 de woede op de hals gehaald van iemand die zich niet als man of vrouw, maar als non-binair identificeert. Baudet vertelde dat hij niet weet wat non-binair is en hij gelooft ook niet dat er meer dan twee geslachten zijn. ,,Wat is non-binair? Moet ik het even googlen?", reageerde Baudet lachend. Als de vragensteller vervolgens uitlegt wat het betekent reageert de politiek leider verward. ,,Oké. Maar ben je een man of een vrouw?" En later: ,,Jij bent iets wat niet bestaat. Ik kan ook zeggen dat ik een alien ben, maar dat bestaat niet. Wij zijn mensen."

De vragensteller reageert zichtbaar geïrriteerd op de houding van Baudet en vraagt hem vervolgens of hij zich verantwoordelijk voelt voor de bedreigingen die hij op straat krijgt. Baudet vindt van niet, maar hij wijst ze wel af. Baudet is er geen voorstander van dat kinderen op school voorlichting krijgen over geslachtsverandering. ,,Ik vind dat het buiten het leven van kinderen gehouden moet worden. En verder wens ik je het beste toe."

Dat is 'bullshit', bijt D66-leider Rob Jetten hem toe. ,,Je kunt iemand niet het beste toewensen als je niet erkent dat 'hen' er ook mag zijn. U ontkent voor heel veel Nederlanders die vrijheid, en de gevaarlijke taal die u daarbij bezigt zowel in het parlement als hier in deze uitzending. Dat leidt ertoe dat ik en heel veel anderen Twitter weer kunnen openen met nieuwe homohaat en nieuwe bedreigingen. Het gebeurt elke dag."

Overigens behoort Nederland volgens een peiling van onderzoeksbureau Motivaction tot de landen waar non-binaire mensen het meest worden geaccepteerd. In Tsjechië, Slowakije en Israël hebben meer mensen moeite met mensen die zichzelf niet volledig of uitsluitend man of vrouw voelen.

Met de stelling "Ik heb er wel begrip voor als mensen zich niet alleen man of vrouw voelen" zijn zes op de tien Nederlandse ondervraagden het eens. Bijna drie op de tien zijn het hiermee niet eens, maar ook niet oneens; een minderheid van 12 procent heeft er geen begrip voor. Slechts 6 procent zou een vriendschap verbreken omdat iemand non-binair blijkt. Dat is relatief een heel laag percentage. Ter vergelijking: van de Amerikaanse deelnemers aan het onderzoek zou 20 procent een vriendschap om deze reden beëindigen.

Non-binaire mensen voelen zich ook tot drie keer vaker onveilig dan anderen. Ze voelen zich ook vaker eenzaam of depressief en geven hun mentale gezondheid doorgaans een lager cijfer dan mensen die zichzelf helemaal man of vrouw voelen, signaleert het onderzoeksbureau.

https://www.ad.nl/politiek/live-baudet- ... t~a3777b9d



Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
RoosRoos
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 okt 2023, 13:46
Gender: Onzeker

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door RoosRoos »

We weten allemaal hier dat het wel bestaat. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die in de hersenen tekenen (ik noem het geen afwijkingen) hebben gevonden die erop wijzen dat transgender mensen hersenen hebben die wat verschillend zijn van anderen. Het fijne weet ik hier niet van. Maar dat zo'n figuur dan een podium krijgt om zijn flauwekul te ventileren maakt me dan wel boos.
Groetjes Roos.
Roos, daar ben je, eindelijk.
Lang heb je moeten wachten.
En toch was je er steeds
In mijn verborgen gedachten.
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door San(ne) »

Hmm, dat hij beweert dat aliens niet bestaan verbaast me.

Andere politici zijn volgens Baudet toch allemaal buitenaardse reptielen?

Denk dat deze man even een dagboekje bij moet gaan houden met al zijn eigen debiele beweringen, want hij kan ze niet meer onthouden geloof ik.
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Fay Ola di jee »

Ik dacht werkelijk in een scene van Jiskefet te zijn beland, en ik geloof niet dat betreffende persoon geen acteur is

Jezelf non binair noemen, prima, maar ik zag geen uiterlijke onderscheiding, daar zat voor mij een man

Ik begrijp het dan ook niet
Sophie123
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2023, 13:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Sophie123 »

Fay Ola di jee schreef: 05 nov 2023, 23:50 Ik dacht werkelijk in een scene van Jiskefet te zijn beland, en ik geloof niet dat betreffende persoon geen acteur is

Jezelf non binair noemen, prima, maar ik zag geen uiterlijke onderscheiding, daar zat voor mij een man

Ik begrijp het dan ook niet
Ik weet niet hoe ik hier mild op kan reageren. Voor zover ik weet is het aan iedereen zelf hoe zij zich willen presenteren en hoe zij hun gender uiten. Daarnaast kan het om vele redenen zijn, bijvoorbeeld door het komen op tv dat iemand zich meer "normaal" volgens de maatschappij uit dan op normaal. Er zijn geen vaste regels omtrent iemands uiterlijk om aan een genderidentiteit te voldoen en om dan iemand te misgenderen omdat diegene in jouw maatstaven niet voldoen aan hun identiteit vind ik heel schadelijk.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Emma »

Een waar woord, @Sophie123.

Dat je het niet begrijpt is geen reden om een ander niet in zijn waarde te laten, @Fay Ola di jee. Misgenderen is zo'n beetje het belangrijkste dat we hier op het forum *niet* doen. Presentatie, genderidentiteit en geslacht zijn nu eenmaal onafhankelijke dingen en als wij dat onderling al niet erkennen, hoe moeten we het in de maatschappij dan redden?

Afbeelding
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Fay Ola di jee »

Als in real life hij of zij aangesproken wil worden met wat hij of zij ook wil, no problem

Dit is echter tv, en ik geloof het hele toneelstuk niet, wat voornamelijk maakt dat ik schreef, voor mij is het een man, een mening.

En ook al zit ik in dezelfde hoek, ik hoef niet alles te begrijpen.

Men hoeft mij ook niet te begrijpen.

Ik vind ook dat de gendergrenzen momenteel wel erg er doorgevoerd worden.

Moet daarin alles maar kunnen, maar ook, welke drijfveer zit daar achter?

Ja ik heb daar moeite mee...
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Emma »

Nu ken ik Rob Jetten een heel stuk beter dan Thierry Baudet, en ik weet best dat er in interviews soms wat geregisseerd wordt, maar ik geloof niet dat Baudet zich daar bij een andere NPO-omroep dan ON! voor zou lenen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Fay Ola di jee »

Ik geloof dan ook niet dat Baudet er kennis van had.

Ik vond het hele stuk echt heel bizar, wat me enorm deed twijfelen. Na wat gegoogle op betreffende persoon (Bram) niet veel wijzer geworden.

We kunnen imo voorzichtig stellen dat er een vreemde agenda wordt afgedraaid mbt gender vraagstukken, waar ik vraagtekens bij zet.

De valkuil is te achterdochtig te worden, toch moet je tegenwoordig gruwelijk opletten wat je voor waar aanneemt mbt internet.

Ik geloof steeds minder iig
Gebruikersavatar
Hal
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jul 2019, 18:53
Gender: Trans FtM

Re: Baudet reageert bij NOS-debat op vragen non-binair persoon

Bericht door Hal »

Wow, iemand past niet helemaal netjes in jouw persoonlijke genderstraatje, dus het zal wel een acteur zijn die maar doet alsof. En dan misgender je die persoon nog ook opzettelijk.

Ik hoop dat jij nooit met dezelfde achterdocht en intolerantie behandeld wordt als die je hier tentoonspreidt richting een ander.
Ik vind ook dat de gendergrenzen momenteel wel erg er doorgevoerd worden.

Moet daarin alles maar kunnen, maar ook, welke drijfveer zit daar achter?
Ja, dat moet maar kunnen. De wens die erachter zit is zelf-expressie. Bizar dat jij dat anderen niet gunt.
Ja ik heb daar moeite mee...
Fijn voor je? Gefeliciteerd met je keuze voor je intolerante mening. Wil je een sticker?

Degene over wie je het hebt *zou* zomaar eens op dit forum kunnen zitten en krijgt dit nu van jou zomaar even voor hun kiezen! Alsof ze nog niet genoeg te verstouwen hebben gehad met alle publieke reacties.

Ik vind je keuze om je zo uit te laten over een ander transgender persoon echt enorm ongepast en hatelijk.
7-19: wl Stepwork
6-20: wl TLHC
10-20: 1e consult TLHC
11-20: T-Day
12-20: wl T-cendent
10-21: mastectomie
01-22: intake T-cendent
6-22: groen licht