Gender neutrale opvoeding en transgenders

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Elise »

Een interessante discussie bij het Programma Jacobine op Zondag. Vooral omdat beide uitersten van het topic aanwezig zijn.

Have fun! :)

http://www.npo.nl/specials/gay-op-tv--2/KN_1683594
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Jer158 »

Wat bedoel je met beide uitersten, Elise? Volgens mij waren de gasten het redelijk met elkaar eens.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Elise »

Ik bedoelde het verschil tussen het uitgangspunt van de feministe Marli Huijer en Dick Swaab. Beide hebben ze een ander uitgangspunt van waaruit ze redeneren. Dat vond ik wel interessant. :)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Jer158 »

Ah, zo. :)

Ergens kwam een heel goede opmerking voorbij (ik meen van Dick Swaab) die de spijker op zijn kop slaat wat betreft genderneutrale opvoedingen: biedt een kind de volledige range van speelgoed/activiteiten/kleding aan, inclusief de stereotype jongensachtige en meisjesachtige dingen. Het is niet de bedoeling om de stereotype dingen maar weg te laten, want daarmee maak je het aanbod per definitie armer en maak je jezelf schuldig aan precies hetzelfde wat de huidige gegenderde maatschappij doet: dingen opdringen.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Simão »

Ja precies, daar was ik het ook erg mee eens. Niet zoals die Marli zei van laat zo´n kind een tijd als jongetje en een tijd als meisje doorgaan, want dat is nog sturen. Laat het gewoon vrij zijn om te ontwikkelen.

Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat je weet wie je bent ondanks je opvoeding. Dat je dus niet een gender in geduwd wordt, hooguit als zodanig gezien.
Ik wist op de kleuterschool echt al wel dat ik een jongetje was. Gelukkig kom ik uit de flowerpower unisex tijd waardoor ik gewoon de mogelijkheid had om én vader-en-moedertje te spelen met poppen"kinderen" erbij, én met auto´s en blokken en karren me uit te leven. Ik kreeg van de kleuterschool voor sinterklaas en brandweerauto...
Ik heb me in mijn jeugd heerlijk uit kunnen leven alle kanten op en dat zouden ze misschien nu genderneutraal noemen.
Ik denk wel dat ik daar profijt van heb gehad in de zin dat ik erg zeker van mezelf ben.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Venusss »

Wat een heerlijk onderwerp waarover ik kan meepraten. Ik zal zeker even kijken naar die discussie of ik dingen kan herkennen.

Mijn kledingkast bestond voornamelijk uit uniseks kleding met nadruk op veel kleur en hier en daar wat strakke jongens kleding en zo'n vreselijke cooltrui (you get the picture). Ik speelde vaak met plastic paarden of met lego, dan ging ik bloemen plukken en maakte daar een bloemenkrans van, dan ging ik stoeien met mijn oudere broer, dan ging ik met poppen spelen, dan ging ik weer kleuren of plakken in mijn boek. Mijn moeder betrok me vaak bij het koken en met meiden tv series en verschillende tijdschriften. Wij hadden thuis ook een verkleed garderobe, dus de andere dag verkleedde ik mezelf als een pocahontas of als robin hood met legging (you get the picture).

Op de vraag van mijn ouders of ik een meisje was, zei ik als kind volop arrogant nee want ik zat in ontkenningsfase (door autisme). Het is heel belangrijk om NIET alleen je kind te verwennen met objecten! Praten is nog veel belangrijker. Nieuwe generatie kinderen groeien tegenwoordig op in een zeer complexe wereld met labels. Ik zou ze wat meer dan alleen uniseks kleding geven mits ze zich daar prettig bij voelen daarop wijzen, maar uiteraard nooit gaan forceren. Dus pappa en mamma's als jullie dit lezen, het jurkje van Pocahontas is eigenlijk teweinig :naughty:
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Anon20230219 »

Tja boeiende discussie, ik zou er zelf wel voor zijn voor een dergelijke opvoeding.
Zeker uit de tijd waar ik zoal kom en transseksualiteit zeker bij jonge kinderen was toen nog erg onbekend.
Het zou elk kind welke dan opgroeit niet in hokjes doen denken of elk geval veel minder snel waardoor er meer begrip komt voor de varianten.
Bij mij begon het al vroeg dat mijn moeder van mijn vader mijn wat langere haren af moest knippen terwijl ik dit echt niet wilde maar zijn moeder had er wat van gezegd..
Gewoon een heel klein voorbeeldje maar zegt eigenlijk genoeg.
Maar eer dat we die maatschappij ooit gaan krijgen ben ik al inmiddels geschud als lijk denk ik :(
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 867
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Simão »

Lisa1973 schreef: Maar eer dat we die maatschappij ooit gaan krijgen ben ik al inmiddels geschud als lijk denk ik :(
Dit soort dingen kunnen anders razend snel gaan. Men is bv al bezig om speelgoed niet gendergericht te maken als in verschillende afdelingen in de winkel en blauw voor jongens en roze voor meisjes weg te halen, en steeds meer ouders laten hun kinderen toe om speelgoed, kleding en haardracht te kiezen.
Door een film en musical als Billy Elliot is ballet plots niet meer zo "homo" gevonden en is als jongen kiezen voor ballet ook weer okee.

Je krijgt nooit de hele maatschappij 1 kant op, kijk naar het bestaan van de bijbelbelt (waarvan ik me afvraag hoe het mogelijk is anno 2016), maar als het grote gros er in mee gaat is dat al genoeg om érgens prettig te leven.
De hippies, provos en dolle Mina´s, noem maar op, hadden best voeten aan de grond in hun tijd. Waarom zou dat niet opnieuw kunnen oplaaien?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Anon20230219 »

Simão schreef:
Lisa1973 schreef: Maar eer dat we die maatschappij ooit gaan krijgen ben ik al inmiddels geschud als lijk denk ik :(
Dit soort dingen kunnen anders razend snel gaan. Men is bv al bezig om speelgoed niet gendergericht te maken als in verschillende afdelingen in de winkel en blauw voor jongens en roze voor meisjes weg te halen, en steeds meer ouders laten hun kinderen toe om speelgoed, kleding en haardracht te kiezen.
Door een film en musical als Billy Elliot is ballet plots niet meer zo "homo" gevonden en is als jongen kiezen voor ballet ook weer okee.

Je krijgt nooit de hele maatschappij 1 kant op, kijk naar het bestaan van de bijbelbelt (waarvan ik me afvraag hoe het mogelijk is anno 2016), maar als het grote gros er in mee gaat is dat al genoeg om érgens prettig te leven.
De hippies, provos en dolle Mina´s, noem maar op, hadden best voeten aan de grond in hun tijd. Waarom zou dat niet opnieuw kunnen oplaaien?
Nou ik kan er alleen maar van dromen Simão :)
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Gender neutrale opvoeding en transgenders

Bericht door Ender »

Ik vond het erg leuk om te kijken.