Voor het eerst naar buiten

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Marije »

Die Dr Martens 1460 hebben mijn dochters ook. Leuke laarzen.

Een jurk maakt geen vrouw. Ik ken veel transvrouwen die alleen maar jurken dragen, maar geen enkele cis vrouw die alleen maar jurken draagt.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
R..
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2023, 20:01
Gender: Trans MtF

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door R.. »

Ben er zelf tevreden over.

Wil zelf ook variable kleding hebben. Misschien goed om eens een keer met iemand te shoppen, die ervaring heeft met het kleden van transvrouwen.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Marije »

Truijurken werken goed om mee te beginnen. Bij de bon prix zijn er best veel te koop voor weinig. Feitelijk heb je dan een lange hoodie of een langere gebreide trui.

Boven een skinny jeans een leuke manier om te testen hoe mensen op je reageren.

Mijn vrouw heeft me destijds geholpen te beginnen op die manier. Kleine stapjes. Voelt al weer als een halve eeuw geleden.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3666
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Irene_de_Vreede »

Als je eenmaal wat verder in je transitie bent vergeet je soms even dat je ooit ook met schuchtere stapjes bent begonnen (ik in elk geval wel), dat lijkt dan een ver verleden, dat je achter je hebt gelaten, maar het is goed dit soort verhalen te lezen, om me te realiseren dat ik ook ooit mijn eerste stapjes heb gemaakt, inclusief alle denkbare modeblunders. Mij hielp het destijds om androgyne kleding te dragen, waarvan alleen ik wist dat ze van de damesafdeling kwamen en dat niemand opmerkte natuurlijk.
Ik ken overigens wel cisvrouwen die altijd een rok of een jurk dragen, maar ze zijn inderdaad schaars :)
Irene
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Evy1946 »

Ik herken dat je er vrouwelijk uit wil zien, maar als ik om me heen kijk, zien er vrouwen er echt niet vrouwelijk gekleed uit. Spijkerbroek, hoody ,trui.
Menige transvrouw ziet er vrouwelijker uit.
R..
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 aug 2023, 20:01
Gender: Trans MtF

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door R.. »

Bedankt voor de tips! Het zijn best leuke ideeën.
Het lijkt me een leuke uitdaging om te gaan proberen. Eerst in huis en dan buiten.
Om als vrouw echt vrij te zijn zou ik toch een keer de stap naar buiten moeten zetten.
Evy1946
Berichten: 219
Lid geworden op: 13 apr 2021, 13:49
Gender: Transgender
Locatie: Nootdorp

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Evy1946 »

Je hebt gelijk, als jij je niet angstig gedraag zal je niet opvallen, mensen zien alleen wat ze willen zien. Extravagante kleding dat valt op, dus hou het eenvoudig. Loop zelfverzekerd en recht op,
Kijk mensen niet aan, loop zo als gewoon
En zeker niet op hoge hakken.
Liefs Evy
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Marije »

Ik ga een beetje op eieren lopen, want ik ben zelf ook schuldig, maar pas op dat je geen karikatuur van jezelf wordt.

In het begin van mijn transitie heb ik 't een aantal buren verteld, maar lang niet iedereen. Ik had verwacht dat de buurt tam-tam zijn werk wel zou doen.

Later hoorde ik dat een buurman tegen zijn vrouw had gezegd... "He, de buurman loopt in een rok over straat...". "Dat moet hij toch zelf weten..." was het simpele antwoord. Maar het is wel het beeld wat veel mensen hebben bij transgenders, een vent in een jurk of een rok, en het is wat voor veel mensen als een rode lap op een stier werkt.

Natuurlijk moet het kunnen, en moet iedereen aan kunnen trekken wat die wil en ik heb blijkbaar in het begin geluk gehad dat ik niet precies de verkeerde mensen ben tegengekomen.

We zijn elkaars ambasadeur... als ik ergens een goede indruk achterlaat als "transgender" helpt dat de acceptatie voor iedereen... maar andersom kan het ook tegen ons allemaal werken als je (on)bewust de kat tegen de haren instrijkt.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8027
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Emma »

OK, daar komen de eieren: wat betekent dat, geen karikatuur van jezelf worden? Dat vooral transgender vrouwen zo cisnormatief mogelijk over straat moeten gaan? Dat transgender vrouwen moeten oppassen met het aantrekken van jurken en de vrouwelijkheid niet moeten overdrijven? Dat transgender vrouwen er voor moeten zorgen dat je 'het' niet aan ze kunt zien? Betekent het dat je als transgender vrouw op moet gaan in de massa en vooral niet moet opvallen?

Er is zo veel variatie onder cisvrouwen... ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Dat je niet elke dag als een Spice Girl over straat gaat lijkt me evident, met zo enorm uitvergrote styling. Aan de andere kant, als welke dan niet? Want ook de verschillen waren natuurlijk uitvergroot...
Spice-Girls.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Voor het eerst naar buiten

Bericht door Marije »

Emma, ik weet dat we hierover lijnrecht tegenover elkaar staan en dat is prima. Meerdere meningen is volgens mij niets mis mee.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: