Verdwijnen restitutie polissen

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Fran »

Als je enkel met ziekenhuizen te maken hebt heb je volgens mij geen restitutiepolis nodig. Ook niet als je behandeling geheel via het VU gaat.
Maar wel als je onder behandeling staat van een kliniek als bijvoorbeeld Psytrans.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Emma »

Nou ja, een restitutiepolis betekent niet dat je niets vergoed krijgt als je bij een niet-gecontracteerde aanbieder zorg krijgt. Dus het is echt een kwestie van rekenen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Irene_C
Berichten: 39
Lid geworden op: 24 aug 2022, 13:57
Gender: Vrouw

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Irene_C »

Het is inderdaad een kwestie van rekenen. Het lastige is dat niet alle variabelen bekend zijn.
Als je start met PsyTrans kan je na een 8 contact momenten al een doorverwijzing krijgen voor een 2nd opinion. Afhankelijk van een ieder zijn situatie kan dit ook meer zijn. Dat is vooraf niet met zekerheid in te schatten.
Met een restitutie polis kies je voor zekerheid dat je achteraf niet met een grote rekening komt te zitten, maar het kan best zijn dat het achteraf de duurdere optie bleek.
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Marije »

Ook na je diagnose blijf je in gesprek met PsyTrans hoor, in ieder geval tijdens de eerste fase van je HRT. Afhankelijk van je medische wensen houden ze ook contact met je tijdens dat proces. Ik heb 20 december mijn afsluiting, dat is 24 maanden na de intake.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8026
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Emma »

Maar goed, dat is dus verdeeld over twee jaar, met minder consulten in het tweede jaar. Dat zijn geen kalenderjaren, dus de kans is groot dat je dat over drie verzekeringsjaren moet verdelen. Is een dure restitutiepolis dan nog steeds de zekerheid waard?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Tess_ »

Marije schreef: 14 nov 2023, 09:53 Ook na je diagnose blijf je in gesprek met PsyTrans hoor, in ieder geval tijdens de eerste fase van je HRT. Afhankelijk van je medische wensen houden ze ook contact met je tijdens dat proces. Ik heb 20 december mijn afsluiting, dat is 24 maanden na de intake.
Hoe vaak moet u PsyTrans ontmoeten in uw eerste jaar en hoeveel in uw tweede jaar? In het begin van mijn HRT ging ik elke 1,5 maand met ze praten en pas onlangs veranderde dat naar elke drie maanden toen het normaler werd... zou dat ritme van drie maanden ook voor het tweede jaar bij hen meetellen?
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Marije »

Drie maanden blijft totdat je "klaar" bent. Klaar betekent volgens mij voor de heren de mastsectomie want als je daarna nog iets wilt moet je naar een van de universitaire ziekenhuizen. Voor de dames is het de SRS bij MKV, maar volgens mij verwijzen ze voor de SRS ook vrij vlot door naar de ziekenhuizen. Kanhai doet ook FFS maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand dat deed via PsyTrans, wel via De Vaart. Maar De Vaart heeft wel contracten...

Ik ben naar mijn weten de eerste geweest met een nazorg traject. Dat betekent dat ik na mijn SRS eigenlijk meer sessies heb gehad als daarvoor omdat ik dreigde in een gat te vallen "transitie klaar, oh shit... wat nu?".

Daarmee ben ik qua restitutiepolis uit de kosten en ga ik inderdaad in 2024 terug naar een gewone verzekering.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat:
Gebruikersavatar
Tess_
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 dec 2021, 12:33
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: she/they

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Tess_ »

Bedankt, ik weet dat dit hier een andere discussie is. Maar mmdat ik niet-binair en trans ben, weet ik eerlijk gezegd nog niet of ik SRS wil of wanneer. Ik moet dus elke drie maanden Psytrans-oproepen krijgen totdat ik weet of ik SRS wil? Het voelt vreemd raar dat deze aanpak x-aantal maanden/jaren kan duren voordat ik klaar ben om te gaan...
Gebruikersavatar
San(ne)
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2021, 12:17
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Die/diens
Locatie: Utrecht

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door San(ne) »

Even los van van, maar wel verwant aan, het restitutiepolisverhaal, heb ik een vraag.
Waarom heeft een aantal psychologenpraktijken/chirurgen geen contracten met zorgverzekeraars eigenlijk? Weet iemand hoe dat gaat?

Komen ze er dan niet uit in de onderhandeling of laten de zorgverzekeraars deze zorgverleners links liggen (of andersom)?
Want bijvoorbeeld mijn mastectomie bij MC Bloemendaal (geen enkel contract), zat ruim onder de maximumvergoeding voor zo'n operatie. Dus op dat vlak zijn ze niet te duur lijkt me?

Bovendien kreeg ik na mijn herstel de volgende app van de chirurg: "zou je mij willen beoordelen op zorgkaart? Bij veel (hoge) beoordelingen kunnen namelijk de verzekeraars niet meer om mij heen zodat ik meer trans mensen kan opereren".
Gebruikersavatar
Marije
Berichten: 1358
Lid geworden op: 22 okt 2021, 21:10
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: --

Re: Verdwijnen restitutie polissen

Bericht door Marije »

Volgens Eva Marijn moeten ze daan aan regels voldoen waar zij het niet mee eens is. Details weet ik niet, maar dat vertelde ze me vorig jaar een keer.
:hbeat: vrouw :hbeat: mama :hbeat: dochter :hbeat: zus :hbeat: gelukkig :hbeat: