Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 18 mar 2018, 17:58 Er is wel een algemene stichting bezig met deze misstanden. Misschien dat we daar meer aan hebben.
Dan moeten we die nemen, maar dan ook misschien transvisie mee trekken, zij proberen ook wat te doen.
Het heeft geen zin om het allemaal los te blijven doen.

Weet je de naam van die stichting waar je naar verwees ?
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Emma »

Blijkt om de Stichting Zorgrecht te gaan, maar die treedt juist op namens kleine zodgverleners die het niet voor elkaar krijgen contracten af te sluiten met verzekeraars, en dan dus van de andere kant met dezelfde problemen te maken krijgen. Niet zomaar geschikt dus om ons te helpen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Lisa
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:04
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Lisa »

Ik voel de behoefte om even bij te dragen aan deze discussie. Zoals sommigen wellicht weten ben ik sinds een half jaar voorzitter van Transvisie.

Eveline heeft haar zaak destijds op persoonlijke titel gedaan, omdat zij de eiser is. Transvisie was natuurlijk geen partij in het geschil. Transvisie heeft wel, voorafgaand aan Eveline's beslissing, de situatie aan de NZA voorgelegd en die gaf aan dat de gang naar de rechter de meest geëigende route is. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat iedere gedupeerde dan individueel een zaak moet starten.

Transvisie heeft dit dossier prioriteit gegeven in 2018 en is blij dat het jaar begonnen is met deze uitspraak van de rechter. Zoals uit onze reactie blijkt (https://www.transvisie.nl/is-deelneemst ... tsenkeuze/) gaan we de komende tijd stappen nemen om enerzijds mensen specifiek te informeren over de argumentatie waarmee ze met meer kans bezwaar kunnen maken (om een rechtsgang te voorkomen), en anderzijds willen we de zaak collectief goed geregeld hebben. Voor dit laatste gaan we in overleg met zorgverzekeraars. En ik kan ook melden dat ik later deze week afspraken heb staan met experts om te kijken wat er nodig is om een collectieve claim aan de rechter voor te leggen. Dus dat is zeker iets wat we onderzoeken. Dit laatste stond niet in onze openbare reactie want het is nog wat prematuur. Zo'n collectieve claim is namelijk enorm complex en niet automatisch kansrijker dan individuele rechtszaken. Ik hoop dat jullie je kunnen voorstellen dat het veel tijd vergt om dit te onderzoeken. Wordt vervolgd...
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Emma »

Tuurlijk kunnen we ons dat voorstellen. En wij hopen dat Transvisie snapt dat er een brede definitie van 'wij' is. Daar lopen we zowel met Transvisie als TNN al jaren tegenaan. We twijfelen niet aan de goede inzet en bedoelingen van iedereen, maar de mensen waar het om gaat (wij dus) worden steeds veel te lang in het donker gelaten over wat er speelt. En dan gaat uiteindelijk een ieder al zoekend zhijns weg.

Zullen we afspreken dat we daar een einde aan gaan maken?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Lisa
Berichten: 36
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:04
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Lisa »

Emma, ik denk dat Transvisie het laatste jaar een flinke stap voorwaarts heeft gezet in het informeren over ontwikkelingen. We hebben hier een paar mensen die keihard werken om elke dag via onze website en Facebook informatie te delen. Daarbij zijn ze ook afhankelijk van de soms gebrekkige informatiestroom vanuit zorgverleners over ontwikkelingen. En wat de collectieve belangenbehartiging betreft: vanuit mijn rol weeg ik steeds af hoe zinvol of juist schadelijk het is om daar informatie over te geven. Soms is het zinvol om even te wachten omdat lobbyen nu eenmaal vaak niet meteen concreet resultaat oplevert.
Transvisie probeert zo goed mogelijk de belangen van de brede en diverse groep transgenders te vertegenwoordigen. We horen wat er speelt via het lotgenotencontact dat we in meer dan 120 bijeenkomsten per jaar organiseren, via de dagelijkse telefonische en mailcontacten met ons informatiepunt, via bijeenkomsten met onze vrijwilligers en donateurs waar we verantwoording afleggen over ons beleid en spreken over onze plannen (aanstaande vrijdag is er weer zo'n bijeenkomst) en natuurlijk via social media. Ik zie ook mogelijkheden om daar nog dingetjes in te verbeteren, maar met de ruim 2 dagen per week die ik nu onbezoldigd in Transvisie stop moet ik ook keuzes maken. De afgelopen maanden hebben we een flinke hoeveelheid vacatures gecreëerd om onze slagkracht te vergroten. Daar is helaas nog steeds een redelijk aantal niet van ingevuld. Dus als je goede ideeën hebt en zin om je een dag per week in te zetten voor de "brede definitie van 'wij'", dan ben je welkom. Ik wissel graag een keer met je van gedachten.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Emma »

Lisa,

Ik weet niet of het je opgevallen was, maar zowel Eva als ik zetten ons 5 dagen per week in, met 39 structurele en een aantal losse groepsbijeenkomsten per jaar, en 24/7 deze plek die tegen de social-media stroom in steeds drukker wordt. En dan reken ik de inzet van de vele anderen die bij T-Nederland betrokken zijn nog even niet mee. Je hebt meer aan ons als we ons werk hier blijven doen, dat levert een veelvoud op van die ene dag in de week.

Het gaat me er dan ook niet om dat Transvisie meer en sneller moet publiceren, ik weet heel goed dat dat niet altijd kan. Waar ik op doel is samenwerken. Kijk op de indexpagina van het forum, onderaan. Die mensen zijn niet allemaal schrijvend actief hier, maar er lezen er behoorlijk veel mee. En op de groepsbijeenkomsten komen best veel mensen die hier geen account hebben. Hun mening, hun toekomstbeeld is ook waardevol.

Dubbel werk doen niet, dat is zonde van de moeite.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Mirthe_s »

Emma schreef: 19 mar 2018, 15:17 Lisa,

Ik weet niet of het je opgevallen was, maar zowel Eva als ik zetten ons 5 dagen per week in, met 39 structurele en een aantal losse groepsbijeenkomsten per jaar, en 24/7 deze plek die tegen de social-media stroom in steeds drukker wordt. En dan reken ik de inzet van de vele anderen die bij T-Nederland betrokken zijn nog even niet mee. Je hebt meer aan ons als we ons werk hier blijven doen, dat levert een veelvoud op van die ene dag in de week.

Het gaat me er dan ook niet om dat Transvisie meer en sneller moet publiceren, ik weet heel goed dat dat niet altijd kan. Waar ik op doel is samenwerken. Kijk op de indexpagina van het forum, onderaan. Die mensen zijn niet allemaal schrijvend actief hier, maar er lezen er behoorlijk veel mee. En op de groepsbijeenkomsten komen best veel mensen die hier geen account hebben. Hun mening, hun toekomstbeeld is ook waardevol.

Dubbel werk doen niet, dat is zonde van de moeite.
Dit gehele bericht kun je natuurlijk ook vanuit het standpunt van Transvisie of elke andere organisatie lezen. En allemaal nodigen ze elkaar uit om samen te werken. Is het niet eens interessant om te kijken naar hoe er samen kan worden gewerkt? in plaats van blijven constateren dat werk dubbel gebeurt vanuit verschillende initiatieven? En dan niet het antwoord kom bij X of Y want wij willen niet naar Y of X.

Een paar niet doordachte ingevingen: Kennis uitwisselen. Warm contact onderhouden. Bijvoorbeeld door wellicht eens periodiek met een delegatie van diverse organisaties bij elkaar komen om te delen waar men (achter de schermen) mee bezig is. Zodat men kan zeggen: oh, daar hebben wij ervaring mee. Of iemand voor in ons netwerk. Of daar kunnen we bij helpen. Of dat probleem hebben wij al opgepakt maar kunnen hulp gebruiken. Ik vergelijk het een beetje met een 'scrumm' stand-up meeting.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 19 mar 2018, 15:17 Zowel Eva als ik zetten ons 5 dagen per week in, met 39 structurele en een aantal losse groepsbijeenkomsten per jaar, en 24/7 deze plek die tegen de social-media stroom in steeds drukker wordt. En dan reken ik de inzet van de vele anderen die bij T-Nederland betrokken zijn nog even niet mee. Je hebt meer aan ons als we ons werk hier blijven doen, dat levert een veelvoud op van die ene dag in de week.
Ik denk niet dat dat over het hoofd gezien wordt, maar de vraag op deze thread was ons organiseren voor een, noem het, juridische strijd.
Mischien heb ik het verkeerd, maar ik zou het forum en bijeenkomsten eerder plaatsen, als de overigens net zo belangrijke, sociale strijd. Topics hier zijn over "coming out op werk", "hoe vertel ik het mijn familie", "waar vind ik psychologische steun" of "durf ik wel over straat"

Ik denk dat transvisie beter geplaatst is, en voor waar de oproep in deze thread was. Ons organiseren voor betere zorg, (juridisch) strijden voor minder willekeur in de regels enz.

Praktisch to the point: Ik heb zelf transvisie gevonden & nuttige info zowel gekregen als uitgewisseld op formele regelgeving dingen. Daar schrijf ik ook wel eens over op dit forum, maar daar komt niet snel een response op, het gaat feitelijk (niet onvriendelijk bedoelt) over de mensen hun hoofd, want je moet je best we diep in de regelgeving verdiepen. Ik heb ook wel eens mensen gevraagd om feitelijke antwoorden (wijgeringen) van verzekeringen, om een betere case te kunnen beargumenteren, maar dat kan op een forum enkel op een individuele vertrouwens basis. Met transvisie heb je dat vertrouwen sneller met transvisie als organisatie en hun statuut/manifest.

Als we geen dubbel werk willen doen (op dit punt) zou ik zeggen laten we Transvisie helpen door onze info, klachten & whatnot bij hen neer te leggen.

Janine
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Nick1703 »

Emma schreef: 17 mar 2018, 11:15 Publicatie volgt meestal pas een paar dagen later... Uitspraak was gisteren.
Rechtenstudentquote: lang niet alle vonnissen/arresten worden gepubliceerd, maar een heel klein aantal. Wil je het toch hebben? Dan moet je het opvragen op rechtspraak.nl. En je krijgt het altijd, want de rechtspraak is openbaar en dit vonnis is niet achter gesloten deuren gewezen. Tot zover.
I am, who I am.
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Rechter haalt streep door lage vergoeding ASR

Bericht door Emma »

Ik denk dat we alle drie, TNN, Transviesie en T-Nederland forum, een eigen functie hebben. TNN houdt zich veel bezig met politiek maatschappelijke vraagstukken, acceptatie, gelijkheid, dat soort dingen. Transvisie richt zich meer op de zorg, en T-Nederland is van oudsher een sociaal bindend platform. Daarin kunnen we elkaar heel goed aanvullen.

Wat ik heel erg jammer vind is dat er geen overdracht plaatsvindt als er overlap is. TNN en Transvisie hebben in het verleden wel eens gebotst, wij hebben wel eens een mening gehad over dingen die TNN deed (gemderneutraal toilet, iemand?) en de agenda van Transvisie is ook wel eens hier ter discussie geweest, wat het erg aanlokkelijk maakt dan maar zelf in actie te komen.

Want laten we eerlijk zijn, er vinden hier regelmatig wel discussies plaats die hout snijden. Neem het verhaal over het VUmc en hun interpretatie van estradiolwaarden. Wie zou dat op moeten pakken? Zonder de ervaringsverhalen van ons is er niets om mee naar het VUmc te stappen, om ze indringend te vragen uit te leggen waarom ze, zonder duidelijke wetenschappelijke onderbouwing, afwijken van at de rest van de wereld doet. Maar zorg is dan eigenlijk een Transvisie ding. Hoe krijgen we dat in samenwerking op de agenda zonder meteen 0,2 FTE aan Transvisie te leveren. Daar moet toch een mogelijkheid voor zijn. Let op het woord ‘samenwerken’, dat is wat anders dan ‘afschuiven’ (ik neem graag verantwoordelijkheid), en het is wat anders dan ‘dan maar niet gehoord worden’. Maar goed, dat gaan we offline proberen te bereiken, lijkt me beter.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie